
Před 100 lety se narodil konstruktér české stíhačky, kterou stále využívají desítky států
7. července 2022 11:55
Vývoj cvičných proudových letadel v Aeru Vodochody je neoddělitelně spojen se jménem hlavního konstruktéra Jana Vlčka. Byl členem takzvané „Ústřední konstrukce“, tehdy sídlící ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu, ve které se zapojil do vývoje prvního proudového L-29 Delfín. V konstrukci dodržoval klasické postupy, ale uměl využít i inovativní technická řešení. Jeho síla spočívala i v energickém vedení kolektivu.
„Zastupoval hlavní konstruktéry při jednání na oficiálních místech, prosazoval technická zlepšení, která sám navrhoval. Po dovedení prototypů do zkoušek a k vítězství v mezinárodním srovnání roku 1961 v Moninu u Moskvy byl sám ustanoven hlavním konstruktérem. Letoun L-29 při zavádění do sériové výroby v Aeru Vodochody a Letu Kunovice musel projít celou řadou dotažení konstrukčních řešení, která vedl právě pan Vlček,“ připomenul jeho konkrétní přínosy Pavel Kučera z Aera Vodochody, který Jana Vlčka osobně pamatuje.

Po roce 1977 se vyráběl v početných sériích pro východoevropské, africké a asijské země. Celkem byl, v počtu zhruba 2 800 kusů, součástí letectev tří desítek států a zůstává nadále i dnes nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letadlem na světě.
Tento fakt sám o sobě vypovídá, že se Vlčkovi s kolektivem podařilo vytvořit nadčasový stroj. Po Albatrosu byl Vlček i u vývoje modernizované verze L-39MS s pohonnou jednotkou o vyšším tahu. Jeho záletu se ale již nedočkal, zemřel po nešťastném úrazu 2. ledna 1984. Z koncepce jím navrženého letounu L-39 pak vychází i dnes nově sériově vyráběný letoun L-39NG.