dnes
Sobota - obcasny-dest
8°C
zítra
Neděle - obcasny-dest
9°C
pozítří
Pondělí - zatazeno
10°C
Prodloužení tramvajové trati na Nové Dvory řeší studie, kterou nyní může připomínkovat veřejnost
Nové Dvory, pohled do ulice Novodvorská. Bude sem jezdit nejen metro, ale jednou možná i tramvaje. Foto: archiv

Prodloužení tramvajové trati na Nové Dvory řeší studie, kterou nyní může připomínkovat veřejnost

Studie s názvem „Sídliště a okolí budoucí stanice metra D Libuš“, kterou si nechal vypracovat pražský magistrát, řeší především rozvojové území okolo budoucí stanice metra D na pomezí městských částí Praha 12 a Libuš. Povede sem i tramvajová trať z Modřan.

Vedení Prahy 4 včera opět deklarovalo, že stojí o prodlouží tramvajové trati z této oblasti až na Nové Dvory. Studii, ze které prodloužení trati vyplývá jako preferované řešení, nyní může připomínkovat veřejnost.

Územní studie zpracovaná po hlavní město společností UNIT architekti zahrnuje celkem 47 hektarů pozemků podél ulice Novodvorská a je nyní ve fázi veřejného připomínkování. K nahlédnutí je na adrese www.praha.eu a v tištěné podobě na odboru rozvoje pražského magistrátu.

„Hlavním úkolem studie je nastavit jasné limity pro novou výstavbu, které ochrání dosavadní hodnoty lokality na pomezí staré Libuše a sídliště Kamýk. Zároveň budou vložené investice využity pro vytvoření nových pracovních příležitostí, kvalitních veřejných prostor a především pro doplnění dnes chybějící občanské a komerční vybavenosti,“ uvedl radní Prahy 4 pro územní rozvoj a výstavbu Patrik Opa (ODS) .

Podle výstupů ze studie pociťují zdejší obyvatelé jako nedostatek absenci centra a špatné propojení mezi Libuší a sídlištěm Kamýk. Chybí tu vhodné prostory pro komunitní život a místní také postrádají větší nabídku obchodů a služeb. Plánuje se zde proto nové náměstí, promenáda, městský park či komunitní zahrady. Občané se rovněž dočkají efektivnějšího uspořádání parkovacích stání.

Termín na podávání připomínek k územní studii „Sídliště a okolí budoucí stanice metra D Libuš“ je do 9. prosince. Vyjádřit se k ní mohou i obyvatelé Prahy 4. Připomínky lze podat písemnou formou na adresu Odboru územního rozvoje MHMP nebo elektronicky či datovou schránkou do podatelny magistrátu.

Tramvaj na Nové Dvory

„Studie řeší především okolí budoucí stanice metra D na pomezí městských částí Praha 12 a Libuš, které je důležitým rozvojovým územím. Povede sem i tramvajová trať z Modřan. Pro nás je důležité, aby byla prodloužená až na Nové Dvory,“ sdělil radní Patrik Opa.

Z Libuše by jely tramvaje Novodvorskou ulicí, po necelých dvou kilometrech by zahnuly doprava do ulice Chýnovská, pak doleva do Libušské, následně doleva do Durychovy a zpět na Novodvorskou na úrovni Nových dvorů.

Už v polovině července schválili radní čtvrté městské části usnesení, kterým „MČ Praha 4 zásadně nesouhlasí s ukončením (byť dočasným) tramvajové trati na Libuši a žádá o neprodlené přehodnocení záměru a nejpozději v souvislosti s metrem D dostavbu trati až na Nové Dvory.“

„Toto je opakovaně schválená varianta obsažená roky v územním plánu, je jediná vyhovující z hlediska organizace MHD na jihu města. Nové Dvory budou dobudovány do obvodového spádového centra a také musí být zásadním dopravním uzlem, je to jediné vhodné místo,“ sdělil serveru Pražský patriot 1. místostarosta Prahy 4 pro oblasti financí, dopravy a evropských fondů Zdeněk Kovářík (ODS).

Podpora ze strany Prahy 12

Prodloužení tramvajové trati až na Nové Dvory podporuje i radnice Prahy 12. „Zdánlivě se může zdát, že spojení tramvají je zbytečné, protože tudy povede metro, ale tramvaj zde má svůj význam. Využili by ji lidé z oblastí v blízkosti trati, hlavně Libuše, lokalit kolem Durychovy ulice i z Kamýku, který nemá s Modřany přímé spojení MHD,“ sdělila místostarostka Prahy 12 Eva Tylová (BEZPP/Piráti s podporou Zelených), která má v kompetenci, mimo jiné, oblast územního rozvoje a životního prostředí.

Náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) trať na Nové Dvory podporuje. „Prodloužení je velmi podnětné. S ohledem na vypracovanou územní studii připravím materiál pro jedná pražských radní tak, aby vedení metropole zadalo dopravnímu podniku projektování tohoto prodloužení,“ sdělil.  

„Prodloužení z Libuše dále na Nové Dvory v současném projektu nepřipravujeme. Pokud na úrovni hl. m. Prahy takové rozhodnutí padne, jsme připraveni se tomuto prodloužení věnovat, bude se však jistě jednat o samostatný navazující projekt,“ sdělila za pražský dopravního podnik mluvčí Aneta Řehková.

Řekla, že po interním prověření ukončení na Nových Dvorech se jako nejvýhodnější skutečně jeví popsaná jednosměrná bloková smyčka ulicemi Novodvorská – Durychova – Libušská a Chýnovská s přestupem na metro v Durychově ulici. „Blokové smyčky jsou obecně vstřícnější k městskému prostředí, protože využívají uliční prostor a nevzniká plocha, která má pouze dopravní funkci,“ uvedla.

Až na sídliště Novodvorská?

Již dříve navíc zazněly úvahy, že by tramvaj mohla pokračovat z Nových Dvorů dolů z kopce ulicí Novodvorská až na sídliště Novodvorská. „Nastíněná myšlenka je poměrně smělá a není zahrnuta v současné době ve strategických dokumentech rozvoje Prahy, nicméně čistě z hlediska technického by zřejmě byla realizovatelná,“ myslí si DPP.

„Protažení tramvaje dále dolů ulicí Novodvorskou sice není nikde podchyceno územním plánem, ale je prostorově reálné. Ovšem při hodnocení kapacity dopravních vztahů a zátěží asi neprokážeme ekonomickou efektivitu. Praha 4 tuto možnost neprojednávala, ale zásadně se nebráníme,“ dodal místostarosta „čtyřky" Zdeněk Kovářík.


Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický mimo provoz

Včera v 09:33

Od soboty 7. prosince od 23 hodin do neděle 8. prosince do 5 hodin proběhne úplná uzavírka Strahovského, Brusnického a Dejvického tunelu.

Další články
Nahoru