Dnes Sobota - skorojasno 7°C
Zítra Neděle - polojasno 8°C
Sobota 20. 4. 2024
Svátek má Marcela
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Před čtvrt stoletím přijel do Prahy poprvé Dvořák. Za jeho komfort se připlácelo 50 Kčs
EuroCity Antonín Dvořák na archivním snímku z devadesátých let. Foto: ČD

Před čtvrt stoletím přijel do Prahy poprvé Dvořák. Za jeho komfort se připlácelo 50 Kčs

Před 25 lety se připojila česká železnice k západoevropské síti komfortních vlaků EuroCity. V neděli 2. června 1991 přijel z Vídně do Prahy první spoj EuroCity „Antonín Dvořák“. Cesta mu trvala téměř pět hodin a svým cestujícím nabízel na svou dobu neobvyklý komfort, například klimatizované vagóny nebo jen šest míst v oddíle 2. třídy. Za takové pohodlí ale cestující připláceli 50 Kčs.

Napojení Československa a tehdejších Československých státních drah (ČSD) do prestižní mezistátní sítě EuroCity byl dva roky po „sametové revoluci“ velký úspěch. Na vlaky EuroCity byly kladeny velmi vysoké nároky a ČSD pro ně neměly ani vhodné vozy, ani rychlost na tratích nesplňovala evropské parametry.

Až na několik kilometrů na Moravě s rychlostí 140 km/h byla maximem jen „stodvacítka“ a průměrná rychlost i těch nejrychlejších vlaků na hlavních tratích se pohybovala pouze kolem 60 až 70 km/h.

„Antonín Dvořák“ byl také rychlostním rekordmanem. Trať Vídeň – Praha dlouhou 407 kilometrů ujel ve svém prvním roce za 4 hodiny a 58 minut, v opačném směru dokonce ještě o 7 minut rychleji. Průměrná rychlost tak vyskočila na 82, resp. 84 km/h. ČSD tehdy získaly výjimku pro splnění rychlostního limitu 90 km/h kvůli směrově a sklonově náročné trase přes Vysočinu.

Na další vlaky EuroCity si cestující museli počkat do roku 1993, kdy byly v kategorii EuroCity zavedeny spoje „Sobieski“ Varšava – Vídeň, „Albert Einstein“ Praha – Mnichov – Curych – Bern / Interlaken, „Comenius“ Praha – Berlín, „Vindobona“ Berlín – Praha – Brno – Vídeň, „Hungaria“ Hamburk – Berlín – Praha – Brno – Bratislava – Budapešť a „Porta Bohemica“ Praha – Berlín – Hamburk.

V dalších letech postupně rostl počet vlaků a díky modernizovaným koridorům se začala zvyšovat také cestovní rychlost spojů EuroCity. Díky nákupu moderních expresních klimatizovaných vozů typu UIC Z1 pro rychlost až 200 km/h ve druhé polovině 90. let u společnosti Siemens mohly zařadit také ČD své vlastní osobní vagóny do mezinárodních vlaků nejvyšší kvality.

V letošním jízdním řádu má národní dopravce České dráhy zavedeno celkem 29 párů vlaků EuroCity a dalších 8 párů vlaků railjet. Na trati Praha – Vídeň nahradily klasické spoje EuroCity nové jednotky railjet.

Cestovní čas se oproti prvnímu EuroCity „Antonín Dvořák“ zkrátil asi o hodinu a cestovní rychlost se zvedla přibližně o čtvrtinu na více než 100 km/h. Oproti jednomu páru vlaků EuroCity za den před 25 lety je dnes v nabídce mezi Vídní a Prahou 7 párů vlaků v pravidelném dvouhodinovém intervalu.      


Autor: red

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru