
Pro stavbu trolejbusové trati v Praze 5 získal dopravní podnik povolení
15. března 2023 08:37
Elektrifikace autobusové linky číslo 137 představuje výstavbu nabíjecí a napájecí infrastruktury pro bateriové trolejbusy v úseku Na Knížecí – U Waltrovky. Tato investiční akce DPP je součástí projektu elektrifikace autobusových linek v levobřežní části Prahy, kromě čísla 137 také 131, 176 a 191, které jsou také v pokročilé fázi projekční přípravy.
Vybrané spoje linky číslo 137 zajíždí do Jinonic a na Malou Ohradu, elektrifikován nicméně bude pouze kopcovitý úsek Na Knížecí – U Waltrovky. Vozidla na lince zdolávají dlouhé a táhlé stoupání ze Smíchova směrem na Malvazinky s průměrným sklonem až sedm procent. Ale i zbytek trasy k Waltrovce má profil s významným stoupáním, respektive klesáním.
„Linka 137 má velmi intenzivní provoz, nejkratší interval ve špičkách jsou pouhé 3 až 4 minuty. Spoje jsou také velmi vytížené. Její elektrifikací a nahrazením naftových autobusů lokálně zcela bezemisními bateriovými trolejbusy se významně sníží emisní a hlukové zatížení rezidenčních částí Prahy 5,“ uvedl 1. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
V rámci výstavby této trolejbusové tratě podle něj vznikne zhruba 4 400 metrů jednostopého trolejového vedení, které bude mezi zastávkami Santoška a U Waltrovky. Bude nutné osadit 106 trakčních stožárů.
„Nevznikne les nových stožárů jen pro trolejbusy, ale v maximální možné míře využijeme kombinované stožáry, které budou sloužit jak pro trakční vedení, tak i pro pouliční osvětlení,“ sdělila mluvčí Řehková.
Kromě toho podle ní bude nutné položit bezmála dva kilometry kabelových tras a vybudovat zcela novou měnírnu v Peroutkově ulici, jež bude napájet trolejové vedení v úseku Santoška – U Waltrovky.
„V neposlední řadě DPP v rámci této investiční akce vybuduje také sedm nabíjecích stání v nynějším autobusovém terminálu Na Knížecí, které budou určeny pro linku číslo137 a do budoucna také pro linku 191. Nabíjecí stání v terminálu Na Knížecí budou díky využití synergických efektů a kapacity tramvajové sítě napájena z tramvajové měnírny Radlice,“ upřesnila Řehková.
Na linku bude DPP nasazovat bateriové trolejbusy standardní délky 12 metrů. Na dodavatele až 70 vozidel tohoto typu vypsal DPP v říjnu loňského roku veřejnou zakázku.
Elektrifikace autobusové linky číslo 137 společně s dalšími třemi v levobřežní části Prahy byla schválena vedením Prahy v červnu 2020. Následně byla schválena i představenstvem DPP.
Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972, uvedla ČTK.