dnes
Sobota - obcasny-dest
6°C
zítra
Neděle - obcasny-dest
5°C
pozítří
Pondělí - obcasny-dest
6°C
Proč jsou na poště nepříjemní na zákazníky? Musí nabízet ponožky a hasičáky
Odboráři sbírají podpisy pod petici. Chtějí tak upozornit na nespokojenost s pracovními podmínkami zaměstnanců České pošty. Foto: FVZCP

Proč jsou na poště nepříjemní na zákazníky? Musí nabízet ponožky a hasičáky

S nervózními pracovníky pošty má v Praze zkušenost snad každý, kdo na přepážky alespoň občas chodí. Zaměstnanci jsou ve stresu a přetěžováni, přináší vysvětlení takového chování prezident odborové Federace výkonných zaměstnanců České pošty Miroslav Prokop.

Odboráři vyhlásili petici za záchranu České pošty a za zavedení přiměřených pracovních podmínek. V čem by naplnění vašich požadavků pomohlo klientům pošty?
Špatné pracovní podmínky se mohou projevovat tím, že někteří zaměstnanci pošty jsou pak nepříjemní na zákazníky. Při tak obrovském tlaku a stresu se to dá očekávat.

Proč jsou stresovaní?
Nestíhají své klasické povinnosti, jsou zatěžováni tím, že musejí nabízet pojištění, bankovní účty, ale i hasicí přístroje, ponožky, noviny… Situace je taková, že každý dostane zadaný plán, a když ho nesplní, je mu vyhrožováno výpovědí, dostává dopisy, výzvy, může přijít o pohyblivou složku mzdy. Mnohdy se prostě nestačí věnovat skutečné pošťácké práci, a tak se u přepážek vytvářejí dlouhé fronty a někteří zaměstnanci mohou být podráždění.

Co když se zaměstnancům pošty nepodaří sehnat lidi, kteří by si pojištění uzavřeli?
Mnozí si pak berou pojistky na sebe, na manžela, na jiné rodinné příslušníky… Vydávají prostě plno peněz na nesmyslné produkty, které vlastně vůbec nechtějí. Na některých pobočkách pošty se stává i to, že když zaměstnanec nesplní plán, pošlou ho do obchodního centra, kde musí dalších „iks“ hodin pojištění a další produkty nabízet.

Lidé si mnohdy stěžují i na nervozitu poštovních doručovatelů…
To je podobný případ. Na poštovní doručovatele je nakládáno mnoho povinností. Třeba roznášení obrovského množství letáků, někdy až dvou tisíc na jednoho pošťáka za týden. Když se brašna naplní letáky, váží 40 až 45 kilogramů, baťoh s letáky 25 až 30 kilogramů. Pochůzky pak logicky trvají dlouho, třeba tři až čtyři hodiny denně navíc. Přesčasy ale pošťákům nikdo neproplatí, jen si vyslechnou, že jsou pomalí. Pošťákům jsou i zvětšovány rajóny, mnohdy musejí – oproti minulosti – nachodit trojnásobek. A nezapomínejte na to, že většina pošťáků jsou ženy.

Anketa

Máte negativní zkušenost s poštou?

63.4%
(63.4%)
23.5%
(23.5%)
13.1%
(13.1%)

Lze slyšet i stesky, že lidé jsou doma, ale pošťák nezazvoní, obyvatelé domů pak následně najdou v kaslíku oznámení o tom, že si mají na poštu dojít pro zásilku… I to je způsobeno přetížeností pošťáků?
Lidem chci vzkázat: Snažte se pochopit situaci poštovních doručovatelů. Když jsou tak obrovsky přetěžováni, nelze se divit, že občas na něco zapomenou. Většina poštovních doručovatelů je pracovitých, dávají práci všechno, při tlaku, který je na ně vyvíjen, se to ale mnohdy opravdu zvládnout nedá. Spoustu poctivé práce odvádějí i zaměstnanci na přepážkách či řidiči.

Co může běžný občan udělat pro nápravu? Klidný pošťák i pracovník na přepážce je jistě v zájmu všech…
Ano, když budou spokojení zaměstnanci, na poště bude vše lépe fungovat, logicky pak budou spokojení i klienti. Pomoci by mohlo, kdyby lidé podpořili požadavky v naší petici: jedním z jejích hlavních bodů je i to, že chceme zlepšit bezpečnost pracovníků pošty, nejsou nijak chráněni, ani před napadením.

Uplynulý pátek jste sbírali podpisy pod petici i v Praze…
Akce probíhá po celé České republice, v metropoli jsme začali sbírat podpisy v pátek. Chceme veřejně poukázat na opravdu zoufalou situaci na České poště, výsledky petice předáme kompetentním úřadům, včetně vlády a Nejvyššího kontrolního úřadu. Přidáme k tomu i podklady, které jsme nashromáždili. Snad se nám podaří situaci zlepšit.


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru