dnes
Čtvrtek - zatazeno
2°C
zítra
Pátek - zatazeno
4°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
4°C
Rizik nadměrného solení je několik
Ilustrační foto: Freeimages.com

Rizik nadměrného solení je několik

Sůl je sice důležitou součástí stravy, protože obsahuje pro tělo nepostradatelný sodík, chlor a jod, přesolování ale zdravé není. Hodně solíte? Pak byste měli vědět, že vám hrozí zvyšování krevního tlaku, zadržování vody v těle a hromadění tuku. Přivolat si tak můžete infarkt, mozkovou mrtvici a jiné vážné choroby.

V lékařských příručkách se uvádí, že doporučená denní dávka soli pro dospělého je pouhých 3 až 5 gramů. To jsou necelé dvě čajové lžičky. U dětí ještě méně. Přitom průměrná spotřeba na osobu a den je u nás až 17 gramů.

Z toho takových 77 procent je vlastně skrytých, protože je přijímáme v hotových jídlech, salámech, pečivu, konzervách a podobně. Další část je obsažena i v přírodních potravinách – v mase, zelenině, luštěninách, mléce.

Proč a jak nám sůl škodí?

Ve vyšším množství je sůl neboli chlorid sodný doslova toxin, podobně jako cukr. Většinou ji jíme ve spojení s tuky, což je dohromady opravdu třaskavá kombinace. Je známo, že nadbytek sodíku v těle vyvolává zužování tepen a zvyšuje krevní tlak (více jak 140/90), následkem toho jsou srdeční infarkty nebo mozkové mrtvice.

Téměř polovina dospělé populace v České republice trpí hypertenzí. „Odhaduje se, že snížením denního příjmu soli na zhruba polovinu by u nás došlo k omezení výskytu cévních mozkových příhod o čtvrtinu a výskytu kardiovaskulárních onemocnění o 17 procent,“ uvedla již dříve epidemioložka a hygienička Jarmila Rážová.

Čtvrtina úmrtí u lidí starších čtyřiceti let je způsobena právě zvýšeným krevním tlakem. Mezi lidmi nad 60 let trpí zvýšeným krevním tlakem polovina mužů a až 60 procent žen.
Nadbytek sodíku také způsobuje selhání ledvin, zadržování vody v těle a otoky. Méně už se mluví o tom, že také podporuje vznik nádorových onemocnění zažívacího traktu. Sodík vypuzuje z těla důležitý draslík, bez něhož máme například bolesti svalů.

Vysoký příjem soli je spojen s častějším vylučováním močí, a to včetně vápníku. A právě úbytek vápníku může urychlit osteoporózu, tedy řídnutí kostí, a to zejména u žen po menopauze.

Přehnanému solení by se měli vyhýbat i ti, kteří chtějí hubnout. Sůl totiž zvyšuje chuť k jídlu. Pokud i děti jedí víc slaného, než je zdrávo, mají větší žízeň. Většinou ovšem pijí sladké limonády, a to je jen kousek k dětské obezitě. Nadbytek soli poškozuje i ledviny.

Snižte solení přirozeně

Spotřebu soli snížíte tím, že omezíte solení již při kuchyňské přípravě a hotová jídla si nebudete přisolovat. Pozor si také dávejte na potraviny, které jsou na sůl bohaté: uzeniny, sýry, solené oříšky, slané pečivo, některé minerální vody s vyšším obsahem sodíku, instantní pokrmy, bujony a nakládaná zelenina.

K ochucení pokrmů můžete místo soli použít zelené natě (zelená petrželka, pažitka, pórek, libeček), koření, byliny a zeleninu (cibule, česnek, kořenová zelenina, papriky, rajčata).

Víte, kolik soli si kupujete? Na většině obalů potravin můžete zjistit, kolik obsahují kterých živin, a tedy i soli. Výrobci zpravidla uvádějí množství sodíku. Kolik je to soli? Údaj o sodíku vynásobte 2,5krát.


Autor: Lucie Rychlá

Lidé s migrénou mají svoji první konferenci

19. listopadu 2020 v 15:56

Pacienti trpící migrénou mají svoji historicky první konferenci. Seznámí se na ní s novinkami v léčbě, a to jak od lékařů, tak i z pohledu čínské medicíny. Svoji nemoc mohou jednotlivě probrat s psychoterapeutem, který poradí, jak s migrénou pracovat s pomocí různých technik, včetně relaxace....

Další články
Nahoru