dnes
Pátek - zatazeno
0°C
zítra
Sobota - polojasno
0°C
pozítří
Neděle - snih
0°C
Před pětačtyřiceti lety začalo v Praze jezdit metro, podívejte se na neznámé snímky ze stavby a provozu
Budování stanice Muzeum a tunelu od stanice Hlavní nádraží. V současnosti v těchto místech jezdí na povrchu desetitisíce aut denně po severojižní magistrále. Vlevo je historická budova Národního muzea. Foto: /11x/ archiv DPP

Před pětačtyřiceti lety začalo v Praze jezdit metro, podívejte se na neznámé snímky ze stavby a provozu

Ve čtvrtek 9. května 1974 vyjela první souprava pražského metra ze stanice Kačerov do stanice Sokolovská (dnes Florenc). Ze stavby první části sítě pražské  podzemky (dnes má na třech linkách 61 stanic) se dochovala řada snímků,  z nichž je řada notně „profláknutých“. Třeba ta, jak dělník provádí u hlavního nádraží první výkop do země. Nicméně existují i fotografie, které moc známé nejsou a na ty se podívejte v tomto článku. 

Stavba úseku s devíti stanicemi a depem na Kačerově probíhala od roku 1967. Když 9. května 1974 svezlo metro první cestující, ted den v Praze také přestaly jezdit staré tramvaje, byla zrušena profese průvodčích a zavedeno mechanizované odbavování cestujících, při kterém se jízdenky kupovaly v předprodejích (například v trafikách) a zaveden byl nepřestupný tarif. Současně byla zrušením tratě v Budějovické ulici zahájena redukce tramvajové sítě. Zbytky tramvajových kolejí ve vozovce lze například spatřit dodnes v oblasti mezi stanicemi metra Budějovická a Pankrác.

Už při budování první části linky C byla tvořena nová koncepce MHD založená na systému metra. Dříve se totiž počítalo s podpovrchovou tramvají. Výsledkem zkoumání mnoha variant byl návrh sítě čtyř linek A až D, z nichž některé se v koncových úsecích měnily. Paradoxem je, že ani po padesáti let od prvních úvah nebylo „déčko“ realizováno a minimálně osm let si na něj cestující budou muset ještě počkat.

Některé názvy prvních devíti stanic pražského metra se po roce 1989 změnily. Zde je přehled původních a současných názvů:

Současný název              Původní název

Kačerov                             Kačerov
Budějovická                      Budějovická  
Pankrác                            Mládežnická
Pražského povstání          Pražského povstání
Vyšehrad                          Gottwaldova
I.P. Pavlova                       I.P. Pavlova
Muzeum                           Muzeum
Hlavní nádraží                  Hlavní nádraží
Florenc                             Sokolovská

florenc-retro

Budování konečné stanice Sokolovská. V pozadí je vidět historická budova Muzea hl. m. Prahy.

sokolovska

Nástupiště stanice Sokolovská.

hlavni-nadrazi-retro

Kvůli stanici Hlavní nádraží zmizela část Vrchlického sadů.

hlavni-nadrazi

Turnikety ve stanici Hlavní nádraží

muzeum-1

Zpočátku provozu jezdily v metru jen třívozové soupravy nových vlaků typu Ečs. Interval byl tři minuty.

muzeum_1

Ještě jeden pohled do stanice Muzeum.

nusealak-retro

Stavba Nuselského mostu, jehož tubusem jezdí metro.

vysehrad-retro

Pohled z výšky na staveniště stanice Gottwaldova. V pozadí je most přes Nuselské údolí.

gottwaldova

Vstup do stanice Gottwaldova.

kacerov

O svezení se metrem byl při zahájení provozu velký zájem. Toto je fronta cestujících ve stanici Kačerov.


Dočasné uzavření cyklostezky v Modřanech

20. ledna 2020 v 18:36

Praha 12 a obvodní ředitelství Městské policie Praha 12 upozorňují, že ve středu 22. ledna bude pokračovat oprava na zařízení protipovodňové ochrany v ulici U Kina v Modřanech.

Praha 5: Oddělení přestupků dopravy se přestěhovalo

14. ledna 2020 ve 12:47

Oddělení přestupků dopravy Odboru dopravy ÚMČ Praha 5 je přestěhováno z původní adresy.

Další články
Nahoru