
Připravuje se rekonstrukce stanice metra Florenc za 1,3 miliardy korun
7. června 2021 10:02
DPP připravuje jednu z největších staveb v rámci stávající sítě pražského metra co do rozsahu a koordinace jednotlivých prací. V příštích letech zrekonstruuje stropní desku a hydroizolační vrstvu nad celou stanicí Florenc, zmodernizuje vestibul a podchod a v neposlední řadě postaví dvojici eskalátorů k nové odbavovací hale autobusového nádraží. Tento týden DPP získal na stavbu pravomocné stavební povolení a současně vyhlašuje nadlimitní sektorovou veřejnou zakázku na jejího zhotovitele.
Samotná stavba potrvá zhruba 4,5 roku v několika etapách. Její zahájení DPP předpokládá nejdříve na konci letošního roku nebo v prvním kvartálu 2022 v závislosti na průběhu veřejné zakázky.
V rámci stavby DPP vymění všech 131 stávajících stropních předepjatých nosníků za nové, včetně výměny některých nosných ložisek, které nelze repasovat. Vymění také monolitickou desku, která se nachází pod křižovatkou ulic Křižíkova a Ke Štvanici.
Současně s tím zrekonstruuje hydroizolační systém stropu do hloubky dvou metrů včetně nutných přeložek inženýrských sítí a zmodernizuje jak veřejné prostory podchodu a vestibulu, tak i technické prostory a zázemí stanice.
Florenc dostane nové úsporné LED osvětlení a nové podhledy. DPP dále opraví obklady stěn a dlažby, zmodernizuje rozvaděče, napájení informačního systému, řídícího systému osvětlení a sdělovacích zařízení.V neposlední řadě bude odstraněno pevné schodiště ve výstupu k autobusovému terminálu a pro komfortnější přestup cestujících směrem k nové odbavovací hale zde vybuduje DPP dvojici nových eskalátorů.
Stavební práce budou probíhat z velké části za plného provozu metra, pouze s lokálními omezeními v dané části vestibulu či podchodu. Pouze při manipulaci s nosníky a částmi monolitické stropní konstrukce bude na nezbytně nutnou dobu o některých víkendech ve stanici Florenc přerušen provoz metra na lince C a zavedena náhradní tramvajová doprava.
„Pokud by dopravní podnik rekonstrukci neprovedl v nejbližších letech, stanice metra Florenc by se mohla dostat až do havarijního stavu a musela by být neplánovaně uzavřena. To si u jedné z nejvytíženějších, a navíc přestupní stanice metra, nemůžeme dovolit. Z průzkumů na místě se ukazuje, že na stavbu byl ve skutečnosti použit materiál o menší tloušťce, něž bylo uvedeno v projektu, navíc povodně v roce 2002 zanechaly ve stanici zjevně více škod, než se původně předpokládalo,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (DPP).
„Během rekonstrukce stanice metra Florenc a nutných občasných víkendových výluk zavedeme náhradní tramvajovou dopravu mezi Hlavním nádražím, Vltavskou a Nádražím Holešovice. Využijeme pro ni slepé koleje, které zůstaly v Opletalově ulici, abychom mohli zajíždět co nejblíže k Hlavnímu nádraží. Proto během prací, které nyní provádíme na trati v Seifertově ulici, vybudujeme jejich napojení na trať vedoucí ze Senovážného náměstí do Bolzanovy ulice. V budoucnu je pak prodloužíme a tramvajová trať opět povede až na Václavské náměstí,“ sdělil generální ředitel DPP Petr Witowski.Rekonstruovat se bude rovněž stanice metra A Jiřího z Poděbrad, kde práce za 1,3 miliardy korun provede konsorcium firem Strabag a AŽD. Stanice bude kvůli opravám na deset měsíců uzavřena a vlaky jí budou projíždět. Kdy přesně bude stanice uzavřena, zatím není jasné.