dnes
Středa - zatazeno
-1°C
zítra
Čtvrtek - zatazeno
-1°C
pozítří
Pátek - skorojasno
-1°C
Před 140 lety byl zahájen provoz na Palackého mostu v Praze
Palackého most není v moc dobrém stavu. Foto: archiv

Před 140 lety byl zahájen provoz na Palackého mostu v Praze

Posledním novým mostem přes Vltavu v 19. století byl kamenný Palackého most, otevřený před 140 lety, 22. prosince 1878. Stavěl se od května 1876 a za druhé světové války se nazýval Mozartův most. Dnes je to na území Prahy šestý most ve směru jejího toku a z toho první, po němž je vedena tramvajová trať.

Palackého most vznikl v letech 1876–1878 podle projektu Bedřicha Münzbergera a Josefa Reitera z potřeby lepšího spojení s rychle se rozvíjejícím průmyslovým Smíchovem. Zpočátku byl barevný, záhlaví pilířů a klenbové kvádry z modré žuly, zábradlí z bílého kararského mramoru a poprsní zdi z červeného pískovce.

Zprvu se mu říkalo Kamenný na Smíchov nebo Podskalský, ale brzy dostal jméno po Františku Palackém, stejně jako navazující ulice na smíchovské straně (nynější Lidická). Původně byl osazen od roku 1897 čtyřmi sousošími od Josefa Václava Myslbeka, ale letecký nálet v roce 1945 je silně poškodil.

Od roku 1883 byla po mostě jako po prvním v Praze vedena linka koněspřežné tramvaje. Nyní tu vede běžná dvoukolejná tramvajová trať spojující Palackého náměstí na pravém břehu se smíchovskou křižovatkou U Anděla na levém břehu. A v letech 1911 a 1912 po mostě chodil Albert Einstein, když byl v Praze profesorem na německé univerzitě.

Most dlouhý necelých 230 metrů je kamenný a má sedm kleneb. Střední o průměru 32 metrů doplňují dvě o něco menší po stranách a dvě ještě menší u břehů. Při jeho stavbě se počítalo i s budoucím rozšířením mostu, které se realizovalo v letech 1950–1951, kdy se zároveň odstraňovaly škody způsobené leteckým bombardováním ze 14. února 1945.


V Braníku bude opraveno schodiště

Dnes ve 14:35

Schodiště mezi ulicemi Vlnitá a Pod Křížkem v Braníku, které je nyní kvůli nevyhovujícímu stavu uzavřeno, opraví Technická správa komunikací hlavního města Prahy.

Královský letohrádek – Pražský hrad – Malovanka: V neděli nepojedou tramvaje

Včera v 09:31

Z důvodu údržby tramvajové trati dojde v neděli 27. ledna od 7:30 hodin do 15 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Královský letohrádek– Pražský hrad – Malovanka.

Strossmayerovo náměstí – Hradčanská: Přerušení provozu tramvají z pátku na sobotu

21. ledna 2019 ve 12:45

Z důvodu údržby tramvajové trati dojde v pátek 25. ledna od 0.50 hodin do 4.40 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Strossmayerovo náměstí – Hradčanská.

Uzavření Bubenečského tunelu od soboty do neděle

18. ledna 2019 v 07:15

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude probíhat úplné noční uzavření Bubenečského tunelu od soboty 19. ledna od 23 hodin do neděle 20. ledna do 5 hodin.

I. P. Pavlova – Muzeum – Flora – Želivského: Přerušení provozu tramvají

14. ledna 2019 v 18:26

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází v pátek 18. ledna od 0.40 hodin do 4.30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum – Flora – Želivského – Nákladové nádraží Žižkov.

Další články
Nahoru