Dnes Úterý - obcasny-dest 5°C
Zítra Středa - prehanky-snih 4°C
Úterý 6. 12. 2022
Svátek má Mikuláš
Advent v Praze
Tipy na adventní akce v metropoli
Přes sto let starou lávku v Troji nahradila replika
Konstrukce lávky plula po trojském plavebním kanále. Foto: se svolením SMP CZ

Přes sto let starou lávku v Troji nahradila replika

Lávka z počátku dvacátého století v pražské Troji se dočkala rekonstrukce. Na konci května byla na své místo usazena nová ocelová konstrukce, jež je přesnou replikou té původní. Informovala o tom Iveta Štočková, mluvčí společnosti SMP CZ, která rekonstrukci provedla pro Ředitelství vodních cest ČR.  

Památkově chráněný ocelový most z přelomu 19. a 20. století původně sloužil bývalé polní dráze pro dopravu kalů z historické čistírny odpadních vod v Praze Bubenči na kalová pole na Císařském ostrově. 

Ačkoli dnes už není most dopravně využíván, jedná se o významnou historickou památku, která se však ocitla na samé hranici své životnosti. 

Navíc původní podjezdná výška pod mostem pro plavbu lodí dosahovala pouze 5,10 metru, a proto bylo nutné přistoupit k jeho zvýšení. „Zároveň je zvýšena průtočná kapacita pro průchod povodní profilem mostu vybudováním nového levobřežního inundačního pole,“ sdělila Štočková. 

lavka-troja-duben-2022-pred-osazenim

Před instalací, duben 2022. Foto: Jan Puci

Původní konstrukce byla významně poškozená korozí a v případě necitlivého zacházení hrozilo její zhroucení. „Velmi opatrně se tudíž muselo přistupovat i k jejímu snesení. Konstrukce byla tedy předem doplněna zesilujícím vyztužením a následně byla zdvižena jeřábem o nosnosti až 550 tun,“ pokračovala. 

Poté, co byla lávka položena na břeh areálu Staré čistírny, byla rozebrána a odvezena k repasi. Nicméně ukázalo se, že původní konstrukce je bohužel neopravitelná. Proto bylo rozhodnuto o výrobě nové nýtované ocelové konstrukce, která je věrnou replikou té původní, a po částech dovezena do přístavu Mělník. 

„Tady byla během posledních květnových dnů sestavena, spojena, naložena na loď a následně doplavena na stavbu. Její montáž, respektive osazení do mostního otvoru, proběhlo za pomoci dvou autojeřábů 28. května. Vzhledem k tomu, že konstrukce měří 35,2 metru a váží 48,5 tuny, jedná se o skutečně náročnou a unikátní akci,“ dodala Iveta Štočková. 

Do úplného dokončení zbývá ještě položit dlážděnou vozovku v kolejové trase a na celé stavbě osadit historizující zábradlí. Dále se na tomto stavebním díle provedou terénní úpravy včetně vyklizení křižující pobřežní cyklostezky, odvodnění a detailní prvky vybavení konstrukce mostu. 


Autor: Jan Puci

Setkání ke Strukturálnímu plánu Prahy 5

2. prosince 2022 v 10:52

Poslední veřejné setkání ke Strukturálnímu plánu Prahy 5 v tomto roce se koná 13. prosince v Komunitním centru Prádelna v Holečkově ulici. Strukturální plán je významný dokument Prahy 5, který popisuje priority rozvoje jak celé městské části, tak i jednotlivých čtvrtí a konkrétních...

Otevřené dveře do zákulisí moderního strojírenství

1. prosince 2022 v 10:37

Laboratoře Fakulty strojní ČVUT jste si nemohli prohlédnout ve všední den? Nevadí! Otevřou se i v sobotu 3. prosince. Zájemci o studium i jejich rodiče mohou nahlédnout do zákulisí výuky moderního strojírenství. 

Další články
Nahoru