
Předseda ÚOHS zamítl námitky Stadleru k tendru na automatické vlaky metra
22. května 2025 15:55
Pražský dopravní podnik (DPP) vybírá dodavatele formou takzvaného soutěžního dialogu, vítěze zatím nevybral. Stadler napadl u ÚOHS zadávací podmínky takzvané kvalifikační fáze soutěžního dialogu, z níž vzejdou jeho účastníci.
DPP vyhlásil tuto veřejnou zakázku v polovině dubna 2024, loni v prosinci obdržel žádosti o účast v soutěžním dialogu od dvou uchazečů. Do soutěže nakonec dorazily dvě nabídky: od sdružení Škoda/Siemens a od Alstomu. DPP v říjnu podmínky upravil, podle společnosti Stadler ale nedostatečně.
Mlsna potvrdil správnost postupu DPP při zadávání veřejné zakázky „Vlaky a dopravní systém Automatizace linky C a nové linky I.D“. Rozhodnutí již nabylo právní moci. Potvrzeno tak bylo prvoinstanční rozhodnutí ÚOHS z letošního března, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření zadavateli.
Úřad v tomto rozhodnutí posuzoval námitku Stadleru, že zadavatel nepřipustil uplatnění dosud nedokončené referenční zakázky. Podle ÚOHS je sice možné, aby zadavatel přijal i referenci na dosud probíhající zakázku a v některých případech je to i vhodné, například pokud jde o nový trh s omezeným počtem dodavatelů a nedostatkem dokončených referencí.
O takový trh ale podle Úřadu v daném případě nejde, proto zadavatel nemusel mít důvod k akceptaci nedokončených referencí. U dokončených referencí má zadavatel jistotu, že dodavatel zvládl všechny fáze realizace.
Dodavatel Stadler neuspěl ani s námitkou proti údajně restriktivním požadavkům zadavatele na člena týmu Specialista zabezpečovacího zařízení. Zadavatel i tento požadavek přesvědčivě odůvodnil. Podle Úřadu jsou na trhu dostupní specialisté, kteří mohou disponovat praxí požadovanou zadavatelem. Daný požadavek proto nevede k uzavření trhu a zároveň odpovídá předmětu plnění.
„Přestože zadavatel stanovil do jisté míry přísné zadávací podmínky, jeho zájmem je zdárné dokončení projektu, přičemž předmět veřejné zakázky je rozsáhlý, složitý, finančně nákladný a komplikovaný. Požadavky zadavatele je proto nutné považovat za legitimní a odůvodněné, protože obecně platí, že čím složitější je předmět veřejné zakázky, tím přísnější požadavky může zadavatel stanovit,“ uvedl ÚOHS.
DPP v současnosti posuzuje podané žádosti z hlediska kvalifikačních kritérií, poté vybrané uchazeče pozve do jednací fáze.
Pro budovanou linku D a automatizaci stávající linky C DPP plánuje nakoupit nový dopravní systém, který bude schopen plně automatizovaného provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě vlaku.
Jeho součástí by mělo být 69 plně automatických vlakových souprav, zabezpečovací zařízení využívající technologii CBTC, bezpečnostní stěny na nástupištích stanic, nový vlakový dispečink pro obě linky, odpovídající modernizace depa Kačerov a vybavení depa Písnice. Odhadovaná hodnota zakázky je téměř 86 miliard korun. Kromě toho je součástí veřejné zakázky zajištění údržby nových vlaků po dobu 35 let, nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.