Dnes Sobota - skorojasno 5°C
Zítra Neděle - zatazeno 2°C
Sobota 16. 10. 2021
Svátek má Havel
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Před 115 lety přestala v Praze jezdit koňka. Byla nespolehlivá, provoz komplikovaly překážky
Trasa koněspřežné dráhy vedla i Mezibranskou ulicí, dnes tu je severojižní magistrála. Zdroj(3x): archiv DPP

Před 115 lety přestala v Praze jezdit koňka. Byla nespolehlivá, provoz komplikovaly překážky

V úterý 12. května uplyne přesně 115 let od okamžiku, kdy v Praze přestala fungovat po čtyřiceti letech komplikovaného provozu koněspřežná dráha.
konka-9-nahled

Koňka na Karlově mostě

Slavnostní závěrečná jízda pražské koňky se uskutečnila po Karlově mostě na posledním fungujícím úseku z Křižovnického na Malostranské náměstí.

Naopak vůbec první jízda se uskutečnila 23. září 1875, kdy byl slavnostně zahájen nový druh dopravy ve městě na první trati pražské koňky od karlínské Invalidovny k řetězovému mostu císaře Františka.

Byla dlouhá 3,4 kilometru, na území Prahy jednokolejná s výhybnami, v obou předměstích dvoukolejná. První vozovna byla v Karlíně.

Dobový název společnosti provozující koňku zněl General Direction der Prager Tramway. Zářijové datum roku 1875 je považováno za symbolický začátek historie městské hromadné dopravy v Praze.

Koňky především na začátku provozu bojovaly s řadou problémů. Jednak jim na trati často překážely dostavníky a povozy, vozy také mnohdy vykolejily. Běžně se pak stávalo, že jízda namísto plánovaných 25 minut trvala třeba dvojnásobnou dobu.

Pro rozlišení tratí bylo využíváno barevné označení a barevně byly rozlišeny také jízdenky. Pro každý směr jízdy se navíc lišily také odstínem barvy. Provoz pražské MHD v osmdesátých letech 19. století končil kolem 22 hodiny.

Poslední spoje na všech linkách byly označeny modrou svítilnou. V roce 1885 kompletní síť koňky měřila téměř 19 kilometrů.

konka-9-nahled

Koňka na Václavském náměstí

Koňka jezdila i na Václavském náměstí. Vzhledem ke svažitosti terénu bylo nutné pro vytažení do kopce přípřež až dvou koní. Koňku i proto vystřídala na samém začátku 20. století elektrická tramvaj.


 

V roce 1908 zahájily tehdejší Elektrické podniky první provoz autobusů.

Ten byl ale hned v následujícím roce z důvodu několika vážnějších nehod v provozu zastaven.

V roce 1925 byla díky pokroku v konstrukci silničních vozidel zavedena autobusová doprava znovu, tentokrát již bez vážných technických rizik.


Autor: Jan Puci

Bubenečský tunel bude jednu noc uzavřen

14. října 2021 v 06:30

Ve čtvrtek 14. říjne ve 23 hodin dojde k uzavření Bubenečského tunelu. Uzavírka potrvá do pátku 15. října do 5 hodin.

V Argentinské bude omezen provoz

12. října 2021 v 08:41

Technická správa komunikací (TSK) zahájí ve středu 13. října opravu vozovky v Argentinské, v úseku Bubenského nábřeží – Kouteckého.

Tunel Mrázovka bude jednu noc uzavřen

12. října 2021 v 07:26

Z důvodu pravidelné údržby, mytí kamer a kontroly technologie bude tunel Mrázovka uzavřen od středy 13. října od 23 hodin do čtvrtka 14. října do 5 hodin.

Oprava opěrné zdi a sanace svahu v Komořanské ulici

7. října 2021 v 08:58

Technická správa komunikací (TSK) naváže na přípravné práce, které probíhaly během září, a začne od pondělí 11. října s opravou opěrné zdi včetně sanace nestabilního svahu u Komořanské ulice.

TSK pokračuje v úpravách zastávky Vychovatelna v Zenklově ulici

7. října 2021 v 08:07

Technická správa komunikací začne opět od pondělí 11. října se stavebními pracemi v Zenklově ulici v Praze 8. Ty se budou týkat úpravy pěších přístupů na tramvajovou zastávku Vychovatelna a navážou tak na předchozí etapy v minulých letech. Oblast kolem zastávek by měla být kompletně hotová do...

Kunratická cyklostezka bude prodloužena

1. října 2021 v 07:32

Na jihu Prahy vznikne cyklostezka z Kunratic, která prodlouží stávající cyklostezku A202 ze středočeského Vestce. Technická správa komunikací (TSK) zahájí práce 1. října a skončit by měly v prosinci.

Další články
Nahoru