Dnes Sobota - skorojasno 15°C
Zítra Neděle - polojasno 11°C
Sobota 21. 5. 2022
Svátek má Monika
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Příprava železniční stanice na ruzyňském letišti vstupuje do finále, stavba by mohla začít za tři roky
Plánovaná podoba nástupiště železniční stanice na pražském letišti. Vizualizace(2x): idhea architekti

Příprava železniční stanice na ruzyňském letišti vstupuje do finále, stavba by mohla začít za tři roky

Poslední stupeň projektové přípravy, kterým je dokumentace pro stavební povolení, zbývá vytvořit před zahájením novostavby železniční stanice Praha-Letiště Václava Havla. Právě na zhotovitele této dokumentace nyní Správa železnic (SŽ) vypisuje veřejnou zakázku. Samotná realizace stanice, která bude umístěná v podzemí, by měla odstartovat za tři roky.

letiste-praha-nastupiste-idhea-architekti-a Připravovaná novostavba je součástí chystaného železničního spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem. Dvoukolejná trať se za stanicí Praha-Ruzyně stočí k terminálům 1 a 2 a v samotném letištním areálu se zanoří pod zem do stanice Praha-Letiště Václava Havla.

Nové nádraží bude disponovat dvěma kusými kolejemi obklopujícími ostrovní nástupiště. Z něj se cestující dostanou podchody k oběma terminálům. Zejména přístup do terminálu 2 bude velmi krátký.

Celý připravovaný projekt umožní přímé napojení mezinárodního letiště na železnici, jízdní doba mezi centrem Prahy a letištěm se předpokládá okolo 25 minut, do Kladna by cesta měla trvat půl hodiny. Kompletní úprava jednokolejné a neelektrizované trati do Kladna s odbočkou na pražské letiště by měla vyjít na zhruba 31 miliard korun. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit interval vlaků jedoucích na letiště i do Kladna v desetiminutových intervalech.

Na konci roku 2019 byla představena podoba chystané nové budovy železničního nádraží ve Veleslavíně v Praze 6 podle návrhu architektů Dalibora Hlaváčka a Zuzany Kučerové. Stavba stanice by měla začít v roce 2024. Nádraží bude součástí připravované trati na pražské letiště.

Dynamický tvar budovy i její konstrukce jsou inspirovány rychlostí vlakové dopravy. Hlavním cílem architektů bylo zajistit logickou a jednoduchou provázanost nádraží s pěší, cyklistickou, veřejnou hromadnou a automobilovou dopravou.

„Nádraží Praha-Veleslavín chápeme nejen jako důležitý přestupní uzel, ale díky napojení na letiště i jako bránu do hlavního města, zároveň je přirozeným těžištěm celé čtvrti. Budovu nádraží jsme proto navrhli jako jasně rozpoznatelný orientační bod, její okolí jako nové místní centrum s piazzettou. Vnitřní prostor budovy je na první pohled přehledný a cestující přirozeně naviguje. Střecha nádraží je navržena jako velká travnatá pobytová plocha protnutá pěšími a cyklistickými trasami,“ uvedl architekt Hlaváček.


Autor: Jan Puci

Rekonstrukce křižovatky Na Petřinách – Na Větrníku

Dnes v 10:01

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 23. května 2022 rekonstrukci křižovatky ulice Na Petřinách a Na Větrníku, která bude nově osazena semaforem. Celá stavební akce skončí do konce srpna 2022.

V souvislosti s koncerty skupiny Rammstein připravila policie opatření

14. května 2022 v 07:10

V neděli 15. května a v pondělí 16. května se uskuteční dva koncerty skupiny Rammstein. Z důvodu zajištění veřejného pořádku a dopravy, připravila pražská policie adekvátní bezpečnostní opatření, na kterém se bude podílet několik desítek pražských policistů. Opatření se dotknou především...

Další články
Nahoru