Projekt nového železničního mostu pod Vyšehradem vyjde skoro na 129 milionů korun
8. ledna 2025 17:21
„Projekční činnost začne nejprve průzkumnými pracemi. Předmětem technického řešení budou také nezbytné přeložky inženýrských sítí. Stavba mostu by měla probíhat v letech 2026 až 2029, předpokládané celkové náklady dosahují 3,4 miliardy korun,“ sdělila Eberl Friebová.
Projekt nového železničního mostu vzešel z výsledků mezinárodní architektonické soutěže, která probíhala v letech 2021 až 2022 a zvítězila firma 2T engineering s návrhem nové tříkolejné konstrukce.
Most na pražské Výtoni zajišťuje už více než sto let důležité železniční spojení mezi hlavním a smíchovským nádražím. V budoucnu by měl hrát významnější roli také v příměstské dopravě, proto se počítá s jeho rozšířením na tři koleje. Současně se tu vybuduje nová vlaková zastávka na Výtoni, která umožní hladký přestup na tramvajové linky. Plánovaná životnost nového mostu bude 100 let.
„Pro obyvatele okolních domů bude důležité zlepšení životního prostředí zejména snížením hluku a vibrací z železniční dopravy. Současně zmizí jeden z nejnižších tramvajových podjezdů v Praze, kde kvůli přetržené troleji dochází opakovaně k přerušením provozu. Díky novému mostu navíc vznikne bezbariérově přístupné přemostění Výtoně a Smíchova. Dojde také k propojení páteřních cyklotras v metropoli,“ vyjmenovala mluvčí.
Anketa
Líbí se vám vítězný návrh na podobu přemostění mezi Výtoní a Smíchovem?
Záměr nynější most z přelomu 19. a 20. století nahradit novým vzbudil vlnu kritiky, proti se postavily radnice Prahy 1 a 5, magistrát, Národní památkový ústav či spolek Nebourat.
Nedávno vznikla studie, kterou nechal mezinárodním týmem odborníků na takzvané nýtované mostní konstrukce zpracovat Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu, za kterým stojí podnikatelé Tomáš Bistřický, Martin Vohánka a Jan Barta.
Podle studie je možné stávající most opravit tak, že práce i s přípravou potrvají čtyři roky a přinesou minimální omezení provozu. Třetí kolej lze podle návrhu doplnit přístavbou úzké platformy ke straně mostu.