
Přes sto let starou lávku v Troji nahradila replika
12. června 2022 08:50
Památkově chráněný ocelový most z přelomu 19. a 20. století původně sloužil bývalé polní dráze pro dopravu kalů z historické čistírny odpadních vod v Praze Bubenči na kalová pole na Císařském ostrově.
Ačkoli dnes už není most dopravně využíván, jedná se o významnou historickou památku, která se však ocitla na samé hranici své životnosti.
Navíc původní podjezdná výška pod mostem pro plavbu lodí dosahovala pouze 5,10 metru, a proto bylo nutné přistoupit k jeho zvýšení. „Zároveň je zvýšena průtočná kapacita pro průchod povodní profilem mostu vybudováním nového levobřežního inundačního pole,“ sdělila Štočková.

Před instalací, duben 2022. Foto: Jan Puci
Původní konstrukce byla významně poškozená korozí a v případě necitlivého zacházení hrozilo její zhroucení. „Velmi opatrně se tudíž muselo přistupovat i k jejímu snesení. Konstrukce byla tedy předem doplněna zesilujícím vyztužením a následně byla zdvižena jeřábem o nosnosti až 550 tun,“ pokračovala.
Poté, co byla lávka položena na břeh areálu Staré čistírny, byla rozebrána a odvezena k repasi. Nicméně ukázalo se, že původní konstrukce je bohužel neopravitelná. Proto bylo rozhodnuto o výrobě nové nýtované ocelové konstrukce, která je věrnou replikou té původní, a po částech dovezena do přístavu Mělník.
„Tady byla během posledních květnových dnů sestavena, spojena, naložena na loď a následně doplavena na stavbu. Její montáž, respektive osazení do mostního otvoru, proběhlo za pomoci dvou autojeřábů 28. května. Vzhledem k tomu, že konstrukce měří 35,2 metru a váží 48,5 tuny, jedná se o skutečně náročnou a unikátní akci,“ dodala Iveta Štočková.
Do úplného dokončení zbývá ještě položit dlážděnou vozovku v kolejové trase a na celé stavbě osadit historizující zábradlí. Dále se na tomto stavebním díle provedou terénní úpravy včetně vyklizení křižující pobřežní cyklostezky, odvodnění a detailní prvky vybavení konstrukce mostu.