Dnes Neděle - jasno 22°C
Zítra Pondělí - skorojasno 23°C
Neděle 28. 5. 2023
Svátek má Vilém
Newsletter Pražský patriot
Pro odběr ranního přehledu článků za posledních 24 hodin se přihlaste zde.
Přes sto let starou lávku v Troji nahradila replika
Konstrukce lávky plula po trojském plavebním kanále. Foto: se svolením SMP CZ

Přes sto let starou lávku v Troji nahradila replika

Lávka z počátku dvacátého století v pražské Troji se dočkala rekonstrukce. Na konci května byla na své místo usazena nová ocelová konstrukce, jež je přesnou replikou té původní. Informovala o tom Iveta Štočková, mluvčí společnosti SMP CZ, která rekonstrukci provedla pro Ředitelství vodních cest ČR.  

Památkově chráněný ocelový most z přelomu 19. a 20. století původně sloužil bývalé polní dráze pro dopravu kalů z historické čistírny odpadních vod v Praze Bubenči na kalová pole na Císařském ostrově. 

Ačkoli dnes už není most dopravně využíván, jedná se o významnou historickou památku, která se však ocitla na samé hranici své životnosti. 

Navíc původní podjezdná výška pod mostem pro plavbu lodí dosahovala pouze 5,10 metru, a proto bylo nutné přistoupit k jeho zvýšení. „Zároveň je zvýšena průtočná kapacita pro průchod povodní profilem mostu vybudováním nového levobřežního inundačního pole,“ sdělila Štočková. 

lavka-troja-duben-2022-pred-osazenim

Před instalací, duben 2022. Foto: Jan Puci

Původní konstrukce byla významně poškozená korozí a v případě necitlivého zacházení hrozilo její zhroucení. „Velmi opatrně se tudíž muselo přistupovat i k jejímu snesení. Konstrukce byla tedy předem doplněna zesilujícím vyztužením a následně byla zdvižena jeřábem o nosnosti až 550 tun,“ pokračovala. 

Poté, co byla lávka položena na břeh areálu Staré čistírny, byla rozebrána a odvezena k repasi. Nicméně ukázalo se, že původní konstrukce je bohužel neopravitelná. Proto bylo rozhodnuto o výrobě nové nýtované ocelové konstrukce, která je věrnou replikou té původní, a po částech dovezena do přístavu Mělník. 

„Tady byla během posledních květnových dnů sestavena, spojena, naložena na loď a následně doplavena na stavbu. Její montáž, respektive osazení do mostního otvoru, proběhlo za pomoci dvou autojeřábů 28. května. Vzhledem k tomu, že konstrukce měří 35,2 metru a váží 48,5 tuny, jedná se o skutečně náročnou a unikátní akci,“ dodala Iveta Štočková. 

Do úplného dokončení zbývá ještě položit dlážděnou vozovku v kolejové trase a na celé stavbě osadit historizující zábradlí. Dále se na tomto stavebním díle provedou terénní úpravy včetně vyklizení křižující pobřežní cyklostezky, odvodnění a detailní prvky vybavení konstrukce mostu. 


Autor: Jan Puci

V Praze 11 zasedne kontrolní výbor, radnice zveřejnila program

25. května 2023 v 10:44 | Aktualizováno 24. května 2023, 10:44

Jednání kontrolního výboru jedenácté městské části je veřejné, koná se ve středu dne 31. května od 17 hodin v zasedací místnosti Vidimova v budově Úřadu MČ Praha 11.

Na protidrogové programy ve školách dá Praha 18 letos 75 tisíc korun

25. května 2023 v 08:37

V rámci primární protidrogové prevence osmnáctá městská část podporuje jednotlivé školy příspěvky na protidrogové programy podle individuálního výběru základními nebo mateřskými školami. Pro letošní rok je v rozpočtu počítáno s částkou 75 tisíc korun. Informovala o tom místostarostka Prahy...

Jednání Komise pro kulturu a spolky RMČ Praha 11

24. května 2023 v 07:01

Komise pro kulturu a spolky v Praze 11 se bude mimo jiné věnovat nabídce Letního putovního kina, akcím a výstavám na radnici nebo literární soutěži O zlatý klíč. Jednání komise pro kulturu a spolky je veřejné. Koná se ve čtvrtek dne 25. května od 17:30 hodin v kanceláři vedoucího odboru školství a...

Další články
Nahoru