Příběhy akrobatické historie letadel z Aero
25. května 2023 15:06
Výkruty i vlečení větroňů
Verze cvičného letounu Aero C-104 (Bücker Bü 131) se v Aero vyráběla v letech 1946 až 1949. Těchto dvouplošníků osazených československým čtyřválcovým motorem Walter Minor 4-II se vyrobilo přes 260 kusů.
Využívaly se nejen pro výcvik vojenských pilotů a akrobatické létání, ale také pro vleky větroňů. Letoun Aero C-104 s výrobní číslem 237 (dnešní registrační značka je OK-RXE) je dodnes letuschopný. Je provozovaný Leteckým akrobatickým centrem ČR a zároveň je součástí sbírek Leteckého muzea VHÚ.
Sláva doma i v zahraničí
Jednomístný akrobatický letoun Aero L-29A Delfín Akrobat vznikl v Aero v týmu šéfkonstruktéra Jan Vlčka. Letoun poprvé ve vzduchu vyzkoušel zkušební pilot Juraj Šouc 19. listopadu 1967. Úpravy klasického Delfína na akrobatickou variantu umožnily provádět náročnější akrobacii i let na zádech trvající až 40 sekund. Akrobatický speciál z Česka byl oslavován na přehlídkách doma i v zahraničí.
S obrázkem Delfína na trupu
V Leteckém muzeu v Kunovicích je letoun Aero L-29A Delfín Akrobat, jediný svého druhu na světě, vystaven od roku 1974. Za jeho záchranou stojí parta leteckých nadšenců a muzejníků. Akrobatický stroj má na obou stranách trupu namalovaný obrázek delfína jako tzv. nose art (zdobení na letounu). Kresbu na Delfína namaloval (ještě před rokem 1968) známý karikaturista Pavel Kantorek.
Legendární letka Albatrosů
Akrobatická skupina Biele Albatrosy předváděla letecké kousky na strojích L-39 Albatros, které byly vyrobené v Aero Vodochody, od roku 1991 až do roku 2004. V barvách slovenské trikolóry skupina létala od roku 1992. S obvyklými sedmi letouny začali světově uznávaní akrobaté létat od roku 1995. Biele Albatrosy sklízely úspěchy nejen v Česku a na Slovensku, ale i na zahraničních leteckých dnech v Anglii, Francii, Dánsku, Itálii, Maďarsku nebo Nizozemí. Vedoucím akrobatické skupiny byl vojenský pilot Ivan Chvojka.
Akrobati světové úrovně
Před 20 lety byla založena francouzská akrobatická skupina Breitling Jet Team (barvy Breitling nesla do roku 2020). Jedna z nejznámějších a nejslavnějších civilních akrobatických skupin na světě létá na strojích L-39 Albatros, a to hlavně z důvodu jejich skvělé ovladatelnosti a vynikajících letových vlastností. Akrobatičtí piloti na českých letounech dosahují přetížení až 4,5 G. Ve formaci se k sobě Albatrosy dokáží přiblížit až na minimální vzdálenost 2,5 metru. Mezi další slavné akrobatické skupiny, které využívají české L-39, patří američtí Patriots Jet Team a Black Diamond Jet Team či Baltic Bees Jet Team z Lotyšska.
Česko-francouzské přátelství
Členové francouzské akrobatické skupiny udržují s Aero Vodochody velmi blízké vztahy. V roce 2005 se podívali přímo do výrobního závodu tradičního českého výrobce letadel. V roce 2012 doplňovali na letišti ve Vodochodech palivo na cestě z Francie do Litvy. Zakladatel a šéfpilot akrobatické skupiny Jacques Bothelin se v roce 2020 dokonce proletěl na tehdy novém cvičném letounu Aero L-39NG.
Nová generace akrobacie
Cvičný letoun Aero L-39NG se veřejnosti již také představil ve své akrobatické poloze. Engéčko poprvé ukázalo akrobatickou sestavu v roce 2021 na leteckých dnech v Maďarsku a poté i ve Slovensku a v Česku. V roce 2023 se L-39NG ukáže opět na Dnech NATO a Dnech Vzdušných sil AČR v Ostravě.