Dnes Pátek - skorojasno 28°C
Zítra Sobota - polojasno 26°C
Pátek 30. 7. 2021
Svátek má Bořivoj
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Před 115 lety přestala v Praze jezdit koňka. Byla nespolehlivá, provoz komplikovaly překážky
Trasa koněspřežné dráhy vedla i Mezibranskou ulicí, dnes tu je severojižní magistrála. Zdroj(3x): archiv DPP

Před 115 lety přestala v Praze jezdit koňka. Byla nespolehlivá, provoz komplikovaly překážky

V úterý 12. května uplyne přesně 115 let od okamžiku, kdy v Praze přestala fungovat po čtyřiceti letech komplikovaného provozu koněspřežná dráha.
konka-9-nahled

Koňka na Karlově mostě

Slavnostní závěrečná jízda pražské koňky se uskutečnila po Karlově mostě na posledním fungujícím úseku z Křižovnického na Malostranské náměstí.

Naopak vůbec první jízda se uskutečnila 23. září 1875, kdy byl slavnostně zahájen nový druh dopravy ve městě na první trati pražské koňky od karlínské Invalidovny k řetězovému mostu císaře Františka.

Byla dlouhá 3,4 kilometru, na území Prahy jednokolejná s výhybnami, v obou předměstích dvoukolejná. První vozovna byla v Karlíně.

Dobový název společnosti provozující koňku zněl General Direction der Prager Tramway. Zářijové datum roku 1875 je považováno za symbolický začátek historie městské hromadné dopravy v Praze.

Koňky především na začátku provozu bojovaly s řadou problémů. Jednak jim na trati často překážely dostavníky a povozy, vozy také mnohdy vykolejily. Běžně se pak stávalo, že jízda namísto plánovaných 25 minut trvala třeba dvojnásobnou dobu.

Pro rozlišení tratí bylo využíváno barevné označení a barevně byly rozlišeny také jízdenky. Pro každý směr jízdy se navíc lišily také odstínem barvy. Provoz pražské MHD v osmdesátých letech 19. století končil kolem 22 hodiny.

Poslední spoje na všech linkách byly označeny modrou svítilnou. V roce 1885 kompletní síť koňky měřila téměř 19 kilometrů.

konka-9-nahled

Koňka na Václavském náměstí

Koňka jezdila i na Václavském náměstí. Vzhledem ke svažitosti terénu bylo nutné pro vytažení do kopce přípřež až dvou koní. Koňku i proto vystřídala na samém začátku 20. století elektrická tramvaj.


 

V roce 1908 zahájily tehdejší Elektrické podniky první provoz autobusů.

Ten byl ale hned v následujícím roce z důvodu několika vážnějších nehod v provozu zastaven.

V roce 1925 byla díky pokroku v konstrukci silničních vozidel zavedena autobusová doprava znovu, tentokrát již bez vážných technických rizik.


Opravy Chopinovy ulice

28. července 2021 v 09:18

V Chopinově ulici, mezi čísly popisnými 2 až 10, budou probíhat stavební práce.

Z dálnice D11 u Prahy se nepodařilo odklidit vybouraný materiál

26. července 2021 v 09:25

Dálnici D11, která je kvůli demolici mostu uzavřená na okraji Prahy od sobotního odpoledne, se dnes nepodařilo zprovoznit před ranní dopravní špičkou.

Před školou v Ďáblicích bude zpomalovací práh

21. července 2021 ve 14:41

Řidiči v ulici U Parkánu v Ďáblicích budou muset zpomalit. Před místní základní školou vznikne kvůli zvýšení bezpečnosti zpomalovací práh, přechod pro chodce a parkovací místa K+R (kiss and ride), uvedla ČTK.

Označování elektromobilů a dobíjecích stanic má nová pravidla

21. července 2021 v 08:47

Počet elektromobilů a dobíjecích stanic v Evropě stále roste a v této souvislosti schválila Evropská unie jednotná pravidla pro značení u dobíjecích stanic a vozidel do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy). Konkrétně se jedná vedle osobních vozů i o užitková vozidla, autobusy, autokary,...

V Božanovské ulici dojde k demolici mostu. Dálnice D11 bude uzavřena

20. července 2021 v 16:22

K demolici mostního objektu dojde ve dnech 24. – 25. července, kdy bude uzavřena dálnice D11 od sobotních 17 hodin do neděle do 9 hodin ráno.

Další články
Nahoru