dnes
Sobota - zatazeno
4°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - polojasno
3°C
Při budování pražského letiště bylo potřeba snižovat nezaměstnanost, stroje musely dát přednost lidské síle
Letištní plocha ruzyňského letiště ve třicátých letech minulého století. Foto: archiv Letiště Praha

Při budování pražského letiště bylo potřeba snižovat nezaměstnanost, stroje musely dát přednost lidské síle

Koncem 20. let minulého století se ukázalo, že letiště ve Kbelích už pro Prahu kapacitně nevyhovuje. Proto bylo nutné vybudovat nové moderní civilní letiště, o jehož realizaci v ruzyňském prostoru rozhodla vláda v březnu 1929. V červenci 1933 začaly první stavební práce, které pokračovaly další čtyři roky.

Jelikož se i Československo v třicátých letech potýkalo s následky světové hospodářské krize, vláda měla zájem, aby na obří zakázce pracovalo co nejvíce lidí a snižovala se tak nezaměstnanost. Firmy se proto zavázaly, že budou na úkor používání strojů maximálně využívat lidskou sílu.

Provoz na ruzyňském letišti byl zahájen 5. dubna 1937. První letadlo zde přistálo v 9 hodin a jednalo se o Douglas DC Československé letecké společnosti na trase Piešťany – Zlín – Brno – Praha. První mezinárodní spoj společnosti Air France přistál v 10 hodin na trase Vídeň – Praha – Drážďany.

Letiště bylo v době vzniku i dlouho poté považováno za jedno z nejmodernějších v Evropě. V padesátých letech začala do Prahy létat proudová a turbovrtulová letadla. Vzletové a přistávací dráhy se postupně prodlužovaly a rozšiřovaly. V šedesátých letech bylo vybudováno nové letiště severně od původního – dnes areál Sever.

Historické fotografie ruzyňského letiště

Zatěžkávací zkouškou prošlo nové letiště v noci na 21. srpna 1968, kdy na něm přistály okupační armády Varšavské smlouvy. V roce 1971 desetitisíce návštěvníků zaplnily letiště u příležitosti přistání prvního sovětského letounu Tupolev TU – 144. Za tři dny pobytu jej vidělo na 300 000 lidí.

V osmdesátých letech docházelo především z úsporných důvodů k rušení vnitrostátních linek. Velký rozvoj zaznamenalo ruzyňské letiště až po roce 1989. Vznikly další terminály, parkoviště i jiné objekty.

Po smrti prvního českého prezidenta bylo letiště v roce 2012 přejmenováno na Letiště Václava Havla Praha. Po loňském úmrtí „Zlatého slavíka“ se začaly objevovat návrhy na přejmenování letiště na Letiště Karla Gotta. Za stejným účelem dokonce vznikla i elektronická petice.

Loni počtvrté v řadě padl na letišti historický rekord v počtu odbavených cestujících. Poprvé v historii přesáhl hranice 17 milionů v rámci jednoho kalendářního roku. 


Autor: Dalibor Kracík

Praha 5: Oddělení přestupků dopravy se přestěhovalo

14. ledna 2020 ve 12:47

Oddělení přestupků dopravy Odboru dopravy ÚMČ Praha 5 je přestěhováno z původní adresy.

V tunelu Mrázovka se vyčistí kamery

8. ledna 2020 v 17:10

Uzavření tunelu Mrázovka proběhne od soboty 11. 1. od 23 hodin do neděle 12. 1. do 5 hodin.

Praha 12: Přechodné uzavření cyklostezky v Modřanech

7. ledna 2020 ve 22:29

ÚMČ Praha 12 a obvodní ředitelství Městské policie Praha 12 upozorňují, že ve středu 8. ledna bude od 7:45 hodin do 9:30 hodin uzavřena cyklostezka v úseku sousedícím s podjezdem v ulici U Kina (Obchodní náměstí). 

Od čtvrtka do pátku neprojedete Brusnickým a Dejvickým tunelem

7. ledna 2020 v 17:02

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie Brusnického a Dejvického tunelu budou od čtvrtka 9. ledna od 23 hodin do pátku 10. ledna do 5 hodin tunely uzavřeny.

Praha 9: Parkovací oprávnění si můžete vyřídit i dnes

4. ledna 2020 v 09:38

Dnes, v sobotu 4. ledna 2020 si obyvatelé Prahy 9 mohou vyřídit parkovací oprávnění. Vydávají se po celý den, až do 18 hodin.

Další články
Nahoru