Dnes Úterý - obcasny-dest 1°C
Zítra Středa - polojasno 2°C
Úterý 3. 12. 2024
Svátek má Svatoslav
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Před 25 lety vyjel naposledy legendární kloubový autobusu Ikarus s cestujícími
Ikarus. Foto: archiv

Před 25 lety vyjel naposledy legendární kloubový autobusu Ikarus s cestujícími

Maďarské kloubové autobusy značky Ikarus od 70. let minulého století spoluvytvářely podobu československých měst včetně metropole Prahy, kde poprvé vyjely na linky v lednu 1978. Pražanům sloužily vozy v typické temně rudé barvě s hnědými koženými sedadly až do léta 1999. Poslední kloubový autobus Ikarus vyjel s cestujícími 1. července 1999.

Ve vozovém parku je tehdy definitivně nahradily domácí výrobky z vysokomýtské Karosy. Dnes tvoří flotilu kloubových vozů v pražských ulicích pětistovka autobusů z továrny SOR Libchavy.

Ikarus 280 byl kloubový třínápravový autobus s poháněnou druhou nápravou, před kterou byl pod podlahou uložen motor. Do Československa se dovážely hlavně tři verze – městská čtyřdveřová 280.08, linková dvoudveřová 280.10 a městská čtyřdveřová 280.87.

Na území bývalého Československu sloužily ikarusy ve více než osmi desítkách měst, jako první dostala vozy typu 280.08 Bratislava, a to v roce 1974.

Nevýhodou Ikarusu 280 byl nepříliš výkonný motor, potíže měly autobusy zejména v kopcovitém pražském terénu. Pamětníci dodnes vzpomínají na autobusy jen pomalu se šinoucí k cíli své cesty od metra na některé z pražských sídlišť, která jsou často právě na kopci.

Lidová tvořivost dala ikarusům řadu přezdívek, odvozených od země původu nebo měchu kryjícího přechod mezi jeho články. Asi nejrozšířenějším byla „čabajka“, říkalo se jim ale také „harmonika", „housenka", „klobása", „kloubák", „maďar" nebo „paprikáš".

Ve službách pražského dopravního podniku celkem sloužilo 612 ikarusů (18 z nich koupila Praha v roce 1992 z Pardubic), nejvíce – 378 – bylo v garážích v roce 1990.

Autobusy vyráběla továrna Ikarus na předměstí maďarské metropole Budapešti. Podle serveru Euronews v některých letech sjelo z výrobních linek na 13 000 těchto vozidel, čímž se Ikarus stal ve své době čtvrtým největším výrobcem autobusů na světě, píše Euronews.

V 90. letech podobně jako řada dalších průmyslových podniků v socialistických zemích se společnost potýkala s rozpadem tradičních trhů. Firma v roce 1999 skončila pod křídly koncernu Irisbus, výroba autobusů zde ale nakonec skončila. Několik posledních vozidel absolvovalo rozlučkovou jízdu po maďarském hlavním městě v listopadu 2022.


Autor: ČTK

České dráhy startují Mikulášské jízdy

29. listopadu 2024 v 06:22

Mikulášské jízdy jsou po roce opět tady. Na řadě míst v republice vyjedou už o prvním prosincovém víkendu mikulášské vlaky Českých drah a jejich partnerů. Cestující se jimi svezou v Praze a jejím okolí, na Letohradsku, Choceňsku, na Moravě pak zavezou zájemce do skanzenu ve Strážnici. Ve všech...

Starostové řešili dopravní situaci na území Prahy 6 a v jejím okolí

27. listopadu 2024 ve 21:04

Středeční setkání na radnici Prahy 6 se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či...

Aktuálně z dopravy Prahy 11

27. listopadu 2024 ve 12:53

Z důvodu zpoždění ve výrobě prefabrikátů a změny založení pilířů lávky přes Opatovskou se o týden posouvá termín úplné uzavírky ulice Opatovská propojující OC Opatovská / KD Opatov s protějším místem u polikliniky.

Praha 6: Setkání k dopravě v ulici Na Valech

27. listopadu 2024 v 06:47

Pokud máte zájem diskutovat o dopravní situaci v ulici Na Valech, přijďte ve středu 27. listopadu v 17 hodin na radnici.

Další články
Nahoru