dnes
Pondělí - zatazeno
5°C
zítra
Úterý - zatazeno
6°C
pozítří
Středa - polojasno
3°C
Proti záměru zrušit linku důvěry v Praze se lidé bouří
Na Pražskou linku důvěry lze zatím zavolat kdykoliv. Ilustrační foto: sxc.hu

Proti záměru zrušit linku důvěry v Praze se lidé bouří

Od roku 1991 slouží lidem v tísni Pražská linka důvěry. Tomu má být od příštího roku konec. Náměstek pražského primátora Ivan Kabický navrhuje její zrušení. Na záchranu linky vznikla petice, kterou podepsaly již stovky lidí.

Pražská linka důvěry

Poskytuje své služby non stop na telefonním čísle 222 580 697.

Volající nemusí sdělovat své jméno, ani místo pobytu.

Hovor je zpoplatněn stejně, jako kdyby volající uskutečnil hovor na jakékoli jiné pražské „pevné“ telefonní číslo.

V roce 2012 bylo uskutečněno 12 352 hovorů.

Pražská linka důvěry, kterou chce vedení pražské radnice od roku 2014 zrušit, má návaznost na další služby poskytované jejím provozovatelem – Centrem sociálních služeb Praha.

Lidé, kteří volají o pomoc, mohou využít i služeb Krizového centra RIAPS, Poradny pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy či Intervenčního centra pro pomoc obětem domácího násilí.

Podle názoru náměstka Ivana Kabického (ODS) město linku zruší proto, že Centrum sociálních služeb Praha by se v budoucnu mělo specializovat především na provozování azylových domů či pomoc lidem bez přístřeší.

Na linku volají nejen Pražané

Na obranu Pražské linky důvěry vznikla i petice, kterou podepsaly už stovky Pražanů i přespolních. „Na Pražskou linku důvěry se v rámci nonstop provozu denně obrací velký počet klientů nejen z Prahy, ale z celé republiky. Linka pomáhá v psychické krizi. Poskytuje psychickou podporu i faktografické poradenství ve stresujících, krizových a život ohrožujících situacích, které mohou potkat každého z nás,“ uvádějí mimo jiné petenti.

Píší, že linka přežila dobu normalizace, prošla i nelehkými začátky po revoluci, vyprofilovala se ve vysoce odbornou službu s ověřeným know-how, funkčním týmem a dobrou odezvou od odborné a laické veřejnosti a hlavně od klientů, kteří službu využívají.

Připomínají, že u zrodu linky stál i dnes už zesnulý doktor Miroslav Plzák. Ze začátku fungovala při Psychiatrické klinice na Karlově.

„Každý z nás se někdy dostal do obtížné situace, kdy potřeboval pomoc. Pro tyto okamžiky nám byla k dispozici mimo jiné i krizová linka – Pražská linka důvěry,“ uvedl autor petice Michal Kniha, který je speciální pedagog.

O pomoc žádají hlavně lidé po třicítce

Za záchranu linky se rozjela i kampaň na sociálních sítích. „Je mi to líto, neboť tím přijde vniveč všechna energie a pomoc těch, kdo ji zakládali, tvořili a tvoří. A ještě více líto je mi tisíců obyčejných lidí, kterým linka po roky naslouchala, pomáhala a pomáhá,“ napsala na sociální síti například teoložka Eva Cudlínová.

Centrum sociálních služeb Praha na svém webu uvádí, že telefonická krizová pomoc je nabízena v případech jakékoli akutní krizové situace. Aktuálním cílem je stabilizace stavu klienta a snížení nebezpečí prohloubení krize.

Dlouhodobým pak propracování blízké budoucnosti klienta a nasměrování na možnosti řešení. Pokud to stav volající vyžaduje, může ho linka provázet po celou dobu trvání krizového stavu.

Zajímavé je věkové složení lidí, kteří na linku volají o pomoc. Asi čtyřiceti procentům z nich je mezi třiceti až devětatřiceti lety, jedenadvaceti procentům je mezi padesáti až devětapadesáti rok. Další věkové skupiny telefonují na linku méně. Zájem o pomoc mají nejen lidé z Prahy.

Šetření na nesprávném místě?

V roce 2012 bylo uskutečněno 12 352 hovorů, z toho tématických bylo 8963. Mezi netématické jsou započítávány ty, kdy nebyla služba řádně čerpána – na linku například někdo zavolal a jen ji testoval, mlčel, dovolal se omylem či bez slov zavěsil. A také ty, kdy odborníci volajícím sdělili jen technickou informaci. Zhruba sedmdesát procent hovorů nebylo delších než deset minut.

Zastupiteli ČSSD Petru Dolínkovi vadí, že vedení pražského magistrátu chce snížit výdaje na sociální služby a Pražskou linku důvěry nemíní adekvátně nahradit.

Pravicová koalice podle něj opět šetří na nesprávném místě. „Na provoz linky důvěry v rozpočtu prostředky není schopna najít. Ale například za právní služby je připravena utratit ročně desítky až stovky milionů korun,“ dodal.


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru