dnes
Úterý - obcasny-dest
8°C
zítra
Středa - zatazeno
10°C
pozítří
Čtvrtek - oblacno
10°C
Primátorka ani po půl roce neví, kolik bude stát projekt Lítačky. Hájí se pilotem
Ilustrační foto: archiv MHMP

Primátorka ani po půl roce neví, kolik bude stát projekt Lítačky. Hájí se pilotem

Vedení Prahy půl roku od představení nové karty na městskou hromadnou dopravu s názvem Lítačka nezveřejnilo, kolik bude projekt stát. Náklady chce říct až ve chvíli, kdy skončí pilotní provoz. Opozice má obavu z toho, že půjde o stejnou „černou díru", jakou byla končící Opencard. Za tu město zaplatilo 1,75 miliardy korun.

Karty Lítačka město vydává od března. Postupně nahrazují Opencard. Pilotní provoz měl původně skončit v červnu, rada jej ale prodloužila do srpna a poté do září. Z údajů ze smlouvy, kterou v červnu schválila rada, ČTK zjistila, že Praha od začátku provozu Lítačky zaplatila Operátorovi ICT 14,8 milionu korun bez DPH.

Od začátku července platí 123 000 korun bez DPH za den. Za každou vydanou kartu navíc Operátor od města dostává 100 korun. Od března do června vydal skoro 68 000 Lítaček a od města za to inkasoval 6,8 milionu korun.

Vývoj projektu stál podle dřívějších informací asi sedm milionů. Rada navíc v úterý schválila smlouvu za 15 milionů korun na poradenství od Operátora. Zaměstnancům vlastní firmy tak bude za konzultace platit od 1000 do 2000 korun za hodinu.

„Náklady budeme schopni vyhodnotit, jakmile skončí pilotní provoz. Nedávalo by smysl je vyhodnocovat nyní, když například začíná výměna velké části karet Opencard, kterým nyní končí platnost. Bez těchto čísel by pak výsledek byl samozřejmě zkreslený," řekla ČTK primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Odpovědi ohledně nákladů se nedočkali ani opoziční zastupitelé, kteří se primátorky dotazovali při jednání zastupitelstva. V písemném vyjádření na interpelaci magistrát uvedl, že přesnou odpověď dát nemůže a odkázal na pilotní provoz.

„Celý projekt od začátku vzbuzuje pochybnosti. Ať už formou výběru dodavatele, která je na hraně zákona, či současnými zmatky, kdy nikdo přesně neví, kolik vlastně bude celý projekt stát," řekl předseda pražské ODS Filip Humplík. „Chování této koalice je za hranou slušného vkusu a nedivil bych se, kdyby i zákona,“ doplnil.

„Primátorka stále představuje další způsoby prodeje Lítačky a nové funkcionality, ale otázkám ohledně ceny se záměrně vyhýbá," řekl zastupitel Václav Novotný (TOP 09). „Mám obavu, že cena bude násobně vyšší, než tvrdila na začátku," doplnil.

Za vydání karty na počkání nyní zákazník zaplatí 100 korun, za výměnu kvůli končící platnosti Opencard neplatí nic. Od srpna budou ale ceny jiné. Karta na počkání vyjde na 200 korun, do dvou týdnů na polovinu. Expresní výměna karty s končící platností na 100 korun, do dvou týdnů za 50 korun.

Levnější budou karty objednané přes internet. Vydání první karty vyjde na 50 korun, výměna končící karty bude zdarma. Do konce roku bude podle primátorky k dispozici aplikace Lítačka pro mobilní telefony. Nahrát časový kupon by mělo být možné také na platební karty.

Lítačku Praze dodala firma XT-Card. Správcem je městská firma Operátor ICT. Opencard vlastnilo asi 1,2 milionu lidí. Město má s jejím majitelem, firmou eMoneyServices, nevyřešené spory. EMS po magistrátu žádá téměř 700 milionů korun, o další desítky milionů se již soudí.


Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru