Přibývá cestujících požadujících vypnutí hlášení, které upozorňuje na nutnost zmáčknout tlačítko
30. srpna 2024 16:10
„S ohledem na rozsah změny byly potíže naprosto minimální, až marginální. Co se týče hlášení, je znát, že čím dál víc lidí to naopak už otravuje, takže sílí tlak na to jej vypnout," uvedl Drápal.
Podle červnového vyjádření zástupců dopravního podniku (DPP), Ropidu i IDSK organizující veřejnou dopravu ve středních Čechách by mělo být hlášení ve vozech do konce září. Kdy přesně bude vypnuto, zatím není jasné. „To ještě není rozhodnuto, každopádně v září se to ještě hlásit bude, hlavně kvůli školákům," uvedl Drápal.
V Praze je asi 2500 autobusových zastávek, z nichž bylo na znamení do letošního června asi 70 procent. Pokud stojí cestující na zastávce na znamení, od roku 2011 nemusí dávat znamení, ale řidič má povinnost zastavit. Ve Středočeském kraji je na 5000 autobusových zastávek a na znamení jich bylo do června přes 3000.
Změna má přinést mimo jiné finanční úspory, kdy každé zastavení a rozjetí stojí jednu korunu. Ročně by úspora odhadem mohla dosáhnout pěti milionů korun. Autobusy, které nemusí zastavit, navíc mají nižší spotřebu nafty. V některých denních dobách se díky zastávkám na znamení zrychlí doprava.V zastávkách nemusí od roku 2011 cestující dávat znamení zdviženou paží, stačí, aby člověk na zastávce stál a řidič zastaví. Pokud v zastávce již jeden autobus stojí, ten, který přijede po něm, musí zastavit také. Cestujícím ve voze před výstupem stačí včas stisknout tlačítko znamení k řidiči.
Ve Středočeském kraji jsou všechny zastávky na znamení například na Benešovsku, v Kutné Hoře, Čáslavi či ve Slaném. V Česku mají všechny zastávky na znamení například také Jihlava a Třebíč nebo Liberecký kraj.