dnes
Pondělí - zatazeno
18°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
16°C
pozítří
Středa - skorojasno
22°C
Před 115 lety přestala v Praze jezdit koňka. Byla nespolehlivá, provoz komplikovaly překážky
Trasa koněspřežné dráhy vedla i Mezibranskou ulicí, dnes tu je severojižní magistrála. Zdroj(3x): archiv DPP

Před 115 lety přestala v Praze jezdit koňka. Byla nespolehlivá, provoz komplikovaly překážky

V úterý 12. května uplyne přesně 115 let od okamžiku, kdy v Praze přestala fungovat po čtyřiceti letech komplikovaného provozu koněspřežná dráha.
konka-9-nahled

Koňka na Karlově mostě

Slavnostní závěrečná jízda pražské koňky se uskutečnila po Karlově mostě na posledním fungujícím úseku z Křižovnického na Malostranské náměstí.

Naopak vůbec první jízda se uskutečnila 23. září 1875, kdy byl slavnostně zahájen nový druh dopravy ve městě na první trati pražské koňky od karlínské Invalidovny k řetězovému mostu císaře Františka.

Byla dlouhá 3,4 kilometru, na území Prahy jednokolejná s výhybnami, v obou předměstích dvoukolejná. První vozovna byla v Karlíně.

Dobový název společnosti provozující koňku zněl General Direction der Prager Tramway. Zářijové datum roku 1875 je považováno za symbolický začátek historie městské hromadné dopravy v Praze.

Koňky především na začátku provozu bojovaly s řadou problémů. Jednak jim na trati často překážely dostavníky a povozy, vozy také mnohdy vykolejily. Běžně se pak stávalo, že jízda namísto plánovaných 25 minut trvala třeba dvojnásobnou dobu.

Pro rozlišení tratí bylo využíváno barevné označení a barevně byly rozlišeny také jízdenky. Pro každý směr jízdy se navíc lišily také odstínem barvy. Provoz pražské MHD v osmdesátých letech 19. století končil kolem 22 hodiny.

Poslední spoje na všech linkách byly označeny modrou svítilnou. V roce 1885 kompletní síť koňky měřila téměř 19 kilometrů.

konka-9-nahled

Koňka na Václavském náměstí

Koňka jezdila i na Václavském náměstí. Vzhledem ke svažitosti terénu bylo nutné pro vytažení do kopce přípřež až dvou koní. Koňku i proto vystřídala na samém začátku 20. století elektrická tramvaj.


 

V roce 1908 zahájily tehdejší Elektrické podniky první provoz autobusů.

Ten byl ale hned v následujícím roce z důvodu několika vážnějších nehod v provozu zastaven.

V roce 1925 byla díky pokroku v konstrukci silničních vozidel zavedena autobusová doprava znovu, tentokrát již bez vážných technických rizik.


Rekonstrukce Koněvovy ulice v dalším úseku přinese nová dopravní omezení

30. července 2020 v 11:22

Technická správa komunikací pokračuje od 1. do 23. srpna další fází první etapy rekonstrukce ulice Koněvova na Žižkově, a to v úseku Rokycanova – Ostromečská, která přinese nová dopravní omezení.

Praha 10 eviduje již 2477 žádostí o parkovací oprávnění, třetina byla podána elektronicky

30. července 2020 v 09:17

Praha 10 vydává od 15. července oprávnění pro parkovací zóny, které budou na jejím území zaváděné od 24. srpna. Po deseti dnech činnosti výdejny hlásí 2 477 žádostí, z toho 30 procent jich bylo podáno elektronicky. 

Víkend: Noční uzavření Strahovského tunelu

28. července 2020 ve 20:09

Uzavření Strahovského tunelu proběhne od soboty 1. srpna od 23 hodin do neděle 2. srpna do 5 hodin.

Dopravní omezení na Strakonické ulici

27. července 2020 ve 20:03

Stavba nového mostu na Zbraslavi, který spojuje ulice Za Opusem a K Výtopně, se dostává do další fáze. Práce si v následujících dnech vyžádají dočasné omezení dopravy v pravém jízdním pruhu.

Dnes v noci dojde k uzavření Bubenečského tunelu

23. července 2020 ve 12:06

Bubenečský tunel bude od 23. července od 23 hodin do 24. července do 5 hodin uzavřen.

Projekt výstavby tunelu mezi Prahou a Berounem se dočká aktualizace dokumentace pro územní řízení

20. července 2020 v 19:42

Správa železnic aktuálně vyhlásila výběrové řízení na zhotovení aktualizace dokumentace pro územní řízení stavby Novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun. Jejím předmětem je výstavba nové dvoukolejné trati na 3. tranzitním koridoru přímo propojující stanice Praha-Smíchov a Beroun. Vítěz výběrového...

Další články
Nahoru