dnes
Středa - zatazeno
6°C
zítra
Čtvrtek - obcasny-dest
7°C
pozítří
Pátek - polojasno
7°C
Při budování pražského letiště bylo potřeba snižovat nezaměstnanost, stroje musely dát přednost lidské síle
Letištní plocha ruzyňského letiště ve třicátých letech minulého století. Foto: archiv Letiště Praha

Při budování pražského letiště bylo potřeba snižovat nezaměstnanost, stroje musely dát přednost lidské síle

Koncem 20. let minulého století se ukázalo, že letiště ve Kbelích už pro Prahu kapacitně nevyhovuje. Proto bylo nutné vybudovat nové moderní civilní letiště, o jehož realizaci v ruzyňském prostoru rozhodla vláda v březnu 1929. V červenci 1933 začaly první stavební práce, které pokračovaly další čtyři roky.

Jelikož se i Československo v třicátých letech potýkalo s následky světové hospodářské krize, vláda měla zájem, aby na obří zakázce pracovalo co nejvíce lidí a snižovala se tak nezaměstnanost. Firmy se proto zavázaly, že budou na úkor používání strojů maximálně využívat lidskou sílu.

Provoz na ruzyňském letišti byl zahájen 5. dubna 1937. První letadlo zde přistálo v 9 hodin a jednalo se o Douglas DC Československé letecké společnosti na trase Piešťany – Zlín – Brno – Praha. První mezinárodní spoj společnosti Air France přistál v 10 hodin na trase Vídeň – Praha – Drážďany.

Letiště bylo v době vzniku i dlouho poté považováno za jedno z nejmodernějších v Evropě. V padesátých letech začala do Prahy létat proudová a turbovrtulová letadla. Vzletové a přistávací dráhy se postupně prodlužovaly a rozšiřovaly. V šedesátých letech bylo vybudováno nové letiště severně od původního – dnes areál Sever.

Historické fotografie ruzyňského letiště

Zatěžkávací zkouškou prošlo nové letiště v noci na 21. srpna 1968, kdy na něm přistály okupační armády Varšavské smlouvy. V roce 1971 desetitisíce návštěvníků zaplnily letiště u příležitosti přistání prvního sovětského letounu Tupolev TU – 144. Za tři dny pobytu jej vidělo na 300 000 lidí.

V osmdesátých letech docházelo především z úsporných důvodů k rušení vnitrostátních linek. Velký rozvoj zaznamenalo ruzyňské letiště až po roce 1989. Vznikly další terminály, parkoviště i jiné objekty.

Po smrti prvního českého prezidenta bylo letiště v roce 2012 přejmenováno na Letiště Václava Havla Praha. Po loňském úmrtí „Zlatého slavíka“ se začaly objevovat návrhy na přejmenování letiště na Letiště Karla Gotta. Za stejným účelem dokonce vznikla i elektronická petice.

Loni počtvrté v řadě padl na letišti historický rekord v počtu odbavených cestujících. Poprvé v historii přesáhl hranice 17 milionů v rámci jednoho kalendářního roku. 


Autor: Dalibor Kracík

Rekonstrukce tramvajové trati v Sokolovské ulici omezí dopravu i parkování

Včera v 15:15

V termínu od 28. února do 8. dubna proběhne rekonstrukce tramvajové trati v Sokolovské ulici, v úseku mezi Poliklinikou Vysočany a náměstím OSN. Tramvajový provoz bude vyloučen. Sokolovská bude pro auta v uvedeném úseku uzavřena ve směru z centra, průjezd ve směru do centra zůstane zachován....

Ve čtvrtek v noci bude uzavřen Bubenečský tunel

Včera v 09:46

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů TKB bude Bubenečský tunel uzavřen od 20. února od 23 hodin do 21. února do 5 hodin.

Od pondělí začne oprava Poděbradské

Včera v 07:08

V pondělí 24. února začne Technická správa komunikací s opravami vozovky v Poděbradské ulici v 535 metrů dlouhém úseku Čerpadlová – Podkovářská. Oprava bude probíhat pouze ve směru z centra a potrvá do května.

Kolem stavby bytového domu Jurkovičkova jsou uzavřeny cesty

15. února 2020 v 10:32

V ulicích Stříbrského a Jurkovičova v Praze 11 jsou dočasně uzavřeny komunikace v okolí stavby bytového domu.

Dopravní omezení na Vršovické a Otakarově

14. února 2020 v 07:22

V souvislosti s pokračující rekonstrukcí železničních mostů přes ulice Vršovická a Otakarova v rámci optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. nádraží budou od 16. února zavedena v několika etapách další dopravní opatření.

Další články
Nahoru