dnes
Středa - skorojasno
29°C
zítra
Čtvrtek - skorojasno
30°C
pozítří
Pátek - bourky
29°C
Překonat únavu v zaměstnání lze diskrétními cviky, při kterých neděláte kolegům divadlo
Časté sezení u počítače způsobuje bolesti zad. Ilustrační foto: archiv

Překonat únavu v zaměstnání lze diskrétními cviky, při kterých neděláte kolegům divadlo

Únavu v zaměstnání výrazně omezíte tím, když si budete během pracovní doby dělat krátké přestávky na uvolnění. Možností, jak se zbavit malátnosti, která snižuje náš pracovní výkon, je víc.

Velmi relaxačně působí protažení zad se záklonem nebo předklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné osmičky. Tento pohyb lze přenášet na celé tělo. Zapojit můžeme rotaci krku různými směry a následně doplnit úklony do stran. Cviky by měly být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů.

Pracovní únavu a s ní související bolesti zad může způsobovat také nesprávné sezení na kancelářské židli, ať už si to lidé uvědomují nebo ne. Při práci na počítači, která je pro sedavé zaměstnání snad nejcharakterističtější, byste měli mít široce rozkročené dolní končetiny, stehna mohou směřovat pod mírným úhlem dolů.

Na židli seďte tak, aby se vaše nohy dotýkaly země. Při práci na počítači se často objevuje také bolest šíje. Tomu můžete zabránit tak, že budete myslet na uvolněná ramena a dýchání – dokonce i tímto můžete předcházet vzniku bolesti.

Vhodné nápoje na zvýšení pracovního výkonu

Součástí každého pracovního dne by měl být také správný pitný režim. Pracovní únavu totiž může způsobovat i nedostatek tekutin, zvláště pak v horkých letních měsících. Buďte však obezřetní, pokud jde o pití kávy. Přebytek kofeinu totiž, navzdory zažitým představám, utlumuje smysly. Optimální jsou proto maximálně dva až tři šálky denně.

V opačném případě budete ztrácet rychlost a pohotovost, což se může negativně projevit na kvalitě odvedené práce. Kávu pijte spíše v dopoledních hodinách, odpoledne dejte přednost například zelenému čaji, který má stimulační účinky. Dobrou službu vám udělá také maté.

Tento přírodní produkt ocení zejména lidé, kteří už jsou odolní vůči kofeinu nebo kávě obecně neholdují. Maté je zároveň vhodnější než často užívané energetické nápoje, které obsahují velké množství cukru. Dobrým řešením je rovněž pití zředěného pomerančového džusu nebo vody s vymačkaným citrónem.

Diskrétní cvičení přímo na pracovišti

Mnozí lidé by si v zaměstnání zacvičili rádi, současně ale nechtějí svým kolegům předvádět divadlo a zbytečně na sebe strhávat pozornost. Cvičit v mikropohybu můžete klidně i v práci, aniž by to na vás kdokoliv poznal.

Vzpřímeně si sedněte, ideálně na okraj židle, a vytáhněte hlavu nahoru, opět se rozkročte stejným způsobem. Paže skrčte v lokti a opřete se malíkovou hranou o střední část stehen. Následuje odtlačení horními končetinami od stehen a dolními od podlahy, zároveň pánví, respektive sedacími kostmi se odtlačte velmi jemně od židle. To vše současně, jako byste chtěly vstát. Při tomto cviku se narovná pánev, celé tělo se napřímí.

Způsob našeho myšlení a imaginace je přímo spojen se stavem našeho těla, který je v konečném důsledku jeho odrazem. Je dokonce teoreticky dokázáno, že mozek nerozezná skutečnost od představy, a proto je přínosem i takzvané cvičení v představě, tedy aktivita, kdy na jednotlivé cviky pouze myslíme. Mozek totiž příslušné svaly i přesto zapojuje a vysílá do nich signály, řídí de facto všechny procesy v těle.


Autor: Karel Netolický

Tipy na správné třídění odpadu po letním pikniku či zahradní grilovačce

2. srpna 2020 v 07:02

Plastové obaly od olejových marinád, jednorázové kelímky, plynové kartuše nebo obaly opalovacích krémů patří k těm odpadům, které vznikají primárně během letního grilování, pikniků nebo při kempování. Pražské služby přináší sérii tipů, jak tyto odpadní komodity správně...

Charitativní závod RUN for HELP zajistil rehabilitační pobyt pro lidi po amputaci

30. července 2020 v 11:38

I letos Rehabilitační klinika Malvazinky podpořila charitativní běžecký závod pro celou rodinu příhodně pojmenovaný RUN for HELP. Akce se uskutečnila v sobotu 25. července na Letné za podpory Prahy 7 .   

Další články
Nahoru