dnes
Čtvrtek - zatazeno
2°C
zítra
Pátek - zatazeno
1°C
pozítří
Sobota - zatazeno
3°C
Při rozesílání newsletterů musí být od příjemce získáno dvojité potvrzení souhlasu, jinak je porušován zákon
Ilustrace: Agne Kveselyte / Freeimages.com

Při rozesílání newsletterů musí být od příjemce získáno dvojité potvrzení souhlasu, jinak je porušován zákon

Ze zákona musí mít každý, kdo šíří obchodní sdělení emailem, takzvané newslettery či akční nabídky a letáky, prokazatelně a zároveň aktivně udělený s jejich rozesíláním. Důvodem je snaha ochránit lidi od přijímání nechtěných a často obtěžujících emailů, které zahlcují schránku. 

Co je double opt-in?

Double opt-in slouží k dvojitému potvrzení souhlasu odběratele se zasíláním obchodních sdělení (newsletterů). Od roku 2018, s příchodem GDPR, je toto potvrzení opravdu důležité. Pokud by někdo posílal obchodní sdělení jen pomocí single opt-inu, mohl by se vystavit zbytečným problémům, či dokonce sankcím.

Single opt-in spočívá jen v jednoduchém přihlášení k odebírání daných newsletterů, ale bez dalšího potvrzení odběratele, které je však nutné. Potvrzením totiž rozesilatel získá souhlas se zpracováním osobních údajů přímo od daného člověka, který má zájem o zasílání novinek a jiných sdělení.

Díky dvojitému potvrzení nejen vyhoví zákonu, ale získá tak databázi kontaktů lidí, kteří mají opravdový zájem o nabízení služby či zboží. Tím se zvyšuje celková efektivita rozesílání obchodních sdělení.

Dvojité potvrzení spočívá v těchto krocích:

1. Zájemce vyplní formulář pro přihlášení k zasílání newsletterů (pomocí zaškrtnutí políčka či vyplnění e-mailu);

2. Poté je mu doručen e-mail s odkazem na potvrzení souhlasu se zasíláním obchodních sdělení.

Teprve po druhém potvrzení dochází k uložení e-mailové adresy do databáze odběratelů, díky níž se obchodní sdělení rozesílají. Do databáze by se měly ukládat i údaje o poskytnutí souhlasu – kdy a na jaký odkaz příjemce klikl, pro případné poskytnutí důkazů o souhlasu.

Dvojitým potvrzením zabrání rozesilatelé newsletterů nevyžádaným obchodním nabídkám, o které by neměli klienti zájem. Často se totiž stávalo, že někdo zadal cizí emailovou adresu (ať už schválně, nebo omylem). Daný člověk měl poté emailovou schránku plnou sdělení, o nichž nevěděl, kde se vzaly a o něž neměl a nemá zájem.

Zároveň, v případě kontroly ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů, jsou rozesilatelé  „kryti”, když takto jednoznačně mohou bez větších obtíží prokázat souhlas všech osob přihlášených k odběru obchodních sdělení.

Nutné náležitosti v obchodních sděleních

Vždy je nutné v předmětu, na začátku textu či přímo v e-mailové adrese odesílatele takové zprávy uvést, že se jedná o obchodní sdělení (OS) či newsletter. Rozesilatelé by měli dbát také na to, aby obchodní sdělení nebyla zasílána z emailové adresy, která by neměla žádnou spojitost s jejich společností a nebyla tak pro jejího adresáta klamavá.

Ve zprávě se zpravidla musí nacházet platné údaje o fyzické či právnické osobě, jejíž služby/zboží jsou tímto propagovány, spolu s odkazem a podrobnou informací, jak se z odběru obchodních sdělení odhlásit (dle § 7 odst. 4 zákona č. 480/2004 Sb. o některých službách informační společnosti). Obchodní sdělení nelze schovávat do emailů, které jimi nejsou, například potvrzení objednávky.

Pokuty mohou být vysoké

Na základě podnětů (bohužel, většinou od konkurence, či nespokojených zákazníků) je Úřad pro ochranu osobních údajů kdykoliv oprávněn zkontrolovat dodržování povinností, týkajících se zasílání obchodních sdělení. 

Jedním z případů je nejmenovaná firma, které byla uložena pokuta ve výši 36 000 korun, jelikož nebyla schopna doložit udělený souhlas a tím porušila povinnosti uvedené v § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb.

Toto ustanovení udává povinnost využít podrobnosti elektronického kontaktu za účelem šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas.

Doslovná citace aktuálního znění zmiňovaného paragrafu je tato: ,,Podrobnosti elektronického kontaktu lze za účelem šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky využít pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas.

Ačkoliv vše uvedené může znít jako banalita, kterou není třeba řešit, pak vězte, že takových pokutovaných společností je ročně mnoho.

Proto je vždy pro rozesilatele newsletteru dobré mít v tomto ohledu přehled, a tak předejít zbytečným starostem a sankcím.


Autor: Mgr. Jitka Červenková, advokátní koncipient

Jaké jsou povinnosti podnikatelů po založení s.r.o.?

7. listopadu 2020 v 16:42

Založili jste právě společnost s ručením omezeným a nevíte si rady, jak dál? V našem článku najdete návod na to, jak po zápisu společnosti do obchodního rejstříku postupovat a jakým povinnostem se nevyhnete.

Praha 15 přerušila poskytování právních konzultací

19. října 2020 v 07:08

S ohledem na stávající epidemiologický stav je poskytování právních konzultací v právní poradně na ÚMČ Praha 15, ve dnech úterý a čtvrtek přerušeno do 2. listopadu 2020.

Umístění sídla v bytě: Výhoda či komplikace?

10. října 2020 ve 20:37

Co je sídlo společnosti? Definici sídla, jako takového, v právních předpisech příliš nenalezneme, avšak mnoho předpisů se problematikou sídla zabývá. Zmínky o něm nalezneme například v občanském zákoníku, zákoně o obchodních korporacích či živnostenském...

Praha 13: Právní poradna zdarma

10. října 2020 v 07:45

Rady v oblastech rodinného a pracovního práva, náhrady škody, ve spotřebitelských záležitostech, v otázkách nájmu a podnájmu, dluhů, migrace, v problematice menšin i v trestně právní oblasti dostanou zdarma obyvatelé Prahy 13.

Právní poradna pro seniory a matky samoživitelky

18. září 2020 v 07:08

Senioři a matky samoživitelky Prahy 15 se mohou obrátit na právní poradnu, která je k dispozici na radnici každou středu od 9 hodin.

Nemáte povinné údaje na svých webových stránkách? Pozor, hrozí vám pokuty

25. srpna 2020 ve 14:10

Nabízíte na svém webu služby, zboží nebo jste pouze podnikatelem, který využívá webové stránky jako svou vizitku? Uvádíte zde všechny povinné údaje? Za nedostatečné informace na vašich webových stránkách hrozí pokuta až do výše 100 000 tisíc korun, v horším případě pozastavení činnosti až na rok....

Praha 15: Právní poradna pro seniory a matky samoživitelky

10. srpna 2020 v 15:27

Senioři a matky samoživitelky se mohou obrátit na právní poradnu, která je k dispozici každou středu od 9 hodin.

Jak funguje úschova kupní ceny a proč je důležitá?

30. července 2020 v 11:29

Při uzavírání kupní smlouvy na nemovitost je nezbytná úschova kupní ceny. Úschova oběma smluvním stranám, tedy jak prodávajícímu, tak kupujícímu, zaručí, že se peníze dostanou ve správném okamžiku do správných rukou.

Další články
Nahoru