Dnes Sobota - prehanky-dest 24°C
Zítra Neděle - skorojasno 29°C
Sobota 25. 6. 2022
Svátek má Ivan
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Přes sto let starou lávku v Troji nahradila replika
Konstrukce lávky plula po trojském plavebním kanále. Foto: se svolením SMP CZ

Přes sto let starou lávku v Troji nahradila replika

Lávka z počátku dvacátého století v pražské Troji se dočkala rekonstrukce. Na konci května byla na své místo usazena nová ocelová konstrukce, jež je přesnou replikou té původní. Informovala o tom Iveta Štočková, mluvčí společnosti SMP CZ, která rekonstrukci provedla pro Ředitelství vodních cest ČR.  

Památkově chráněný ocelový most z přelomu 19. a 20. století původně sloužil bývalé polní dráze pro dopravu kalů z historické čistírny odpadních vod v Praze Bubenči na kalová pole na Císařském ostrově. 

Ačkoli dnes už není most dopravně využíván, jedná se o významnou historickou památku, která se však ocitla na samé hranici své životnosti. 

Navíc původní podjezdná výška pod mostem pro plavbu lodí dosahovala pouze 5,10 metru, a proto bylo nutné přistoupit k jeho zvýšení. „Zároveň je zvýšena průtočná kapacita pro průchod povodní profilem mostu vybudováním nového levobřežního inundačního pole,“ sdělila Štočková. 

lavka-troja-duben-2022-pred-osazenim

Před instalací, duben 2022. Foto: Jan Puci

Původní konstrukce byla významně poškozená korozí a v případě necitlivého zacházení hrozilo její zhroucení. „Velmi opatrně se tudíž muselo přistupovat i k jejímu snesení. Konstrukce byla tedy předem doplněna zesilujícím vyztužením a následně byla zdvižena jeřábem o nosnosti až 550 tun,“ pokračovala. 

Poté, co byla lávka položena na břeh areálu Staré čistírny, byla rozebrána a odvezena k repasi. Nicméně ukázalo se, že původní konstrukce je bohužel neopravitelná. Proto bylo rozhodnuto o výrobě nové nýtované ocelové konstrukce, která je věrnou replikou té původní, a po částech dovezena do přístavu Mělník. 

„Tady byla během posledních květnových dnů sestavena, spojena, naložena na loď a následně doplavena na stavbu. Její montáž, respektive osazení do mostního otvoru, proběhlo za pomoci dvou autojeřábů 28. května. Vzhledem k tomu, že konstrukce měří 35,2 metru a váží 48,5 tuny, jedná se o skutečně náročnou a unikátní akci,“ dodala Iveta Štočková. 

Do úplného dokončení zbývá ještě položit dlážděnou vozovku v kolejové trase a na celé stavbě osadit historizující zábradlí. Dále se na tomto stavebním díle provedou terénní úpravy včetně vyklizení křižující pobřežní cyklostezky, odvodnění a detailní prvky vybavení konstrukce mostu. 


Autor: Jan Puci

Šestka rozšiřuje kapacity škol

Včera v 08:47

Školy v Praze 6 letos otevřou 44 prvních tříd, o jednu více než loni. Do prvních tříd zatím přijaly celkem 1114 dětí, další je mohou následovat po vyřešení odkladů školní docházky a dořešení vícečetných žádostí o přijetí. V detašovaných pracovištích je místo i pro...

Praha 6 rozdělí dětem na tábory tři miliony

23. června 2022 v 08:34

Stejně jako v uplynulých letech, i letos před prázdninami spustila Praha 6 program Šestka táborová. Prostřednictvím portálu Aktivní město přispěje rodičům dětí na tábory, příměstské kempy, sportovní soustředění a další prázdninové volnočasové aktivity.

Další články
Nahoru