dnes
Sobota - skorojasno
20°C
zítra
Neděle - jasno
22°C
pozítří
Pondělí - jasno
23°C
Při rozesílání newsletterů musí být od příjemce získáno dvojité potvrzení souhlasu, jinak je porušován zákon
Ilustrace: Agne Kveselyte / Freeimages.com

Při rozesílání newsletterů musí být od příjemce získáno dvojité potvrzení souhlasu, jinak je porušován zákon

Ze zákona musí mít každý, kdo šíří obchodní sdělení emailem, takzvané newslettery či akční nabídky a letáky, prokazatelně a zároveň aktivně udělený s jejich rozesíláním. Důvodem je snaha ochránit lidi od přijímání nechtěných a často obtěžujících emailů, které zahlcují schránku. 

Co je double opt-in?

Double opt-in slouží k dvojitému potvrzení souhlasu odběratele se zasíláním obchodních sdělení (newsletterů). Od roku 2018, s příchodem GDPR, je toto potvrzení opravdu důležité. Pokud by někdo posílal obchodní sdělení jen pomocí single opt-inu, mohl by se vystavit zbytečným problémům, či dokonce sankcím.

Single opt-in spočívá jen v jednoduchém přihlášení k odebírání daných newsletterů, ale bez dalšího potvrzení odběratele, které je však nutné. Potvrzením totiž rozesilatel získá souhlas se zpracováním osobních údajů přímo od daného člověka, který má zájem o zasílání novinek a jiných sdělení.

Díky dvojitému potvrzení nejen vyhoví zákonu, ale získá tak databázi kontaktů lidí, kteří mají opravdový zájem o nabízení služby či zboží. Tím se zvyšuje celková efektivita rozesílání obchodních sdělení.

Dvojité potvrzení spočívá v těchto krocích:

1. Zájemce vyplní formulář pro přihlášení k zasílání newsletterů (pomocí zaškrtnutí políčka či vyplnění e-mailu);

2. Poté je mu doručen e-mail s odkazem na potvrzení souhlasu se zasíláním obchodních sdělení.

Teprve po druhém potvrzení dochází k uložení e-mailové adresy do databáze odběratelů, díky níž se obchodní sdělení rozesílají. Do databáze by se měly ukládat i údaje o poskytnutí souhlasu – kdy a na jaký odkaz příjemce klikl, pro případné poskytnutí důkazů o souhlasu.

Dvojitým potvrzením zabrání rozesilatelé newsletterů nevyžádaným obchodním nabídkám, o které by neměli klienti zájem. Často se totiž stávalo, že někdo zadal cizí emailovou adresu (ať už schválně, nebo omylem). Daný člověk měl poté emailovou schránku plnou sdělení, o nichž nevěděl, kde se vzaly a o něž neměl a nemá zájem.

Zároveň, v případě kontroly ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů, jsou rozesilatelé  „kryti”, když takto jednoznačně mohou bez větších obtíží prokázat souhlas všech osob přihlášených k odběru obchodních sdělení.

Nutné náležitosti v obchodních sděleních

Vždy je nutné v předmětu, na začátku textu či přímo v e-mailové adrese odesílatele takové zprávy uvést, že se jedná o obchodní sdělení (OS) či newsletter. Rozesilatelé by měli dbát také na to, aby obchodní sdělení nebyla zasílána z emailové adresy, která by neměla žádnou spojitost s jejich společností a nebyla tak pro jejího adresáta klamavá.

Ve zprávě se zpravidla musí nacházet platné údaje o fyzické či právnické osobě, jejíž služby/zboží jsou tímto propagovány, spolu s odkazem a podrobnou informací, jak se z odběru obchodních sdělení odhlásit (dle § 7 odst. 4 zákona č. 480/2004 Sb. o některých službách informační společnosti). Obchodní sdělení nelze schovávat do emailů, které jimi nejsou, například potvrzení objednávky.

