Dnes Středa - skorojasno 14°C
Zítra Čtvrtek - skorojasno 14°C
Středa 27. 10. 2021
Svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Před sto padesáti lety byl otevřen první vinohradský železniční tunel
Zleva: dva portály tunelu do Prahy-Vršovic, zcela vpravo tunel vedoucí na nádraží Praha Smíchov. Foto: Milan Polák / encyklopedie.praha2.cz

Před sto padesáti lety byl otevřen první vinohradský železniční tunel

Vinohradské železniční tunely v Praze jsou souběžné tunely, které vedou z hlavního nádraží do jižní části Vinohrad, kde v blízkosti Nuselských schodů vyúsťují. Před 150 lety, 19. září 1871, byl slavnostně otevřen první železniční vinohradský tunel. Ten zajistil spojení z Prahy do Vídně jižní cestou.

Práce na prvním, dvoukolejném, tunelu začaly na podzim 1869. Výhradně ruční ražbu tenkrát komplikovala všudypřítomná spodní voda, písky a tvrdé horniny. Vytěžená zemina byla vyvážena na území dnešních Havlíčkových sadů, na stavbě se podílel i známý podnikatel Moritz Gröbe.

Tunel o délce 1149 metrů byl za dva roky dokončen a 19. září 1871 jím slavnostně projel první vlak s knížetem Janem Adolfem Schwarzenbergem.

Druhý vinohradský tunel o délce 1126 metrů se začal stavět až po bezmála 70 letech, v roce 1940 za nacistické okupace. Tunel byl proražen v roce 1943 a zprovozněn 15. srpna 1944.

S otevřením druhého tunelu pod Vinohrady zanikla stanice Praha-Vinohrady, která byla zřízena u jižního portálu prvního tunelu v říjnu 1888. Za války začaly práce také na třetím tunelu, byly ale zastaveny po 292 metrech.

Třetí vinohradský tunel (ve skutečnosti se ale zprvu dvoukolejný tunel větví ve dva jednokolejné) s délkou 1125 metrů se začal stavět až po dalších skoro 40 letech, v roce 1983. Tunel byl otevřen 22. září 1989. Druhý a třetí Vinohradský tunel jsou součástí trati České Budějovice – Praha, první spojuje Hlavní nádraží se Smíchovem.


Autor: ČTK

Provoz tramvají v Podolí zastavila nehoda popelářského vozu

Dnes v 09:27

Mezi zastávkami Podolská vodárna a Dvorce byl dnes ráno kvůli nehodě popelářského vozu zastaven provoz tramvajových linek 2, 3, 17, 21 a 27.

Úplná uzavírka v Koněvově ulici skončí o šest dnů dříve

Dnes v 07:54

Technické správě komunikací (TSK) se podařilo zkrátit termín celkové uzavírky ulice Koněvova (úsek Ostromečská – Černínova) o šest dnů. Původní termín kompletního uzavření ulice byl do 7. listopadu 2021. Jednosměrný provoz se do ulice vrací již od 1. listopadu 2021, práce v ulici tím ale...

V tunelu Mrázovka proběhne údržba, bude uzavřen

Včera v 17:24

Z důvodu pravidelné údržby bude tunel Mrázovka vždy v noci uzavřen.

V Cholupické přibyla parkovací místa, navýšení chystá Praha 12 i v dalších ulicích

21. října 2021 v 10:12

V ulici Cholupická na Kamýku v Praze 12 se změnou dopravního režimu podařilo zhruba o deset navýšit počet parkovacích míst. Odpovídá to koncepci, kterou připravil dopravní odbor radnice. Dvanáctá městská část o tom informovala na svém webu.

Jednosměrné uzavření tunelu Mrázovka

21. října 2021 v 10:11

Od neděle 24. října od 23 hodin do pondělí 25. října do 5 hodin bude uzavřen západní tunelový tubus A směrem na Barrandovský most a druhý tubus bude jednosměrný s původním směrem provozu.

V lokalitách Baby a Liboce budou zóny placeného stání

20. října 2021 v 11:56

V pondělí 15. listopadu spouští hl. m. Praha zóny placeného stání v Praze 6 v lokalitách Baba a Liboc. Na nich mohou bez omezení parkovat pouze řidiči s platným parkovacím oprávněním. K jeho získání je třeba občanský průkaz, kde je uvedeno místo trvalého pobytu v Praze 6, a velký technický průkaz...

Začala oprava opěrné zdi a sanace svahu v Komořanské ulici

19. října 2021 v 08:40

Technická správa komunikací (TSK) naváže na přípravné práce, které probíhaly během září, a začne od úterý 19. října s opravou opěrné zdi včetně sanace nestabilního svahu u komunikace Komořanská.

Další články
Nahoru