dnes
Pátek - polojasno
31°C
zítra
Sobota - obcasny-dest
18°C
pozítří
Neděle - oblacno
21°C
Příznivé počasí umožnilo zkrátit zimní pauzu na stavbě železničního koridoru z Hostivaře
Nová kolej 102. Foto: Swietelsky Rail CZ

Příznivé počasí umožnilo zkrátit zimní pauzu na stavbě železničního koridoru z Hostivaře

Stavba modernizovaného železničního koridoru mezi Hostivaří a hlavním nádražím po zimě pokračuje, a to o dva měsíce dřív, než bylo původně v plánu. Dřívější zahájení je dáno dobrým počasím a zajistí více času na budování komplikovaného mostu na Zahradním Městě. Stavbu pro Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC) zajišťuje sdružení firem Swietelsky Rail, Metrostav a SMP CZ. Modernizace má být hotova v roce 2021.

Náročná optimalizace pražského traťového úseku z Hostivaře na hlavní nádraží má za sebou první půlrok a s novou stavební sezonou vstoupila do další fáze. „Díky příznivé zimě jsme o dva měsíce zkrátili technologickou přestávku. Původně měla trvat až do dubna. Tím vznikl větší časový prostor na stavbu komplikovaného mostu v Průběžné ulici. Ten je spolu s novým nástupištěm částí nového přestupního uzlu v Zahradním Městě,“ říká Róbert Doboš, specialista společnosti Swietelsky Rail CZ. Přípravné práce na mostě a nástupišti začaly už loni v létě. Nový most včetně nástupiště bude hotov do konce letošního roku.

Modernizace frekventované tratě, která Prahu napojuje na IV. železniční koridor, začala loni v květnu a sdružení firem má na její dokončení 44 měsíců. Zakázka je ve výši 4,4 miliardy korun, tři miliardy SŽDC získá z evropských fondů.

„I když jde o jednu z nejnáročnějších akcí, vytvořený harmonogram prací se nám díky dobré přípravě, organizaci práce a efektivnímu využití strojů a mechanizace daří dodržovat,“ dodává Robert Doboš.

Na přelomu února a března začne zkušební provoz na nové koleji 102, měřící přes tři kilometry. Obnoví se tím přímé spojení Vršovic s Malešicemi, od února přerušené vyloučením spojovacích kolejí. Na jedné straně bude kolej zapojena do „čekací“ koleje 107 a na druhé do traťové koleje Vršovice – Záběhlice odbočka. Z koleje 102 se napojí také Odstavné nádraží Jih, Depo kolejových vozidel a nákladiště.

Práce na stavbě provizorní koleje 102 začaly po předání staveniště a skončily těsně před vánočními svátky. Od února opět pokračují. Šlo o železniční spodek a svršek, betonáž základů trakčních stožárů, kabelizaci, zabezpečení a instalaci trolejového vedení. Zároveň se pod vznikajícími kolejemi rekonstruoval most v ulici V Korytech, U Vršovického hřbitova a pro bezbariérový přístup cestujících na nové nástupiště v Edenu se stavěla část nového podchodu, nástupiště, kabelovodu a kanalizace.

Tyto práce od „lanového mostu“, až po napojení traťového úseku Zahradní Město – Vršovice na Vršovice osobní nádraží, pokračují i nyní. Zahrnují opět svršek a spodek, zastřešení nástupišť, rekonstrukci mostů, stavby podchodů, technologické budovy, napájecí stanice a řady dalších stavebních objektů a provozních souborů.

Práce budou nyní pokračovat na Zahradním Městě a ve Vršovicích. V případě mostu přes ulici Průběžná začaly práce loni v létě a rozšířený most včetně nového nástupiště by měl být hotov do konce roku. Rozšíření by mělo zlepšit dopravu i pod mostem, kterou nyní komplikuje nízký podjezd. Tento rok se v souvislosti se stavbou očekává uzavření podjezdu, což bude znamenat výraznou dopravní komplikaci pro automobilovou a tramvajovou dopravu. Práce letos začnou i na vršovickém nádraží, kde má vzniknout čtvrté nástupiště.

Stavba je druhou etapou optimalizace metropolitní železnice ze stanice v Hostivaři, jejíž přestavba již dříve skončila, ve směru na Hlavní nádraží. Pro trasování nové, čtyřkolejné trati se využívá prostor bývalého seřaďovacího nádraží ve Vršovicích. Vzniká také nová stanice v Zahradním Městě a zastávka v Edenu, nedaleko stadionu Slavie. Nástupiště na Zahradním Městě vzniknou přímo nad rozšířeným podjezdem v Průběžné ulici, v němž budou zastávky tramvají. Trať přes Strašnice bude zrušena.


Zítra v noci neprojedete Dejvickým a Brusnickým tunelem

8. července 2020 v 10:04

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů budou v noci uzavřeny tunely Brusnický a Dejvický od 9. července od 23 hodin do 10. července do 5 hodin.

Letenský tunel se bude uklízet

1. července 2020 v 19:15

V letenském tunelu proběhne od 7. července do 14. července, vždy od 23 do 5 hodin pravidelná údržba a mytí. Tunel bude obousměrně uzavřen.

Opěrné zdi Letenského tunelu budou opraveny

1. července 2020 v 08:17

Technická správa komunikací zahájí v sobotu 4. července rekonstrukci opěrných zdí Letenského tunelu u severního portálu, v úseku Milady Horákové – Letenský tunel. Stavební práce jsou naplánované do konce září 2020.

Další články
Nahoru