Dnes Čtvrtek - oblacno 25°C
Zítra Pátek - bourky 21°C
Čtvrtek 24. 6. 2021
Svátek má Jan
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Při rozesílání newsletterů musí být od příjemce získáno dvojité potvrzení souhlasu, jinak je porušován zákon
Ilustrace: Agne Kveselyte / Freeimages.com

Při rozesílání newsletterů musí být od příjemce získáno dvojité potvrzení souhlasu, jinak je porušován zákon

Ze zákona musí mít každý, kdo šíří obchodní sdělení emailem, takzvané newslettery či akční nabídky a letáky, prokazatelně a zároveň aktivně udělený s jejich rozesíláním. Důvodem je snaha ochránit lidi od přijímání nechtěných a často obtěžujících emailů, které zahlcují schránku. 

Co je double opt-in?

Double opt-in slouží k dvojitému potvrzení souhlasu odběratele se zasíláním obchodních sdělení (newsletterů). Od roku 2018, s příchodem GDPR, je toto potvrzení opravdu důležité. Pokud by někdo posílal obchodní sdělení jen pomocí single opt-inu, mohl by se vystavit zbytečným problémům, či dokonce sankcím.

Single opt-in spočívá jen v jednoduchém přihlášení k odebírání daných newsletterů, ale bez dalšího potvrzení odběratele, které je však nutné. Potvrzením totiž rozesilatel získá souhlas se zpracováním osobních údajů přímo od daného člověka, který má zájem o zasílání novinek a jiných sdělení.

Díky dvojitému potvrzení nejen vyhoví zákonu, ale získá tak databázi kontaktů lidí, kteří mají opravdový zájem o nabízení služby či zboží. Tím se zvyšuje celková efektivita rozesílání obchodních sdělení.

Dvojité potvrzení spočívá v těchto krocích:

1. Zájemce vyplní formulář pro přihlášení k zasílání newsletterů (pomocí zaškrtnutí políčka či vyplnění e-mailu);

2. Poté je mu doručen e-mail s odkazem na potvrzení souhlasu se zasíláním obchodních sdělení.

Teprve po druhém potvrzení dochází k uložení e-mailové adresy do databáze odběratelů, díky níž se obchodní sdělení rozesílají. Do databáze by se měly ukládat i údaje o poskytnutí souhlasu – kdy a na jaký odkaz příjemce klikl, pro případné poskytnutí důkazů o souhlasu.

Dvojitým potvrzením zabrání rozesilatelé newsletterů nevyžádaným obchodním nabídkám, o které by neměli klienti zájem. Často se totiž stávalo, že někdo zadal cizí emailovou adresu (ať už schválně, nebo omylem). Daný člověk měl poté emailovou schránku plnou sdělení, o nichž nevěděl, kde se vzaly a o něž neměl a nemá zájem.

Zároveň, v případě kontroly ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů, jsou rozesilatelé  „kryti”, když takto jednoznačně mohou bez větších obtíží prokázat souhlas všech osob přihlášených k odběru obchodních sdělení.

Nutné náležitosti v obchodních sděleních

Vždy je nutné v předmětu, na začátku textu či přímo v e-mailové adrese odesílatele takové zprávy uvést, že se jedná o obchodní sdělení (OS) či newsletter. Rozesilatelé by měli dbát také na to, aby obchodní sdělení nebyla zasílána z emailové adresy, která by neměla žádnou spojitost s jejich společností a nebyla tak pro jejího adresáta klamavá.

Ve zprávě se zpravidla musí nacházet platné údaje o fyzické či právnické osobě, jejíž služby/zboží jsou tímto propagovány, spolu s odkazem a podrobnou informací, jak se z odběru obchodních sdělení odhlásit (dle § 7 odst. 4 zákona č. 480/2004 Sb. o některých službách informační společnosti). Obchodní sdělení nelze schovávat do emailů, které jimi nejsou, například potvrzení objednávky.

