dnes
Sobota - zatazeno
23°C
zítra
Neděle - obcasny-dest
29°C
pozítří
Pondělí - obcasny-dest
22°C
Pro organismus je důležité umět správně dýchat. Často to děláme špatně a škodíme si
I na čerstvém vzduchu je potřeba se zaměřit na správné techniky dýchání. Ilustrační foto: Charlie Balch / Freeimages.com

Pro organismus je důležité umět správně dýchat. Často to děláme špatně a škodíme si

Bez kyslíku dokáže náš mozek přežít nanejvýš 5 minut. Věděli jste ale, že přijímání kyslíku má mnohem hlubší význam, než „jenom“ bránit smrti? Správným dýcháním si totiž dokážeme vyvolat dobrou náladu, posílit imunitu a přispět i k hubnutí.

Denně se každý z nás nadechne zhruba 28 000 krát. Jde nám to zcela automaticky, aniž bychom nad tím jakkoliv přemýšleli. To je ale možná ta chyba. Dýchání totiž můžeme řídit my sami. Na rozdíl třeba od trávicí nebo oběhové soustavy, které si žijí svým vlastním životem.

Když dýcháme vědomě, můžeme se rozhodnout, zda budeme dýchat mělce do hrudníku, kde má receptory část mozku spouštějící v těle stres. Anebo hluboce do břicha, kde s každým nádechem stimulujeme mozkovou část odpovídající klidu. S hlubokým břišním dýcháním jste se možná setkali, pokud jste zavítali alespoň na jednu lekci jógy.

Jakmile dýcháme mělce do hrudníku, což dělá drtivá většina z nás, neustále našemu mozku vysíláme informaci, že jsme ve stresu. A to i tehdy, když si třeba povídáme s kamarády nebo máme nedělní siestu. Může za to onen stresový receptor v horních plicních lalocích.

To, co potom následuje, je typická reakce „uteč, nebo přežij“. Naše tělo nás jednoduše připraví na boj se stresem, který se ve skutečnosti nekoná. Zrychlí srdeční činnost, zúží cévy, zvýší tlak a omezí činnost takových pochodů, které v danou chvíli nepotřebujeme pro přežití. Třeba metabolismu, takže naše trávení se velice zpomalí. Když tento proces bude probíhat dlouhodobě, může se dostavit přibírání na váze, únava, alergie, trávicí potíže nebo třeba autoimunitní poruchy.

Při hlubokém břišním dýchání dostává náš mozek vzkaz zcela opačný – že nás nic neohrožuje a není tak nutné udržovat tělo v pohotovosti. Jinak řečeno, mozek dovolí tělu relaxovat. Přirozeně tento stav zažíváme, třeba když spíme nebo odpočíváme. Někdo v přírodě, jiný u hezké hudby nebo při vaření. My si tento stav klidu ale díky správné technice dýchání můžeme vyrobit kdykoliv během dne.

A to i ve chvíli, která v nás klid rozhodně nevzbuzuje. Když trčíme v dopravní zácpě, dobíháme tramvaj, nemáme na zaplacení a v kterékoliv další situaci, kdy skutečně bojujeme se stresem. Když zapojíte správný dech, bude i v takových chvílích vaše tělo mít pocit, že jste v klidu, jako byste právě meditovali.


Nápojové plechovky, kelímky, krabice od pizzy. Odpadový průvodce do města i na cesty

5. srpna 2019 v 08:13

K letním měsícům neodmyslitelně patří dovolené a venkovní aktivity. Dlouhé letní večery přímo lákají k piknikům nebo objednávání jídla prostřednictvím rozvážkových společností. V domácnostech se tak nad rámec běžné produkce hromadí i specifické odpady jako například jídelní obaly, staré...

Babí léto v kurzech kreativní dílny Aladine

1. srpna 2019 ve 13:34

Opravdu si myslíte, že s nástupem září končí zábava a začínají jen samé povinnosti? Kdepak! Babí léto je plné inspirace a barev! Přijďte se o tom přesvědčit do kurzů kreativní dílny Aladine.

Další články
Nahoru