Příznivé počasí umožnilo zkrátit zimní pauzu na stavbě železničního koridoru z Hostivaře
23. února 2019 15:51
Náročná optimalizace pražského traťového úseku z Hostivaře na hlavní nádraží má za sebou první půlrok a s novou stavební sezonou vstoupila do další fáze. „Díky příznivé zimě jsme o dva měsíce zkrátili technologickou přestávku. Původně měla trvat až do dubna. Tím vznikl větší časový prostor na stavbu komplikovaného mostu v Průběžné ulici. Ten je spolu s novým nástupištěm částí nového přestupního uzlu v Zahradním Městě,“ říká Róbert Doboš, specialista společnosti Swietelsky Rail CZ. Přípravné práce na mostě a nástupišti začaly už loni v létě. Nový most včetně nástupiště bude hotov do konce letošního roku.
Modernizace frekventované tratě, která Prahu napojuje na IV. železniční koridor, začala loni v květnu a sdružení firem má na její dokončení 44 měsíců. Zakázka je ve výši 4,4 miliardy korun, tři miliardy SŽDC získá z evropských fondů.
„I když jde o jednu z nejnáročnějších akcí, vytvořený harmonogram prací se nám díky dobré přípravě, organizaci práce a efektivnímu využití strojů a mechanizace daří dodržovat,“ dodává Robert Doboš.
Na přelomu února a března začne zkušební provoz na nové koleji 102, měřící přes tři kilometry. Obnoví se tím přímé spojení Vršovic s Malešicemi, od února přerušené vyloučením spojovacích kolejí. Na jedné straně bude kolej zapojena do „čekací“ koleje 107 a na druhé do traťové koleje Vršovice – Záběhlice odbočka. Z koleje 102 se napojí také Odstavné nádraží Jih, Depo kolejových vozidel a nákladiště.
Práce na stavbě provizorní koleje 102 začaly po předání staveniště a skončily těsně před vánočními svátky. Od února opět pokračují. Šlo o železniční spodek a svršek, betonáž základů trakčních stožárů, kabelizaci, zabezpečení a instalaci trolejového vedení. Zároveň se pod vznikajícími kolejemi rekonstruoval most v ulici V Korytech, U Vršovického hřbitova a pro bezbariérový přístup cestujících na nové nástupiště v Edenu se stavěla část nového podchodu, nástupiště, kabelovodu a kanalizace.Tyto práce od „lanového mostu“, až po napojení traťového úseku Zahradní Město – Vršovice na Vršovice osobní nádraží, pokračují i nyní. Zahrnují opět svršek a spodek, zastřešení nástupišť, rekonstrukci mostů, stavby podchodů, technologické budovy, napájecí stanice a řady dalších stavebních objektů a provozních souborů.
Práce budou nyní pokračovat na Zahradním Městě a ve Vršovicích. V případě mostu přes ulici Průběžná začaly práce loni v létě a rozšířený most včetně nového nástupiště by měl být hotov do konce roku. Rozšíření by mělo zlepšit dopravu i pod mostem, kterou nyní komplikuje nízký podjezd. Tento rok se v souvislosti se stavbou očekává uzavření podjezdu, což bude znamenat výraznou dopravní komplikaci pro automobilovou a tramvajovou dopravu. Práce letos začnou i na vršovickém nádraží, kde má vzniknout čtvrté nástupiště.
Stavba je druhou etapou optimalizace metropolitní železnice ze stanice v Hostivaři, jejíž přestavba již dříve skončila, ve směru na Hlavní nádraží. Pro trasování nové, čtyřkolejné trati se využívá prostor bývalého seřaďovacího nádraží ve Vršovicích. Vzniká také nová stanice v Zahradním Městě a zastávka v Edenu, nedaleko stadionu Slavie. Nástupiště na Zahradním Městě vzniknou přímo nad rozšířeným podjezdem v Průběžné ulici, v němž budou zastávky tramvají. Trať přes Strašnice bude zrušena.