Fasádu Národního muzea zahalí reklamní plachta. Nahotinky prý nehrozí
14. dubna 2016 10:09
Po dobu rekonstrukce fasády Historické budovy Národního muzea bude na plachtě zakrývající lešení zobrazena fotoreprodukce fasády budovy s částmi věnované komerční reklamě.
„Rozhodnutí Národního muzea o využití plachty ke komerčním účelům bylo podmíněno ekonomickými faktory. Po uzavření Historické budovy Národního muzea je instituce v situaci, kdy musí řešit zásadní propad příjmů plynoucí ze vstupného a tržeb za pronájmy prostor nyní opravované budovy, zároveň i přes lepšící se hospodářskou situaci stále zápasí s dlouhodobým podfinancováním,“ uvedlo muzeum v tiskové zprávě.
Za takovéto situace by podle Národního muzea bylo nehospodárné nevyužít možnost navýšení příjmů do státního rozpočtu z komerční sféry. V případě, že by na budově nebyla umístěna plachta s reklamou a reliéfem budovy, bylo by lešení zakryto pouze zelenou stavební plachtou. Veškeré příjmy z této reklamy bude Národní muzeum investovat zpět do návštěvnických služeb, především do akcí zaměřených na vzdělávání.
„Sleduji diskuze na sociálních sítích ohledně reklamy na budově Národního muzea a i já si dokáži představit hezčí a nápaditější využití plachty na lešení, ovšem již si nedokáži představit, kde by se na to mimo komerční reklamu vzaly finanční prostředky. Většina věcí v životě je otázkou kompromisu a myslím si, že reklama na pozadí fasády budovy, z jejíhož výtěžku uděláme pro veřejnost několik hezkých výstav, je estetičtější, než zelená stavební plachta. Nemůžeme si dovolit odmítat peníze za situace, kdy stát nemá prostředky ani na najmutí několika špičkových specialistů, kteří by nám pomohli vybudovat vskutku moderní expozice v novém Národním muzeu,“ glosuje otázku reklamy generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš.
Reklamní potisk na plachtě dodržuje kritéria, týkající se především poměru plochy komerčního využití potisku plachty, které nesmí přesáhnout (a nepřesahuje) 20 % celkové plochy plachty. Poskytovatel reklamy byl vybrán na základě veřejné soutěže, kdy rozhodujícím kritériem byla cena. Jako nejvýhodnější byla vyhodnocena nabídka společnosti QEEP, a.s., která si plochu pronajala za „celkovou částku" 4 356 000 korun vč. DPH.
Národní muzeum si smluvně zajistilo právo posoudit a případně odmítnout reklamu, která by působila nevhodně či urážlivě. Takže v reklamě běžně používané formáty se sexuálním podtextem se na lešení neukážou.