Dnes Sobota - polojasno 21°C
Zítra Neděle - polojasno 20°C
Sobota 21. 5. 2022
Svátek má Monika
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Dorazilo rozbité zboží, nebo jste se ho dokonce vůbec nedočkali? Lze se bránit vícero způsoby
Promáčknutá či jinak poškozená krabice je varováním, že se zakoupeným zbožím, které má sloužit jako dárek pro naše blízké, nemusí být všechno v pořádku. Foto: Jan Puci

Dorazilo rozbité zboží, nebo jste se ho dokonce vůbec nedočkali? Lze se bránit vícero způsoby

Noční můry online nakupování jsou, že přijde něco jiného, zboží přijde rozbité, nepřijde nic nebo že prodejce nevrátí peníze po odstoupení od smlouvy. Asi tři procenta uživatelů internetu se každý rok stanou obětí podvodu. Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci radí čtenářům serveru Pražský patriot, jak předejít problémům. A jak z nich ven, pokud už nastanou. 

Pokud spotřebitel zásilku s objednaným zbožím rozbalí, ještě než podepíše bezvadné převzetí, nemá problém. Do okamžiku převzetí totiž za zboží odpovídá prodejce a je případně na něm, aby dodání poškozeného výrobku řešil s přepravní službou nebo s výrobcem, který produkt zabalil.

 „Spotřebitelé ale obvykle balíček při převzetí neotevřou, maximálně obhlédnou stav samotné krabice a do balíčku se podívají až doma. Proto je vhodné si rozbalování zásilky krok za krokem nafotit. Stojí to jen trochu času a snadno si lze pořídit důkaz o tom, že výrobek už poškozený přišel,“ doporučuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

„Objevují se případy poškrábaných hodinek za stovky či tisíce korun, ale i naprasklých televizí za desítky tisíc. Bez fotografií se pak mnohdy těžko prokazuje, že kupující zboží nepoškodil, protože předtím podepsal bezvadné převzetí, a těžko se domáhá vrácení peněz,“ pokračuje.

Dlouhodobé průzkumy Evropské komise i jiných organizací podle něj ukazují, že zhruba tři procenta uživatelů internetu se každoročně setkají s podvodem.

Kromě podvodných odkazů v e-mailových či SMS zprávách nebo v chatovacích aplikacích se jich řada týká právě nákupů online, kdy lidé hledají co nejnižší cenu konkrétního zboží a nakupují na určitém e-shopu poprvé, aniž si prodejce ověří pohledem do obchodních podmínek a recenzí jiných nakupujících.

Přijde-li jiné než objednané zboží nebo zboží nepřijde vůbec a prodejce nevrátí zaplacenou částku, mohou lidé – pokud platili platební kartou – požádat o pomoc svoji banku.

„Ta může ve spolupráci s bankou podnikatele vrátit peníze na jejich kartu prostřednictvím nástroje zvaného chargeback. Banky nejsou k jeho provedení povinovány zákonem, ale mnohdy tak činí dobrovolně. Podobně lze postupovat po platbě některým ze systémů elektronických peněženek. Po platbě převodem z účtu na účet zpravidla není možné částku získat zpět,“ dodává Ondřej Tichota.

Pokud se tento postup nezdaří, mohou se spotřebitelé obrátit na oddělení mimosoudního řešení sporů ADR na České obchodní inspekci.

Pokud jde o zahraničního prodejce z jiné země EU, Norska či Islandu, pomoci může mimosoudně právě Evropské spotřebitelské centrum, které je financované Evropskou komisí a Českou republikou a které působí při ČOI. Služby zde působících právníků jsou bezplatné.


Autor: Jan Puci

Pracovní úrazy. Jaké největší chyby připraví poškozené o kompenzaci?

28. dubna 2022 v 08:09

Oběti pracovních úrazů či nemoci z povolání si každý rok 28. dubna připomínají Světový den bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. V Česku se s úrazy v zaměstnání setká více než 40 000 lidí, drtivá většina z nich má nárok na odškodnění. Společnost Vindicia shrnuje nejčastější chyby, které mohou...

Právní poradna pro seniory a samoživitele

11. dubna 2022 v 08:40

Radnice Prahy 15 zajistila právní poradnu pro seniory a rodiče samoživitele. Poradna je k dispozici každé pondělí v 7. patře budovy Úřadu městské části Praha 15, Boloňská 478, od 13 do 17 hodin.

Lunchmeat festival pořádá benefiční akci na Stalinu, společně si zahrají Ukrajinka, Ruska, Běloruska, Gruzínec a Čech

10. března 2022 v 10:16

Lunchmeat festival, každoroční pořadatel mezinárodní akce věnované aktuální nezávislé elektronické hudbě a digitálnímu umění, zve dnes, 10. března, v 17 hodin na benefiční akci na pomoc Ukrajině Peaceful rave: United We Stand, Together We Fall, která se bude konat v prostorách venkovního centra...

Hazardní zákon a online casina

9. února 2022 v 06:32

Popularita online casin neustále roste a k této zábavě se obrací stále více lidí. Důvody není těžké identifikovat. Možnost hraní v soukromí z pohodlí domova nebo třeba v dopravních prostředcích a v libovolný čas přístup ke casino hraní velmi zjednodušuje a zpřístupňuje i těm, kteří by jinak do...

Poradna Prahy 6: Jak se vyznat v energiích

3. ledna 2022 v 17:56

Od 4. ledna pravidelně každé úterý ve 14 hodin ve Skleněném paláci bude otevřena poradna.

Návrh zákona o ochraně oznamovatelů (tzv. Zákon o whistleblowingu) – o povinnostech pro zaměstnavatele a hrozících sankcích

2. ledna 2022 ve 14:15

Dne 17. prosince 2021 uplynula lhůta k provedení evropské směrnice o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie (tzv. směrnice o whistleblowingu), do národních právních řádů. Český parlament nestihnul návrh zákona přijmout před podzimními volbami, očekává se nicméně, že návrh bude v blízké...

Rodiče zůstanou doma s dítětem kvůli nařízené karanténě. Jak uplatnit nárok na ošetřovné

22. listopadu 2021 v 17:30

Rodiče, kteří musí zůstat doma s dítětem kvůli nařízené karanténě nebo uzavřené školce, škole či třídě, se často ptají, jakým tiskopisem uplatnit nárok na ošetřovné a kdo příslušný tiskopis vystavuje. ČSSZ proto jednotlivé situace rekapituluje.

Budou datové schránky befelem ku prospěchu?

8. listopadu 2021 v 09:03

V oblasti zřizování datových schránek by mělo dojít počátkem roku 2023 k velkým změnám. V současné době jsou datové schránky zřizovány fyzickým osobám, podnikajícím fyzickým osobám a právnickým osobám, které nejsou zapsány v obchodním rejstříku či nejsou zřízeny zákonem, pouze na základě jejich...

Koroporadna pomáhala rodinám v konfliktních situacích

2. listopadu 2021 v 16:06

Bezplatná Koroporadna Unie rodinných advokátů vznikla v březnu 2020 a do současné doby zodpověděla 15 000 e-mailových dotazů z rodinné problematiky a telefonicky pomohla 10 000 klientů.

Další články
Nahoru