
Pražští hasiči loni přijali 330 000 hovorů na linku 112, až sedm z deseti volání je omyl
12. února 2025 08:04 | Aktualizováno v 08:55
Dnešek je evropským dnem tísňové linky 112, symbolicky 11. února. Linka 112 funguje v Česku od roku 2003. Lidé mohou jejím prostřednictvím bezplatně požádat o pomoc hasičů, záchranné služby nebo policie. Je k dispozici ve všech členských státech Evropské unie.
Pražští hasiči registrují podle Řezáče mírný pokles volání na tísňovou linku, počet se podle něj snížil o zhruba čtyři procenta oproti minulým rokům. „Méně je to proto, že v předchozích letech se stalo více mimořádných událostí jako tornádo na Moravě nebo požár v Hřensku a podobně. V minulém roce taková velká mimořádná událost nebyla," sdělil Řezáč. Přesto, že nejde o pražské události, v případě obsazenosti linky se hovory přepojují i na další operační střediska, tedy i na to pražské.
Kromě menšího počtu mimořádných událostí se počet volání podle něj snížil i díky detekčním systémům, které odhalují například kouř. „Lidé, firmy a budovy jsou dnes často vybaveni poměrně časným systémem detekcí, takže spoustu požárů, které by mohly vzniknout, se ani nestanou," řekl.
Pražské operační středisko podle něj přijímá zhruba 400 hovorů přes den a přes noc kolem 200 hovorů. „Stává se, že šest až sedm případů z deseti volání je buď omylem, nebo nějaké nepodstatné volání," uvedl Řezáč.
Pokud člověk vytočí číslo 112 omylem, neměl by podle Řezáče telefon zavěsit, ale ozvat se a vysvětlit, že šlo o omyl a nehrozí nikomu nebezpečí. „Pokud se člověku opravdu nic nestalo, stačí říct ‚Omlouvám se, je to omyl‘, ten operátor za to poděkuje a hovor ukončí," řekl. V opačném případě se operátor musí snažit zjistit, co se stalo, aby událost mohl uzavřít.
Omyly se podle mluvčího často stanou například kvůli chytrým hodinkám, které mají přednastavenou funkci automatického vytočení tísňové linky při pádu či kolizi. „Lidé často nečtou návody, takže mají automaticky nastavené volání na linku 112, a i třeba děti, když při nějakých hrách upadnou na zem, máchnou, bouchnou rukou, tak ty chytré zařízení okamžitě vytočí linku 112," popsal.
V krajském středisku v pražských Modřanech je v běžném provozu 13 operátorů, v minimálním stavu deset operátorů. V případě potřeby lze stav navýšit. V současnosti má linka v Česku 14 krajských call center, která jsou vzájemně propojená.
Pokud člověk na linku zavolá, měl by vědět základní informace o dané situaci, jako kde se nachází, co se stalo, co potřebuje či kolik je zraněných. „Pokud operátor bude mít dostatek informací, vysílá okamžitě složky integrovaného záchranného systému," popsal práci mluvčí. Pokud člověk například neví, kde se přesně nachází, doporučením je identifikační číslo, které se nachází na každém sloupu veřejného osvětlení.
Na linku 112 se lze dovolat i bez SIM karty, pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora. V případě potřeby mohou volající s operátorem hovořit i anglicky a německy.