
Pro trolejbusovou linku na letiště získal dopravní podnik pravomocné společné povolení
31. ledna 2022 07:30
Zahájení samotné stavby DPP předpokládá na přelomu letošního a budoucího roku v závislosti na průběhu majetkoprávního zajištění. Po dokončení stavby se autobusová linka 119 změní na trolejbusovou linku 59, na kterou bude DPP nasazovat velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy.
Linka 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha je jedním z několika projektů elektrifikace autobusových linek v Praze. V rámci stavby infrastruktury pro tuto linku DPP postaví necelých 12 kilometrů trolejového vedení a čtyři nové měnírny: dvě kontejnerové na obou konečných zastávkách, tj. na Nádraží Veleslavín a na Letišti Praha.
Další měnírna Dědina bude společná pro připravovanou novou tramvajovou trať Divoká Šárka – Dědinská a napájení trolejového vedení trolejbusové linky 59. Poslední nová a největší měnírna vznikne v garáži DPP Řepy.
Bude sloužit nejen pro napájení 21 dobíjecích míst pro vozidla nasazovaná na linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha, ale do budoucna i pro další trolejbusy, které budou jezdit na autobusových linkách 131, 137, 176 nebo 191, jejichž elektrifikaci DPP připravuje.
Trolejové vedení bude v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3, což přestavuje zhruba 50 procent trasy linky 119. V úseku Terminál 3 – Letiště Praha budou trolejbusy jezdit na energii z trakčních akumulátorů.
DPP podobně jako u elektrizace linky 140 využije maximum stávajících stožárů, buď trakčního vedení tramvajové tratě v úseku Nádraží Veleslavín – Divoká Šárka nebo stožárů pro veřejné osvětlení.
Nevznikne tak les nových stožárů vedle těch současných. Kromě toho DPP na obou konečných, tj. na Nádraží Veleslavín a Letiště Praha, postaví nabíjecí stopy, které budou sloužit pro dobíjení trakčních baterií trolejbusů během přestávek mezi jednotlivými spoji.
„Nyní je potřeba dokončit majetkoprávní vypořádání stavby a vyhlásit veřejnou zakázku na jejího zhotovitele. Pevně věřím, že budeme moct stavbu zahájit na konci letošního nebo zkraje příštího roku. Samotná stavba celé infrastruktury by měla trvat zhruba 10 až 12 měsíců,“ dodal Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
DPP v současnosti dokončuje veřejnou zakázku na nákup 20 velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů, které po dokončení stavby infrastruktury na lince 119 nahradí stávající kloubové autobusy.