Pokuty mohou být vysoké

Na základě podnětů (bohužel, většinou od konkurence, či nespokojených zákazníků) je Úřad pro ochranu osobních údajů kdykoliv oprávněn zkontrolovat dodržování povinností, týkajících se zasílání obchodních sdělení. 

Jedním z případů je nejmenovaná firma, které byla uložena pokuta ve výši 36 000 korun, jelikož nebyla schopna doložit udělený souhlas a tím porušila povinnosti uvedené v § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb.

Toto ustanovení udává povinnost využít podrobnosti elektronického kontaktu za účelem šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas.

Doslovná citace aktuálního znění zmiňovaného paragrafu je tato: ,,Podrobnosti elektronického kontaktu lze za účelem šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky využít pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas.

Ačkoliv vše uvedené může znít jako banalita, kterou není třeba řešit, pak vězte, že takových pokutovaných společností je ročně mnoho.

Proto je vždy pro rozesilatele newsletteru dobré mít v tomto ohledu přehled, a tak předejít zbytečným starostem a sankcím.


Autor: Mgr. Jitka Červenková, advokátní koncipient

Proč si dát pozor na ukončení pracovního poměru dohodou

10. června 2021 v 07:00

Mnoho lidí dnes prožívá nejistotu a bojí se ztráty zaměstnání. Firmy jsou zasaženy opatřeními proti šíření koronaviru a ztrácejí ekonomickou svěžest a sílu. Nad mnohými zaměstnanci se pak vznáší riziko výpovědi. Na co si dát pozor z pozice zaměstnance?

Díky schválené novele notářského řádu bude založení společnosti rychlejší a levnější

7. června 2021 v 11:07

Sněmovna v pátek ve třetím čtení schválila novelu notářského řádu z pera poslankyně Moniky Červíčkové. Novela přichází s rozsáhlou digitalizací procesu zakládání a změn obchodních společností. Už od září tak bude možné založit si společnost on-line, a to za pouhou hodinu a levněji než dnes....

Na co má zaměstnanec právo?

3. června 2021 v 08:17

V posledních měsících dochází v určitých oborech ke zhoršení ekonomické situace, která může mít za následek rušení pracovních míst. Zároveň ještě stále mnozí zaměstnanci nevědí, jak se v některých situacích zachovat. Jaká specifika se v oblasti pracovněprávních vztahů objevují a na co má vlastně...

Bezplatná Poradna při finanční tísni v Praze 4 pomáhá

27. května 2021 v 09:17

Praha 4 podporuje činnost bezplatné Poradny při finanční tísni. Ta radí lidem, jak se vypořádat s dluhy i s exekucemi, a zpracovává také návrhy na oddlužení. Mnoho dotazů směřuje i na insolvence, rodinný rozpočet a konkrétní smlouvy. Poradci pracují s klienty na jejich rozpočtech a ladí jejich...

Právní poradna Prahy 15

15. května 2021 v 16:10

Právní poradna pro veřejnost, poskytující své služby v budově Úřadu městské části Praha 15, bude od 1. června 2021 k dispozici nově pouze ve středu, v prodloužené době, a to od 9 do 14:30 hodin.

První pražské zkušenosti s prosazováním nových zákonných pravidel pro online platformy zprostředkující krátkodobé ubytovací služby

16. února 2021 v 10:52

V loňském roce Parlament přijal novelu zákona, který stanoví povinnosti online platformám, které zprostředkují ubytovací služby. Na základě tohoto zákona živnostenské odbory pražských městských částí zaslaly výzvy platformám jako např. Airbnb, Booking.com apod., aby sdělily informace o uzavřených...

innogy řeší týdně desítky stížností na energošmejdy

26. ledna 2021 ve 21:11

Přes padesát stížností týdně na jednání energošmejdů řeší v době epidemie koronaviru zaměstnanci skupiny innogy v České republice. Na denním pořádku jsou velmi často úplně beznadějné případy seniorů, kterým hrozí mnohatisícové sankce. innogy varuje před negativním fenoménem posledních měsíců,...

Další články
Nahoru