
Preference MHD: Chystá se rozšíření pruhů pro autobusy, dojde na úpravy křižovatek
30. ledna 2025 15:23
„Podíl křižovatek, kde mají preferenci tramvaje, vzrostl na 93,8 procenta, u autobusů na 58,4 procenta. Přibylo také vyhrazených pruhů pro autobusy o 1,84 kilometru, z toho 0,4 kilometru na tramvajovém tělese. V mnoha případech jde na první pohled o zdánlivě bezvýznamná vylepšení, která však autobusům v daných místech výrazně pomáhají,“ uvedl Drápal.
Pro letošní rok plánuje Ropid další úpravy jízdních pruhů zhruba na deseti místech, zejména v souvislosti s převedením autobusů na nový Dvorecký most, který bude dokončen za rok. V Modřanské ulici dojde k úpravám zastávek, řazení i buspruhů v souvislosti s přetrasováním linek 118, 196, 197 z Barrandovského mostu na vznikající most. Ve směru do centra vznikne buspruh jako prostřední pruh v řazení před Jeremenkovou ulicí se zastávkou za křižovatkou. Ve směru z centra bude levý pruh změněn na odbočovací do Branické hned za křižovatkou s Jeremenkovou.
„V Horňátecké ulici v Kobylisích chystáme úpravy režimu pro lepší provoz autobusů před křižovatkou s Přemyšlenskou podobně i u předchozích křižovatek s Mirovickou a Třeboradickou. Díky tomu pojede většina vozidel levým pruhem a autobusy plynuleji pravým,“ popsal Drápal.
V ulici Pod Lisem v Troji dojde ve směru do centra k prodloužení jízdy po tramvajovém tělese pro linky 112 a 234. V ulici Trojská je v plánu regulace vjezdu do oblasti ulicí K Bohnicím, čímž by mělo dojít k zlepšení podmínek pro autobusové linky 112 a 234.
K úpravám řazení a režimů preferujících MHD dojde podle Drápala i na Trojském mostě, v ulici Antala Staška v oblasti zastávky Poliklinika Budějovická a také na křižovatce ulic Roztylská a Pod Chodovem.„Díky naší dlouholeté snaze o preferenci tramvají na křižovatkách se Praha řadí mezi špičky světového žebříčku. Přednostní průjezd tramvají umožňuje už téměř 94 procent všech světelně řízených křižovatek. A i letos budeme v jejich rozšiřování pokračovat,“ uvedl náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Na světelných křižovatkách je preference tramvají už na 242 místech, u autobusů je takových křižovatek 310.
„Nové vyhrazené pruhy pro autobusy se snažíme projektovat s maximální ohleduplností i pro ostatní účastníky silničního provozu. Mnohdy totiž stačí jen vhodně přeskládat řadicí pruhy před křižovatkami, aniž bychom omezili celkový průjezd aut v nejžádanějších směrech. Také se snažíme maximalizovat jízdu autobusů po tramvajových tělesech,“ doplnil ředitel Ropidu Petr Tomčík.
Nejvýznamnější úpravy pro lepší průjezd trolejbusů a autobusů se loni podle něj uskutečnily v Praze 6 na ulicích ze Suchdola, bylo odstraněno časového omezení, takže pruhy jsou vyhraněné pro autobusy neustále. Úpravami se zvýšila i bezpečnost chodců na přechodech.
Celkem 645 metrů buspruhů je na ulici Novopetrovická, v ulici Na Poříčí mohou jezdit autobusy linky 207 po tramvajových kolejích v úseku pod severojižní magistrálou, po kolejích jezdí autobusy v ulicích Radlická a 17. listopadu.