dnes
Pondělí - zatazeno
6°C
zítra
Úterý - zatazeno
7°C
pozítří
Středa - polojasno
4°C
Pražská doprava

Taxikáři blokovali téměř osm hodin magistrálu

Taxikáři po 13:00 ukončili protest na pražské magistrále. Asi 200 aut blokovalo dopravní tepnu téměř osm hodin, průjezdný zůstal jen jeden jízdní pruh v každém směru a tvořily se dlouhé kolony. Řidiči taxi požadují, aby Praha zrušila maximální povolenou cenu za kilometr jízdy taxi a ustoupila od přezkoušení řidičů z cizího jazyka a místopisu. Vadí jim také to, že jeho úředníci nekontrolují řidiče, které si zákazníci objednávají přes mobilní aplikace.

Podle předsedy Asociace koncesionářů v taxislužbě, která demonstraci svolala, Daniela Tarljovského dají šanci primátorce splnit slib, že s nimi bude jednat, pokud magistrálu uvolní. Někteří řidiči taxi po blokádě silnice odjeli k magistrátu.

„Taxikáři si berou za rukojmí Pražany ve své válce za výši výdělku za službu, která má v Praze otřesnou pověst. Jestli svou stávkou něčeho docílí, tak pouze toho, že lidé se na ně budou dívat zase o něco hůř než před stávkou," uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO) pro ČTK. Ona prý bude poslední, kdo by vydírání podlehl.

Jednání taxikářů a magistrátu v listopadu ztroskotala. Podle Krnáčové to bylo proto, že taxikáři nedodali potřebné podklady. Oni si stěžují naopak na odmítavý postoj úřadu, podklady prý dodali dostatečné.

Podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka je dnešní protest důsledkem nečinnosti primátorky, jeho strana chce na příštím jednání zastupitelstva předložit návrh, jak naložit s nelegálními taxislužbami. Podle Krnáčové je to populismus.

Taxikáři demonstrovali už loni v létě, vozidla tehdy omezila provoz v centru. Protestovali proti chystanému přezkoušení všech řidičů z místopisu a jazyka. Hrozbu demonstrace 1. září odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo.

Podle úřadu nesou vinu taxikáři, kteří nedodali potřebné podklady. Magistrát požadoval, aby stanovili standardy, tedy například třídu a stáří vozidla, a vyčíslili reálné náklady.

Úřad také vylučuje to, že by mohl zakročit proti nelegálním taxislužbám. Zakázat je může jen ministerstvo dopravy. Například aplikace Uber, přes kterou mohou zákazníci auto přivolat, úředníkům zablokovala platební karty. Podle Krnáčové ale připravují řešení, jak v kontrolách pokračovat.

Taxikáři také požadovali zrušení maximální povolené ceny 28 korun za kilometr, která podle nich neodpovídá reálným nákladům. Navíc prý většina kvůli konkurenčnímu boji jezdí ještě levněji. Mezi sousedními metropolemi patří ceny pražských taxi mezi průměr, jsou dražší než ve Varšavě, srovnatelné s Bratislavou a levnější než v Berlíně.

Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. Část řidičů jezdí pro konkrétní taxislužbu, většina získává zákazníky přes dispečink. Podle některých z nich asociace tlumočí názor menšiny řidičů.


Další články
Nahoru