dnes
Úterý - oblacno
18°C
zítra
Středa - obcasny-dest
15°C
pozítří
Čtvrtek - zatazeno
17°C
Byznys

Proč už Slováci neodcházejí pracovat do Česka?

Slováci jsou v České republice vůbec nejpočetnější národnostní menšinou, a podle průzkumů také u Čechů nejoblíbenější. Mnoho Slováků se v minulosti přestěhovalo do Čech za prací, trend se ale mění. V současné době k nám Slováky nejčastěji přivede možnost studovat na vysokých školách nebo partnerský vztah. A nyní, když je na Slovensku již o 2 % vyšší průměrná mzda než v ČR není neobvyklé, že slovenské firmy lákají nové posily z Čech. 

Při posledním sčítání se ke slovenské národnosti přihlásilo téměř 150 tisíc lidí a v současné době žije podle údajů ČSÚ v Česku více než 105 tisíc Slováků. Největší příliv Slovákůnásledoval po rozdělení Československa a jejich zájem o práci v ČR pokračoval až do nástupu krize.

„Po přijetí eura se situace výrazně změnila a v současné době Slováci již většinou nemají zájem pracovat v Čechách – pokud se chtějí uplatnit v zahraničí, směřují více na západ, kde je to pro ně ekonomicky zajímavé,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka pracovního portálu Profesia.cz.

Stále ale přetrvává zájem u nás studovat, ze Slovenska k nám stále míříněkteří vysoce kvalifikovaní lidé, ale i nekvalifikovaní pracovníci. Stejně tak ale řada Čechů odjíždí za prací na Slovensko.

Nejvíc Slováků žije na východě republiky, v krajích, které sousedí s jejich rodnou zemí. Do Česka směřujív současné době převážně dva rozdílné typy zaměstnanců: vysoce kvalifikovaní experti, kteří jsou přetaženi na lépe placená místa, a nekvalifikované osoby z oblastí s vysokou nezaměstnaností. Z oborů jsou nejoblíbenější medicína, stavebnictví, pohostinství nebo informatika, uplatnění najdou také řemeslníci, kvalifikovaní výrobci a opraváři.

Protože Profesia působí v České republice i na Slovensku, má unikátní možnost porovnávat tyto dva pracovní trhy na základě dlouhodobě získávaných relevantních dat. Pokud se podíváme na počty pracovních nabídek na českém a slovenském trhu, jsou srovnatelné. Zajímavé je, že firmy často vnímají Česko a Slovensko jako jeden trh – v posledním roce jsou téměř ¾ nabídek vystaveny na českých i slovenských stránkách, tímto způsobem postupuje 98 % slovenských a 88 % českých firem.

Jak to vypadá z pohledu oborů, které jsou opravdu žádané? Nejvíce nabídek inzerovaných v obou státech zároveň je do výroby: 24 %. Téměř srovnatelný je počet nabídek v oblasti informačních technologií (21 %), následují strojírenství (18 %), pak management a elektrotechnika a energetika (shodně 10 %).  České i slovenské firmy shánějí v zahraničí nejčastěji programátory.

V českých nabídkách následují pozice dělník, operátor strojů a zařízení a softwarový inženýr, ve slovenských operátor strojů a zařízení, dělník a překvapivě administrativní pracovník.

Platové srovnání obou zemí dokládá výše popsaný vývoj zájmu Slováků o práci v Čechách. Zatímco v roce 2008 byla průměrná mzda na Slovensku o 14 % nižší než u nás, v současné době je o 2 % vyšší. Vývoj nebyl ale stejný u všech profesí – zatímco kvalifikovaní dělníci a pracovníci ve službách měli na Slovensku v roce 2008 mzdu o 19 % nižší, nyní je na srovnatelné úrovni, například kvalifikovaní technici vydělávali v Čechách o 12 % lépe, nyní jsou na tom o 3 % hůř. Na Slovensku byl v některých oborech zajímavý meziroční růst mezd. Nejvíce si v porovnání let 2015 a 2016 polepšili servisní inženýři (o 61 %), finanční agenti (o 42 %), ale také například ředitelé škol (o 29 %).

Většina českých i slovenských firem hledá nové zaměstnance současně v obou zemích. Takto jsou nejčastěji inzerována pracovní místa s místem výkonu práce v Bratislavě (13 % nabídek), v Brně (12,5 %) a v Praze (12 %). Na obou trzích zároveň „loví“ nejčastěji slovenské firmy z Bratislavského (13 %), Košického (6,5 %) a Nitranského kraje (6 %); v ČR pak lákají především příhraniční regiony – Jihomoravský (22 %) a Moravskoslezský kraj (7 %), ale také Středočeský kraj (15 %) a Praha (14 %).


Univerzální nástroj pro zviditelnění vaší firmy? Zkuste roll up banner!

8. října 2019 v 10:15

Není žádným tajemstvím, že mezi nejefektivnější způsoby marketingové propagace patří ta nejjednodušší a nejuniverzálnější řešení. Tyto atributy bezezbytku splňuje Roll up banner. Ačkoliv mezi populární způsoby moderní propagace patří dnes především jako působiště internet, stále existuje mnoho...

Změny ve vedení innogy v ČR

19. září 2019 v 07:25

Martin Herrmann, šéf skupiny innogy v České republice, v úterý 17. září rezignoval na funkci CEO ve společnosti innogy Česká republika a CEO ve společnosti innogy Grid Holding. Po 17 letech působení pro společnosti RWE a innogy v České republice se tak nadále bude věnovat pouze práci...

Letos zřejmě zanikne rekordní množství firem

19. září 2019 v 07:00

Podnikání v České republice v prvním půlroce ukončilo 7908 kapitálových firem, což je o třetinu víc než ve stejném období loňského roku. Analýza poradenské společnosti Bisnode naznačuje, že by letos mohlo zaniknout rekordní množství firem. 

innogy bude i nadále pokračovat na českém trhu, potvrdila Evropská komise

17. září 2019 v 11:36

Tradiční a spolehlivý dodavatel energií innogy bude i nadále pokračovat na českém trhu. Toto dnes také potvrdila Evropská komise. Vyplývá to z podmínek, se kterými dnes schválila rozsáhlou výměnu aktiv mezi energetickými koncerny RWE a E.ON.

Další články
Nahoru