dnes
Čtvrtek - oblacno
0°C
zítra
Pátek - jasno
2°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
8°C
Před 140 lety byl zahájen provoz na Palackého mostu v Praze
Palackého most není v moc dobrém stavu. Foto: archiv

Před 140 lety byl zahájen provoz na Palackého mostu v Praze

Posledním novým mostem přes Vltavu v 19. století byl kamenný Palackého most, otevřený před 140 lety, 22. prosince 1878. Stavěl se od května 1876 a za druhé světové války se nazýval Mozartův most. Dnes je to na území Prahy šestý most ve směru jejího toku a z toho první, po němž je vedena tramvajová trať.

Palackého most vznikl v letech 1876–1878 podle projektu Bedřicha Münzbergera a Josefa Reitera z potřeby lepšího spojení s rychle se rozvíjejícím průmyslovým Smíchovem. Zpočátku byl barevný, záhlaví pilířů a klenbové kvádry z modré žuly, zábradlí z bílého kararského mramoru a poprsní zdi z červeného pískovce.

Zprvu se mu říkalo Kamenný na Smíchov nebo Podskalský, ale brzy dostal jméno po Františku Palackém, stejně jako navazující ulice na smíchovské straně (nynější Lidická). Původně byl osazen od roku 1897 čtyřmi sousošími od Josefa Václava Myslbeka, ale letecký nálet v roce 1945 je silně poškodil.

Od roku 1883 byla po mostě jako po prvním v Praze vedena linka koněspřežné tramvaje. Nyní tu vede běžná dvoukolejná tramvajová trať spojující Palackého náměstí na pravém břehu se smíchovskou křižovatkou U Anděla na levém břehu. A v letech 1911 a 1912 po mostě chodil Albert Einstein, když byl v Praze profesorem na německé univerzitě.

Most dlouhý necelých 230 metrů je kamenný a má sedm kleneb. Střední o průměru 32 metrů doplňují dvě o něco menší po stranách a dvě ještě menší u břehů. Při jeho stavbě se počítalo i s budoucím rozšířením mostu, které se realizovalo v letech 1950–1951, kdy se zároveň odstraňovaly škody způsobené leteckým bombardováním ze 14. února 1945.


Dopravní omezení na ulici Milady Horákové začne v prosinci

30. listopadu 2019 v 08:36

Pokračující výstavba světelné křižovatky na ulici Milady Horákové si vyžádá v úseku rampy Tunelového komplexu Blanka – U Sparty další dopravní opatření.

Vysočany a Libeň: Konec platnosti karet pro parkování a vydání nových

29. listopadu 2019 v 05:05

Odbor dopravy Úřadu městské části Praha 9 oznámil, že platnost stávajících vydaných parkovacích karet pro oblasti Vysočany a Libeň bude ukončena 5. ledna 2020.

Praze 4 budou rozšířeny zóny placeného stání

28. listopadu 2019 v 09:15

Zóna placeného stání v Praze 4 se v pondělí 2. prosince 2019 rozšíří do Braníka, Podolí, Krče a Michle.

Tribes of Europe. Natáčení seriálu uzavře Letenský tunel

25. listopadu 2019 ve 14:47

Z důvodu natáčení televizního seriálu Tribes of Europe bude Letenský tunel uzavřen od soboty 30. listopadu od 23 hodin do neděle 1. prosince do 5 hodin.

Další články
Nahoru