dnes
Sobota - zatazeno
4°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - snih
2°C
Přestřelka kvůli Segway. Vykázat turisty na vozítkách z chodníků?
Segwaye je vidět na chodnících v centru Prahy poměrně často. Foto: MČ Praha 1

Přestřelka kvůli Segway. Vykázat turisty na vozítkách z chodníků?

Především turisté si oblíbili poznávat centrum metropole z vozítek Segway. Často jezdí i po chodnících, nic jim v tom nebrání. Chodcům to mnohdy vadí – zvlášť když jede hodně Segway za sebou a na relativně úzkém prostoru je najednou těsno. Místostarosta Prahy 1 a sdružení Pražské matky si přejí, aby vozítka byla vyhláškou vykázána na cyklostezky. Na ministerstvu dopravy tvrdí, že první městská část má už nyní páky, jak jejich provoz regulovat.

Segway v zahraničí

Drážďany (Německo): mohou být na cyklostezkách, jinde je jejich provoz zakázán

Londýn (Velká Británie): provoz je zakázán na veřejných komunikacích

Paříž (Francie): uživatel vozítka je považován za chodce

Vídeň (Rakousko): podle místní vyhlášky mají status jízdních kol

S vozítky Segway jezdí po chodnících především mladí lidé a hlavně turisté. „Problém je to hlavně v centru. Vozítka jsou koncentrovaná v historické části," uvedla Eva Šuchmanová ze sdružení Pražské matky, které se zabývá bezpečností chodců.

„Radnici Prahy 1 i občanům vadí, že se rvou do úzkých uliček, kam z bezpečnostních ani kapacitních důvodů nepatří,“ dodala.

Podle jejího názoru by bylo dobré, kdyby vozítka byla vykázána na širší pěší zóny a na cyklostezky.

Segwaye vadí i Danielu Hodkovi z ČSSD, který je místostarostou Prahy 1. Podle něj je absurdní, že vozítka, která dokážou jet až dvacet kilometrů a řídí je třeba i stokilový člověk, jsou na chodnících, zatímco třeba elektrické koloběžky mají statut jízdních kol.

Praha 1 zadala odbornou studii

„Vozítka Segway mohou řídit opilí, jejich řidiči mohou při jízdě telefonovat,“ dodal. Vadí mu, jak se na nich – především turisté – prohánějí frekventovanými chodníky v centru. „Až zraní dítě s maminkou, bude pozdě, je třeba to řešit nyní,“ pokračoval. Praha 1 proto zadala vypracovat odbornou studii, která by měla situaci v centru metropole zmapovat.

„Potom se rozhodneme, kterou cestou půjdeme – zda budeme jednat s velkou pražskou radnicí o vyhlášce, která by provoz vozítek regulovala, nebo s ministerstvem dopravy o změně zákona o pozemních komunikacích, kde jsou nyní segwaye na úrovni kolečkových bruslí či invalidních vozíků, což považuji za neadekvátní,“ řekl.

„Nebo zda zvolíme obě cesty. Nechceme nikomu kazit podnikání, nechceme segwaye zakázat plošně,“ dodal.

Značka Zákaz vstupu chodců

S ministerstvem dopravy Praha 1 již diskusi zahájila. Podle ministerstva může první městská část provoz vozítek omezit místní úpravou provozu na pozemních komunikacích.

Tedy například svislou dopravní značkou B 30 „Zákaz vstupu chodců“ – s dodatkovou tabulkou a textem vztahujícím tento zákaz na uživatele zařízení Segway. „To mi přijde absurdní, to by byl Kocourkov,“ reagoval Hodek.

Každý uživatel Segway je podle ministerstva dopravy povinen své chování, zejména rychlost pohybu, přizpůsobit okolní situaci.

seqway1-nahled „Praxe a ohleduplnost zejména ze strany některých turistů bývá jiná. Ve všech problematických lokalitách doporučujeme zastupitelstvu využít možnosti místní úpravy – a provoz Segwayů na místech, kde je to důvodné, omezit,“ uvedl Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. 

Segwaye jako kočárky?

Dopravní expert a opoziční poslanec sněmovny Stanislav Huml si myslí, že segwaye na chodníky patří. „Jedou většinou takřka rychlostí chůze, kdyby jezdily na silnicích, bylo by mnoho úrazů. Kdyby měly status kola, na chodníky by nesměly. Je to podobné jako kočárky, ty také patří na chodníky, nikoli na silnice,“ řekl.

Podle slov Zdeňka Neusara má zastupitelstvo Prahy 1 dostatek nástrojů, jak provoz těchto zařízení na problematických místech omezit. „Žádného plošného zákazu proto není zapotřebí a změna právní úpravy se nechystá,“ uvedl.

„Nejedná se pouze o možnost udělení blokové pokuty při porušení zákonem daných povinností vztahujících se na chodce, až do výše 2 tisíce korun, ale o vyloučení užívání těchto zařízení na všech místech, kde to je důvodné – například v úzkých uličkách a frekventovaných místech turisty,“ dodal.

Praha 1 tyto nástroje považuje za nedostatečné.


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru