dnes
Čtvrtek - jasno
26°C
zítra
Pátek - jasno
28°C
pozítří
Sobota - jasno
30°C
Při budování pražského letiště bylo potřeba snižovat nezaměstnanost, stroje musely dát přednost lidské síle
Letištní plocha ruzyňského letiště ve třicátých letech minulého století. Foto: archiv Letiště Praha

Při budování pražského letiště bylo potřeba snižovat nezaměstnanost, stroje musely dát přednost lidské síle

Koncem 20. let minulého století se ukázalo, že letiště ve Kbelích už pro Prahu kapacitně nevyhovuje. Proto bylo nutné vybudovat nové moderní civilní letiště, o jehož realizaci v ruzyňském prostoru rozhodla vláda v březnu 1929. V červenci 1933 začaly první stavební práce, které pokračovaly další čtyři roky.

Jelikož se i Československo v třicátých letech potýkalo s následky světové hospodářské krize, vláda měla zájem, aby na obří zakázce pracovalo co nejvíce lidí a snižovala se tak nezaměstnanost. Firmy se proto zavázaly, že budou na úkor používání strojů maximálně využívat lidskou sílu.

Provoz na ruzyňském letišti byl zahájen 5. dubna 1937. První letadlo zde přistálo v 9 hodin a jednalo se o Douglas DC Československé letecké společnosti na trase Piešťany – Zlín – Brno – Praha. První mezinárodní spoj společnosti Air France přistál v 10 hodin na trase Vídeň – Praha – Drážďany.

Letiště bylo v době vzniku i dlouho poté považováno za jedno z nejmodernějších v Evropě. V padesátých letech začala do Prahy létat proudová a turbovrtulová letadla. Vzletové a přistávací dráhy se postupně prodlužovaly a rozšiřovaly. V šedesátých letech bylo vybudováno nové letiště severně od původního – dnes areál Sever.

Historické fotografie ruzyňského letiště

Zatěžkávací zkouškou prošlo nové letiště v noci na 21. srpna 1968, kdy na něm přistály okupační armády Varšavské smlouvy. V roce 1971 desetitisíce návštěvníků zaplnily letiště u příležitosti přistání prvního sovětského letounu Tupolev TU – 144. Za tři dny pobytu jej vidělo na 300 000 lidí.

V osmdesátých letech docházelo především z úsporných důvodů k rušení vnitrostátních linek. Velký rozvoj zaznamenalo ruzyňské letiště až po roce 1989. Vznikly další terminály, parkoviště i jiné objekty.

Po smrti prvního českého prezidenta bylo letiště v roce 2012 přejmenováno na Letiště Václava Havla Praha. Po loňském úmrtí „Zlatého slavíka“ se začaly objevovat návrhy na přejmenování letiště na Letiště Karla Gotta. Za stejným účelem dokonce vznikla i elektronická petice.

Loni počtvrté v řadě padl na letišti historický rekord v počtu odbavených cestujících. Poprvé v historii přesáhl hranice 17 milionů v rámci jednoho kalendářního roku. 


Autor: Dalibor Kracík

Rekonstrukce Koněvovy ulice v dalším úseku přinese nová dopravní omezení

30. července 2020 v 11:22

Technická správa komunikací pokračuje od 1. do 23. srpna další fází první etapy rekonstrukce ulice Koněvova na Žižkově, a to v úseku Rokycanova – Ostromečská, která přinese nová dopravní omezení.

Praha 10 eviduje již 2477 žádostí o parkovací oprávnění, třetina byla podána elektronicky

30. července 2020 v 09:17

Praha 10 vydává od 15. července oprávnění pro parkovací zóny, které budou na jejím území zaváděné od 24. srpna. Po deseti dnech činnosti výdejny hlásí 2 477 žádostí, z toho 30 procent jich bylo podáno elektronicky. 

Víkend: Noční uzavření Strahovského tunelu

28. července 2020 ve 20:09

Uzavření Strahovského tunelu proběhne od soboty 1. srpna od 23 hodin do neděle 2. srpna do 5 hodin.

Dopravní omezení na Strakonické ulici

27. července 2020 ve 20:03

Stavba nového mostu na Zbraslavi, který spojuje ulice Za Opusem a K Výtopně, se dostává do další fáze. Práce si v následujících dnech vyžádají dočasné omezení dopravy v pravém jízdním pruhu.

Další články
Nahoru