
Před rokem byla zprovozněna trojská lávka přes Vltavu
24. října 2021 06:47
Stavba nové lávky začala v listopadu 2019. Loni v dubnu stavebníci dokončili založení lávky a všech pět pilířů, mostovku začali osazovat na začátku června 2020. V srpnu pak namontovali nosné ocelové konstrukce a začali skládat dřevěné části mostovky a zábradlí.
Lávka za 150 milionů korun je proti zřícené širší i vyšší. Je 256 metrů dlouhá a čtyři metry široká, takže se po ní dá nejen chodit, ale i jezdit na bruslích nebo na kole. V případě nutnosti po ní projede i záchranka.
Stará lávka byla postavena takzvanou předpjatou konstrukcí, kdy jsou například lana zalita v betonu. Nová lávka má obloukový spojitý nosník z ocelového profilu s potrubím o průměru 913 milimetrů. Při povodni se u jejích pilířů nebudou nedělat víry. Také má sklopné zábradlí, přes které voda v případě nutnosti lépe přeteče.
Zřícení lávky řešilo nejen město, které vedle stavby náhrady odškodnilo zraněné 50 000 korunami (další odškodnění v nezveřejněné výši vyplatila pojišťovna), ale také policie.
Ta loni v březnu obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti projektanta lávky Jiřího Stráského a správce, bývalého vedoucího oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK) Antonína Semeckého.
Obžaloba padla v únoru 2020, soud se případem začal zabývat loni v polovině září. Oba obžalovaní vinu odmítají.
Zřícená lávka byla zprovozněna 7. července 1984 na místě, kde původně fungoval přívoz (na zimu nahrazovaný pontonovým mostem) a v polovině 70. let vojenský montovaný most pro pěší.Ten byl v létě 1977 vážně poškozen lodí, utrženou během povodní, a platil na něj zákaz vstupu, který ovšem místní příliš nerespektovali. Lávka v tomto stavu je k vidění v jednom z dílů seriálu 30 případů majora Zemana (Rukojmí v Bella Vista). V červenci 1981 pak poškozený most strhla další povodeň.