Dnes Úterý - jasno 15°C
Zítra Středa - polojasno 18°C
Úterý 25. 6. 2024
Svátek má Ivan
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Před 100 lety vzlétla první československá stíhačka. Říkalo se jí špaček
Stíhací letoun A-18. Zdroj foto: AERO Vodochody AEROSPACE

Před 100 lety vzlétla první československá stíhačka. Říkalo se jí špaček

Před 100 lety se uskutečnil historický let první sériově vyráběné československé stíhačky Aero A-18. V dílnách firmy Aero bylo celkem vyrobeno 20 kusů těchto letadel včetně upravených speciálů pro sportovní závody. První zálet „špačka“ provedl v březnu 1923 tehdejší tovární šéfpilot a držitel několika leteckých rekordů Josef Novák. Informoval o tom prezident a generální ředitel společnosti Aero Viktor Sotona.  

Po 100 letech od záletu stíhacího letounu A-18 se v současném Aero sice nevyrábí „stíhačky“, ale opět se naplno rozběhla sériová výroba proudového českého letounu. Jde o nový cvičný letoun L-39NG, který je plnohodnotnou platformou právě pro výcvik pilotů stíhaček čtvrté a páté generace. 

„Konstruktérská historie Aera čítající přes 40 strojů je velmi bohatá. Všechny generace našich konstruktérů vždy vycházely a učily se od předchozích mistrů svého řemesla,“ uvedl Sotona. 

Stíhačka je na světě 

Stíhací letoun Aero A-18 se pyšní několika unikáty. Jde nejen o první stíhačku vyrobenou v Československu, ale rovněž jedinou sériově vyráběnou stíhačku z dílen Aero. 

Konstrukce A-18, za kterou stál letecký konstruktér Antonín Husník (1894–1948), vycházela z prototypů Aero Ae-02 a Aero Ae-04. První zálet Aero A-18 proběhl v březnu 1923. 

Světová veřejnost se s A-18 prvně seznámila na mezinárodní letecké výstavě ve švédském Göteborgu na přelomu července a srpna 2023. Ministerstvo národní obrany si objednalo od Aero 20 kusů tohoto letounu. Československému stíhacímu letectvu A-18 sloužily až do vyřazení v roce 1931. 

Kde se vzala přezdívka „špaček“ 

Letoun Aero A-18 byl malý a vysoký. Pilotům podle Sotony jeho vzhled připomínal dřevěného špačka z dětské hry, která byla v té době populární. Tlučení špačků je starodávná zábava (oblíbená již v 19, století), při které se dřevěnou tyčí udeří do dřevěného polínka (špačka) a ten se tím vymrští do vzduchu.

Trup dvouplošníku A-18 byl z ocelových trubek, potah byl z překližky a plátěný. Letoun měřil na délku 5,9 metru. Křídla a ocasní plochy byly dřevěné s plátěným potahem. Rozpětí křídel bylo 7,6 metru. 

Základní varianta A-18 byla osazena řadovým šestiválcem BMW IIIa o výkonu 185 koní. „Špaček“ měl prázdnou hmotnost 637 kg, dosahoval maximální rychlosti 229 km/h a doletu 400 kilometrů. Dostup stíhačky byl 9 000 metrů se stoupavostí 13,8 metru za sekundu. 

Stíhací pilot Josef Novák 

Josef Novák (1893–1934) byl za první světové války stíhacím pilotem rakousko-uherských vzdušných sil (Císařské a královské letecké sbory) a měl tři potvrzené sestřely.

„Po válce působil jako tovární šéfpilot Aero od roku 1920 do roku 1933. Během tohoto období zalétal na 30 nových letadel Aero a uskutečnil celkem 3 635 letů. Podařilo se mu také vyhrát několik rychlostních závodů a byl držitelem devíti leteckých rekordů,“ sdělil Sotona. 

Rychleji a výše 

Rychlostní a výškové rekordy sbíraly upravené speciály Aero A-18b a Aero A-18c. Céčková varianta měla dokonce ještě více vylepšený motor s výkonem až 300 koní. V roce 1923 zvítězil letoun pilotovaný Josefem Novákem v „Leteckém závodu rychlostním o cenu presidenta republiky“ na trati o délce 200 kilometrů s průměrnou dosaženou rychlostí 230 km/h. Ten o rok později tento výkon ještě posunul a se speciálem Aero A-18c dosáhl na trati průměrné rychlosti 263 km/h. 

V roce 1925 se letoun Aero Ae-18 zapsal také do tabulky národních výškových rekordů. Nejprve stroj řízený Josefem Novákem dosáhl výšky 8 651 metrů (21. března 1925), o pár měsíců později pak pokořil 9 140 metrů. 

Stíhačka v muzeu

Speciálně upravený stíhací letoun Aero A-18, se kterým Josef Novák zvítězil v rychlostním závodě o cenu presidenta republiky 7. září 1924, je vystavený v Leteckém muzeu VHÚ v pražských Kbelích. Tento rekonstruovaný letoun vznikl v Leteckých opravnách Trenčín na základě původní tovární dokumentace.


Autor: Karel Netolický

Projekt Sportovní údolí Krč vzniká za účasti veřejnosti

Dnes ve 13:22

Budoucí podoba, a hlavně možnosti využití údolí Kunratického potoka byly hlavním tématem veřejného setkání, které k budoucím proměnám údolí zorganizovala městská část Praha 4. V atraktivní lokalitě v současné době působí několik sportovních oddílů s řádově tisíci členy. Údolím rovněž prochází...

Kameny zmizelých jsou nově na Janáčkově nábřeží

Včera v 11:15

Starostka Prahy 5 Radka Šimková uctila památku obětí holocaustu společně s vrchním pražským rabínem Davidem Peterem.

Zastupitelstvo schválilo strategii cestovní ruchu na léta 2024–2027

Včera v 09:26

Nová strategie cestovního ruchu, kterou schválilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy, navazuje na předchozí koncepci příjezdového cestovního ruchu, která změnila směr a podobu cestovního ruchu v metropoli. Vyhodnocení na základě datové analýzy potvrdilo, že Praha nastolila dobrý směr a je schopna...

V Česku vznikne národní centrum pro polovodiče a čipy

23. června 2024 v 11:10

Už příští rok by v Česku mělo vzniknout Národní kompetenční centrum pro polovodiče, které bude podporovat cíle „Chips for Europe“, prvního pilíře evropského zákona o čipech (ChipsAct). Centrum zapojí ČR do vznikající evropské sítě kompetenčních center. V souladu s návrhem Národní polovodičové...

Změna územního plánu umožní výstavbu bytového komplexu

23. června 2024 v 10:51

Do cíle doputovala dlouholetá kauza týkající se pozemků, na nichž stojí bývalá sportovní hala Tatry Smíchov a fotbalové hřiště SK Smíchov. Zastupitelé Prahy ve čtvrtek schválili změnu územního plánu, které celý téměř tříhektarový sportovní areál u železničního mostu převádí do smíšené funkce....

Další články
Nahoru