Pro cyklisty a chodce vznikla pod Mánesovým mostem stezka
7. prosince 2022 10:38
Technická správa komunikací (TSK) zprovoznila další část pěší a cyklistické infrastruktury v historickém centru města. Jedná se o nový podjezd pod Mánesovým mostem na Klárově. Tato stavba přináší zásadní zlepšení pro cyklisty, kteří jedou po levém břehu řeky Vltavy a představuje novou část cyklostezky A1. Spojuje také park u ulice Cihelná s Kosárkovým nábřežím a umožňuje tak pěším i cyklistům vyhnout se rozlehlé, velmi frekventované a z hlediska průjezdu složité křižovatce na Klárově. Podjezd vznikl v dosud nevyužívaném zarostlém prostoru, který zde byl jako rezerva pro podobný účel uvažován již při stavbě mostu.
„Pod Mánesovým mostem otevíráme důležitou stezku pro pěší a cyklisty, která propojuje přerušenou povltavskou promenádu. Rodiny s dětmi, senioři nebo cyklisté dříve museli překonávat komplikovanou křižovatku na Klárově, nyní se dostanou z Kosárkova nábřeží do parku Cihelná rychle, bezpečně a komfortně podchodem podél Vltavy,“ řekl dosluhující náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Stavba, která se nachází v ochranném pásmu národní kulturní památky a leží v památkové rezervaci, byla zahájena letos v květnu tohoto roku. Záměr přitom vznikl už před sedmnácti lety.
Jedná se o společnou stezku pro pěší a cyklisty v délce 77 metrů a základní šířce 5 metrů. Na začátku úseku je společná komunikace rozšířena až na zhruba 6,5 metru, což je dáno stávající konstrukcí Mánesova mostu.Šířka prostoru pro cyklisty je po celé délce 2,5 metru. Z důvodu vedení nové cyklostezky bylo nutné provést terénní úpravy, které spočívaly ve vytvoření jedné nové opěrné zdi a vedly k sanaci dvou stávajících opěrných zdí.
Úpravou prošla i přístupová rampa k plovoucímu molu na hladině řeky, která je opatřena zábradlím a nerezovými rošty s protiskluzovou úpravou. „Ocelová rampa je kotvena přímo do opěrné zdi a sloupy jsou zapuštěny v betonových základech. Pochozí plochy roštů jsou demontovatelné, aby je bylo možné v případě potřeby, příkladně při povodních dočasně odstranit,“ doplnil Milan Pavlič, generální ředitel společnosti Čermák a Hrachovec, která stavbu realizovala.
V rámci stavby opěrné zdi byla instalována také ocelová konstrukce přístupového schodiště v šířce 1,5 metru.