dnes
Úterý - obcasny-dest
8°C
zítra
Středa - oblacno
11°C
pozítří
Čtvrtek - zatazeno
11°C
Premiéra Muchy od tenisty Lendla je za dveřmi
Pražané uvidí Muchova díla ze sbírek tenisty Ivana Lendla.

Premiéra Muchy od tenisty Lendla je za dveřmi

Světová premiéra nejkompletnější sbírky děl Alfonse Muchy, kterou shromáždila bývalá světová tenisová jednička Ivan Lendl, se blíží. Jedinečnost expozice umocní i její architektonické řešení. Návštěvníci se na výstavě budou například procházet po umělém trávníku.

Expozice, která přivítá první návštěvníky v Obecním domě již 10. dubna, nabídne pohled na všechna tři období Muchovy tvorby pro tisk – pařížské, americké a české.

Největší část výstavy je sice věnována plakátům, kromě nich však veřejnost bude moci obdivovat například i mezi odborníky velmi ceněný olejový obraz na plátně s vyobrazenými génii české hudby.

Vystavené Muchovy kalendáře přenesou návštěvníky do života obyčejných lidí před sto lety. Bývaly běžně v domácnostech, stejně tak jako krabičky na mýdla a další zboží denní spotřeby, na němž malíř zanechal své stopy. Mezi exponáty budou k vidění i obaly na potravinářské výrobky, nápoje, pohlednice, menu a reklamní návěstí.

„I díky vysoce umělecké práci na tak obyčejných výrobcích dokázal Mucha v lidech vzbudit pocit, že jsou svědkem a součástí čehosi jedinečného. Dnes se k výjimečné výtvarné kvalitě navíc přidává obdiv k přesahu tehdejší dobové práce. Jeho tvorba byla tehdy originální a výlučná a stala se nadčasovou,“ říká Karel Srp, kurátor výstavy.

Mezi vystavenými artefakty se najdou i některá „nej“, jako například kalendář pro firmu Charles Lorilleux z roku 1893, provedený ještě v neorenesančním duchu, který patří mezi nejstarší práce výstavy. 

Nejúspěšnější kalendáře a dekorativní panó Mucha navrhl pro svého hlavního vydavatele Ferdinanda Champenoise. Kalendář Zvěrokruh (1896) s profilem dívky s diadémem patřil k nejúspěšnějším Muchovým pracím vůbec.

Zúžené sály

„Celkový přínos výstavy však vidím v souhrnu práce pro barevnou litografii. Ucelenost sbírky nabízí ukázku obrovského tvůrčího rozpětí a šíři Muchova záběru. Odhaluje vysoké umění, které je jedinečné ve své stylizaci a neopakovatelnosti. Ke každému plakátu, obalu, reklamě přistupoval malíř jako k obrazu. Prostřednictvím své tvorby dokázal do běžného života přenést i sakrální tématiku,“ vysvětluje Karel Srp.

Jedinečnost expozice umocní i její architektonické řešení. To zajišťuje renomované architektonicko-designérské studio Olgoj Chorchoj, které zahájí instalaci výstavy v Obecním domě již příští týden.

„Mohlo by se zdát, že rozvěsit sbírku plakátů do galerie je jednoduché. Opak je však pravdou. Právě jistá stejnorodost exponátů klade velký důraz na koncept výstavy, na prostorovou kompozici – na to, aby výstava nebyla nepřehledná, ale na druhé straně ani nudná,“ říká Juraj Smoleň ze studia Olgoj Chorchoj.

Architekti se také museli vypořádat s šířkou výstavních sálů Obecního domu, aby celkový dojem z expozice nerušil rozdíl mezi stěnami zaplněnými plakáty a prázdným prostorem. Designéři proto sály zúžili vystavěním předsunutých stěn ze sádrokartonu.


Autor: Mojmír Kadeřábek
Další články
Nahoru