Pokuty mohou být vysoké

Na základě podnětů (bohužel, většinou od konkurence, či nespokojených zákazníků) je Úřad pro ochranu osobních údajů kdykoliv oprávněn zkontrolovat dodržování povinností, týkajících se zasílání obchodních sdělení. 

Jedním z případů je nejmenovaná firma, které byla uložena pokuta ve výši 36 000 korun, jelikož nebyla schopna doložit udělený souhlas a tím porušila povinnosti uvedené v § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb.

Toto ustanovení udává povinnost využít podrobnosti elektronického kontaktu za účelem šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas.

Doslovná citace aktuálního znění zmiňovaného paragrafu je tato: ,,Podrobnosti elektronického kontaktu lze za účelem šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky využít pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas.

Ačkoliv vše uvedené může znít jako banalita, kterou není třeba řešit, pak vězte, že takových pokutovaných společností je ročně mnoho.

Proto je vždy pro rozesilatele newsletteru dobré mít v tomto ohledu přehled, a tak předejít zbytečným starostem a sankcím.


Autor: Mgr. Jitka Červenková, advokátní koncipient

Právní poradna pro seniory a matky samoživitelky

Včera v 07:08

Senioři a matky samoživitelky Prahy 15 se mohou obrátit na právní poradnu, která je k dispozici na radnici každou středu od 9 hodin.

Praha 15: Právní poradna pro seniory a matky samoživitelky

10. srpna 2020 v 15:27

Senioři a matky samoživitelky se mohou obrátit na právní poradnu, která je k dispozici každou středu od 9 hodin.

Jak funguje úschova kupní ceny a proč je důležitá?

30. července 2020 v 11:29

Při uzavírání kupní smlouvy na nemovitost je nezbytná úschova kupní ceny. Úschova oběma smluvním stranám, tedy jak prodávajícímu, tak kupujícímu, zaručí, že se peníze dostanou ve správném okamžiku do správných rukou.

Novela občanského zákoníku upravuje práva pronajímatelů bytů i mění povinnost předkupního práva

9. července 2020 v 09:36

První červencový den vstoupila v platnost novela občanského zákoníku, která upravuje práva pronajímatelů bytů i mění povinnost předkupního práva, které se defacto ruší, kromě uvedených výjimek. Novela se dále dotýká i bytového spoluvlastnictví a společenství vlastníků...

Právní poradna Prahy 13 zdarma

8. července 2020 v 07:22

Základní právní poradenství zdarma nabízí radnice třinácté městské části občanům v problematické situaci.

Víte už o novém právu pronajímatele zahrnout smluvní pokutu do nájemní smlouvy?

2. července 2020 v 10:56

Dikce ustanovení občanského zákoníku (dále jako „OZ“) o nájemní smlouvě sledovala od počátku primárně ochranu nájemce jako slabší smluvní strany. Promítnutím této ochrany je celá řada ustanovení, z nichž jedno z nich s účinností od 1.07.2020 doznalo novelizace zákonem č....

Poslanci budou rozhodovat o posílení ochrany spotřebitelů na tuzemském trhu

16. června 2020 ve 12:23

Novela energetického zákona po dvou letech příprav dorazila do Parlamentu ČR. Poslanci v příštích měsících rozhodnou o tom, jak moc se posílí ochrana spotřebitelů na tuzemském trhu. Poprvé budou například definovat, kdo je to zprostředkovatel v energetickém obchodě a jaký má být obsah jeho...

innogy varuje: šmejdské praktiky se rozšiřují i na online srovnávačích

15. června 2020 v 11:02

innogy varuje své zákazníky i veřejnost, aby velmi zvážili užití a především výsledky, které jim nabízí řada online srovnávačů při výběru dodavatelů energie. Energetická skupina dlouhodobě sleduje a vyhodnocuje jejich činnost, a stále více zjišťuje, že se uchylují ke skrytému nekalému obchodnímu...

Další články
Nahoru