
Pražští zastupitelé schválili změnu územního plánu Nákladového nádraží Žižkov
26. dubna 2025 08:25
Změna územního plánu umožní výstavbu rezidenčních projektů. O jejím pořízení rozhodlo zastupitelstvo v roce 2008, pořizování pak začalo v roce 2010. „Je to změna, která trvala 16,5 roku. Je to významná změna svým rozsahem i přístupem, protože se po dlouhé době spolupráce magistrátu, městské části i dalších aktérů podařilo navrhnout a definovat komplexní čtvrť," uvedl primátorův náměstek Petr Hlaváček (STAN). Doplnil, že v procesu schvalování jsou ještě další tři menší změny, které se týkají území nákladového nádraží.
Hlaváček dále zmínil, že v nové čtvrti by mohly vzniknout kromě komerčních i obecní byty. „Je tam pozemek ve vlastnictví městské části, kde se může jednat o 150 bytů, a další pozemek ve vlastnictví města, kde je třeba vypořádat majetkoprávní vztahy a kde pak může být dalších 200 bytů," řekl Hlaváček.
V okolí nádraží už staví firma Central Group, a to na pozemcích, kde nebyla změna územního plánu potřeba. Podle dojednaných dohod dá společnost městu na kontribucích 441 milionů korun, a to v podobě vybudování mateřské školy a parku či převodů pozemků. Sekyra Group přispěje 624 miliony, z toho 411 milionů bude v hotovosti a zbytek v pozemcích.
Kontribuce Penty budou 122,5 milionu korun, 30 milionů v hotovosti a zbylá hodnota zahrnuje například vybudování parků. Příspěvek se týká druhé etapy projektu Penty, k první už městská část v minulosti uzavřela samostatnou smlouvu. Poslední smlouva se týká menšího projektu developerské firmy My Park, která přispěje částkou zhruba 10,4 milionu korun.
V plánované čtvrti kolem nádraží by mělo vzniknout pět mateřských škol s asi 650 místy a dvě základní školy pro 1350 žáků, z toho jedna bude u budovy bývalého nádraží.
Magistrát také koncem loňského roku podepsal s Českými drahami smlouvu o odkupu historické budovy bývalého nádraží, za kterou státnímu dopravci zaplatil 1,43 miliardy korun. V budoucnu by v ní měla podle vyjádření zástupců města vzniknout přístavba se školou, byty, obchody či kulturní prostory. „Koupili jsme si částečně danajský dar, ale je to klíč k území. Když se s ním bude smysluplně otáčet, tak území bude fungovat," řekl radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS).
Funkcionalistická budova nádraží byla postavena mezi lety 1934 a 1937 a původnímu účelu přestala sloužit v roce 2002.