dnes
Čtvrtek - zatazeno
2°C
zítra
Pátek - zatazeno
1°C
pozítří
Sobota - zatazeno
3°C
Prezidentka Havrdová: Hlavním nepřítelem podzimu není covid, ale panika a strach
Někteří lidé propadají pod vlivem stále se opakujících negativních zpráv strachu a depresím. Ilustrační foto: Freeimages.com

Prezidentka Havrdová: Hlavním nepřítelem podzimu není covid, ale panika a strach

Podle prezidentky České komory fitness Jany Havrdové je pohyb ta nejlepší prevence i lék proti celé řadě nejen civilizačních onemocnění, a proto je nejvyšší čas se jím začít zabývat v národním měřítku.

„Právě pohyb je jedním z faktorů, které zvyšují imunitu, a o to více bychom se mu měli nyní věnovat. Nejen aktuálně probíhající světová pandemie covid-19 a s ní panující a nepřiměřená atmosféra paniky a strachu, ale i dlouhodobě vzrůstající výskyt celé řady onemocnění přímo souvisejí s klesajícím množstvím fyzické aktivity v každodenním životě,” apeluje Jana Havrdová na důležitost pravidelného pohybu, který zcela zásadně a pozitivně ovlivňuje fyzickou i psychickou kondici.

Na podzim klesá naše imunita s tím, jak se mění teploty přes den, kdy je ráno chladno a v poledne tepleji. Také náhlé změny počasí ji snižují. Objevují se rýmy, bolesti v krku, nachlazení. Sliznice jsou méně účinnou bariérou proti virům a bakteriím. Ozývají se žaludeční a dvanácterníkové vředy. Žaludeční hned po jídle, dvanácterníkový asi dvě hodiny po jídle.

Hodně lidí má také problémy se srdcem, protože na ně působí proměnlivé počasí. Vlhko a nízké teploty vyvolávají bolest kloubů, na které jsou dobré teplé koupele a protizánětlivě působící byliny.

Zároveň máme sklony obalovat se tukem před zimou. Proto je důležitý pohyb a dostatek minerálů z přírodních zdrojů. Na podzim se také zhoršuje astma. Kvůli deštivému počasí nás začínají pronásledovat deprese a splíny.

Podzimní deprese

Depresím říkáme také afektivní poruchy a trpí jimi na podzim 2 až 10 procent populace. Řecký lékař Galén přirovnal tuto apatii k hibernaci zvířat v zimě. Důležité je pro nás světlo. Nedostatek světla v uměle osvětlených místnostech, kancelářích a bytech spolu se sedavým způsobem života způsobuje hormonální změny a výkyvy v tělesné teplotě.

Proto je důležité například spát s hlavou směrem na východ, případně na jih a nechat svítit ráno slunce do ložnice. Přes den se co nejvíc vystavujte dennímu světlu, jděte na procházku, dodržujte pravidelnou životosprávu a spánek.

Jak se na podzim cítit dobře

Některá doporučení jsou samozřejmá, ale neměli bychom je podceňovat. Například bychom se měli teple oblékat. Výborná je masáž teplým sezamovým olejem a pak teplá sprcha. Na začátku podzimu bychom měli jíst lehká, teplá jídla, která nezatěžují metabolismus.

Později můžeme jíst i těžší pokrmy, sezónní ovoce a zeleninu, rýži a obilná jídla. Vyhnout bychom se měli syrovým salátům a kyselým potravinám. Masožravci si mohou dopřát bílé maso a ryby.

Z koření se doporučuje pro toto období skořice, kardamom, kumín, fenykl, hřebíček, čerstvý zázvor. Nápoje pijeme teplé, hlavně teplou vodu s limetkou, bylinné čaje, obilnou kávu, suché červené víno v pokojové teplotě. Omezit nebo vyloučit bychom měli kofeinové nápoje.


Autor: Lucie Rychlá

Lidé s migrénou mají svoji první konferenci

19. listopadu 2020 v 15:56

Pacienti trpící migrénou mají svoji historicky první konferenci. Seznámí se na ní s novinkami v léčbě, a to jak od lékařů, tak i z pohledu čínské medicíny. Svoji nemoc mohou jednotlivě probrat s psychoterapeutem, který poradí, jak s migrénou pracovat s pomocí různých technik, včetně relaxace....

Hlavní město hledá ředitele Městské nemocnice následné péče

4. listopadu 2020 v 07:59

Praha schválila vyhlášení výběrového řízení na funkci ředitel/ředitelka Městské nemocnice následné péče (MNNP).  Uchazeči o tuto pozici v této příspěvkové města mohou podávat své přihlášky do 25. listopadu 2020.

Další články
Nahoru