Přestanou se „chodci“ Seqway motat na chodnících? Asi ano, chystá se změna legislativy
20. června 2014 00:06
Místostarosta Prahy 1 Daniel Hodek se problematikou Seqway v centru Prahy aktivně zabývá od roku 2012, kdy na radnici „jedničky“ začaly ve velkém množství docházet stížnosti občanů. Vozítka, která mohou jet rychlostí až dvacet kilometrů v hodině, se jim často pletla do cesty.
Praha 1 na narůstající problémy opakovaně upozorňovala ministerstvo dopravy, které v letech 2012 a 2013 první městské části opakovalo, že seqway jsou „motorové boty“ a jedná se o lokální problém nestojící za celorepublikové řešení v podobě úpravy příslušné legislativy.
Zpřísnění pravidel pro jejich použití
„Nemohu a také se nesmířím se skutečností, že malá elektrická koloběžka je jednostopé vozidlo, které na chodník nesmí, a 50 kilogramů težký segway je chodec,“ pronesl tehdy Hodek.
Nechal zpracovat expertní studii Ústavu soudního znalectví v dopravě, jakož i průzkum veřejného mínění na toto téma. Zjišťoval legislativní řešení provozu segway v jiných evropských městech, sbíral audiovizuální podklady.
Jedinou šancí na systémové řešení vidí místostarosta Hodek, zástupci Městské policie Praha 1 nebo třeba experti z dopravní fakulty ČVUT ve změně klasifikace těchto vozítek a s ní spojeném zpřísnění pravidel pro jejich použití. Buď rozšířením klasifikace chodců na osoby pohybující se pomocí nějakého zařízení, udělení pravomoci obcím, aby si provoz těchto zařízení mohly samy regulovat, nebo změnou klasifikace na jízdní kolo.
Hodek: Segway chodcem skutečně není
První pracovní jednání naznačují, že dvouletá snaha přináší své ovoce. Dílčí řešení je díky vstřícnému postoji nového vedení Ministerstva dopravy na dohled. Tímto řešením je zahájení prací na vydání takzvaného pověření Ministerstva dopravy směrem k obcím, aby si samy mohly provoz segway regulovat a určit místa, kam nesmí.
„Tento postup jsme rovněž konzultovali s odborníky na legislativu a dopravní agendy na Magistrátu hl. m. Prahy. Jsem velmi rád, že jsme především s Ministerstvem dopravy došli ke vzájemné shodě. Totiž, že současný výklad a litera zákona nejsou dostatečné a zmíněné pověření obcím by mohlo být okamžitým řešením, které by bylo v souladu s připravovanou novelou silničního zákona. A to i v případě, že si to vyžádá přehodnocení postoje ministerstva, v tom směru, že segway chodcem skutečně není,“ dodal místostarosta Prahy 1 Daniel Hodek.