dnes
Středa - zatazeno
9°C
zítra
Čtvrtek - zatazeno
10°C
pozítří
Pátek - zatazeno
12°C
Pražská kultura

Příběh tragické lásky Dido a Aeneas i Janovy pašije v podání Collegia 1704

Koncertní sezóna Collegia 1704 vstupuje v únoru do své druhé poloviny rovnou dvěma koncerty: 5. února zazní na podiu Rudolfina v koncertním provedení nesmrtelný příběh tragické lásky Dido a Aeneas v opeře Henryho Purcella. A hned 17. a 18. února bude Pražská křižovatka patřit Janovým pašijím, tentokrát ovšem ve zpracování mistra neapolské opery Alessandra Scarlattiho.

Vergiliův epos Aeneas o tragické lásce kartágské královny Dido k trojskému hrdinovi Aeneovi inspiroval v celé historii evropské kultury k bezpočtu zpracování. Opera anglického barokního skladatele Henryho Purcella patří k těm nejproslulejším z nich a je považována za jedno z nejzásadnějších anglických jevištních děl. Collegium 1704 provedením této opery na podiu Rudolfina 5. února zahajuje tradici provádění koncertních verzí oper v rámci vlastní sezóny.

„Je obdivuhodné, jak výrazný otisk zanechala pečeť Purcellova umění v anglické hudbě od Händela až třeba k Brittenovi. Pro nás je současně provedení nejslavnější Purcellovy opery počátkem naplnění snu o pravidelném koncertním provádění barokních oper v rámci našeho koncertního cyklu,“ doplňuje ke koncertu Václav Luks, umělecký vedoucí Collegia 1704.

V roli kartágské královny Dido vystoupí mezzosopranistka Marie-Claude Chappuis, jejího hrdinu Aenea bude představovat barytonista Tomáš Král. Dále účinkují členové Collegia Vocale 1704.

Jako jakýsi předvoj velikonočního času můžeme vnímat druhý únorový koncert Collegia 1704, který se bude konat v Pražské křižovatce 17. a 18. února. Zazní na něm zhudebněný příběh utrpení a ukřižování Ježíše Krista v podobě pašijového oratoria La Passione secondo Giovanni Alessandra Scarlattiho. „Janovy pašije“ jsou publiku známy především ve zpracování J. S. Bacha, avšak tradice provozování pašijí je hluboce zakotvena i v katolické Itálii, jejímž představitelem je zakladatel neapolské operní školy Alessandro Scarlatti. Scarlattiho oratorium je komponováno na latinský text a v jednolitém oblouku hudby, který není dělen na jednotlivá čísla (árie, sbory, chorály), jak jsme zvyklí u Bachových pašijí.

Jako sólisté v tomto programu vystoupí altistka Julia Böhme (za původně avizovaného kontratenoristu Damiena Guillona) a barytonista Hugo Oliveira. Koncert bude dále uveden 19. února v drážďanském Annenkirche.


Další články
Nahoru