dnes
Pondělí - skorojasno
22°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
21°C
pozítří
Středa - oblacno
24°C
Před 115 lety přestala v Praze jezdit koňka. Byla nespolehlivá, provoz komplikovaly překážky
Trasa koněspřežné dráhy vedla i Mezibranskou ulicí, dnes tu je severojižní magistrála. Zdroj(3x): archiv DPP

Před 115 lety přestala v Praze jezdit koňka. Byla nespolehlivá, provoz komplikovaly překážky

V úterý 12. května uplyne přesně 115 let od okamžiku, kdy v Praze přestala fungovat po čtyřiceti letech komplikovaného provozu koněspřežná dráha.
konka-9-nahled

Koňka na Karlově mostě

Slavnostní závěrečná jízda pražské koňky se uskutečnila po Karlově mostě na posledním fungujícím úseku z Křižovnického na Malostranské náměstí.

Naopak vůbec první jízda se uskutečnila 23. září 1875, kdy byl slavnostně zahájen nový druh dopravy ve městě na první trati pražské koňky od karlínské Invalidovny k řetězovému mostu císaře Františka.

Byla dlouhá 3,4 kilometru, na území Prahy jednokolejná s výhybnami, v obou předměstích dvoukolejná. První vozovna byla v Karlíně.

Dobový název společnosti provozující koňku zněl General Direction der Prager Tramway. Zářijové datum roku 1875 je považováno za symbolický začátek historie městské hromadné dopravy v Praze.

Koňky především na začátku provozu bojovaly s řadou problémů. Jednak jim na trati často překážely dostavníky a povozy, vozy také mnohdy vykolejily. Běžně se pak stávalo, že jízda namísto plánovaných 25 minut trvala třeba dvojnásobnou dobu.

Pro rozlišení tratí bylo využíváno barevné označení a barevně byly rozlišeny také jízdenky. Pro každý směr jízdy se navíc lišily také odstínem barvy. Provoz pražské MHD v osmdesátých letech 19. století končil kolem 22 hodiny.

Poslední spoje na všech linkách byly označeny modrou svítilnou. V roce 1885 kompletní síť koňky měřila téměř 19 kilometrů.

konka-9-nahled

Koňka na Václavském náměstí

Koňka jezdila i na Václavském náměstí. Vzhledem ke svažitosti terénu bylo nutné pro vytažení do kopce přípřež až dvou koní. Koňku i proto vystřídala na samém začátku 20. století elektrická tramvaj.


 

V roce 1908 zahájily tehdejší Elektrické podniky první provoz autobusů.

Ten byl ale hned v následujícím roce z důvodu několika vážnějších nehod v provozu zastaven.

V roce 1925 byla díky pokroku v konstrukci silničních vozidel zavedena autobusová doprava znovu, tentokrát již bez vážných technických rizik.


Noční uzavření Tunelového komplexu Blanka

Dnes ve 14:01

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude Tunelový komplex Blanka uzavřen od 4. 6. od 23 hodin do 5. 6. do 5 hodin.

Strahovský tunel projde očistou, během června bude několik nocí uzavřen

Dnes ve 12:52

Z důvodu pravidelné údržby a mytí bude Strahovský tunel v červnu uzavřen.

Tahací jeřáby převezly na trať k Barrandovu 18 tramvají

Včera v 16:54

Aby mohly od pondělí po více než dvou měsících začít jezdit tramvaje mezi Barrandovem a Hlubočepy, pražský dopravní podnik dnes a v pátek převezl do Hlubočep tahacími jeřáby celkem 18 tramvají, které budou v opraveném úseku jezdit. V pátek čtyři tramvaje, dnes 14. Oprava trati v Nádražní mezi...

Dopravní omezení v Nádražní ulici

29. května 2020 v 09:58

Od 1. června do konce října bude v souvislosti s rekonstrukcí tramvajové tratě uzavřena Nádražní ulice v úseku Moulíkova – Křížová.   

Další články
Nahoru