Pražským hotelům v prosinci výrazně vzrostla obsazenost
31. ledna 2024 08:20
Adventní, vánoční a silvestrová turistika má svá specifika. Pokud pomineme horská střediska, kde jde o začátek a vrchol sezóny, jedná se u většinových ubytovacích zařízení jen o drobné přerušení „mimosezóny“. Výjimkou jsou však města s vánočními trhy, zimní atmosférou, místa příjemná k procházkám a oslavám.
Po dlouhé době Praha v adventním čase šlapala na paty vánoční Vídni a patřila k lídrům evropského trhu. Prosincové tržby vzrostly v Česku meziročně o více než 28 procent, což je v evropském měřítku třetí největší po Rusku (+48 procent) a Turecku (+37 procent). Mezi „klasickými“ evropskými zeměmi jsme první.
„Český trh se ještě zdaleka nedostal na předcovidovou úroveň, byť úspěšný prosinec 2023 kosmeticky drtivý propad umazal,“ vysvětlil Jaroslav Svoboda, majitel hotelové sítě Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,4 milionu hostů, a tím obhájila svou pozici jedničky na českém trhu.
„Je také krásně vidět, jak jakákoli aktivita, zajímavost, „cokoli“ přináší úspěch. Pražské Vánoční trhy lákají Čechy i cizince a na výsledcích je to hned znát. Obecně toho ale děláme, třeba v porovnání s Maďarskem a Polskem, strašně málo a to je znát také," řekl.
I přestože, pokud se porovnáváme s prosincem 2022, nejde o 28 procentní růst, ale po odečtení hotelové inflace o růst „o trošku“, úplně jiný pohled dostaneme, pokud současnou situaci porovnáme s rokem 2019. Zde je Česko svým růstem tržeb (6,4 procenta) hluboko pod růstem nákladů. Zaostáváme především také za srovnatelnými zeměmi, které mají navíc nižší infalci než my.„Změnila se skladba hostů. Češi jednoznačně dominují, ale cizince ze vzdálenějších zemí plnohodnotně nenahradili. Až budeme mít rychlejší vlaky a lepší dálnice, tak sem přijede i více turistů. Polsku nebo Madarsku v budování infrastruktury prostě nestačíme," dodal Svoboda.
Prosinec je přerušením „mimosezóny“, pokud tedy nehovoříme o horských hotelech a ubytovacích zařízeních, kde je prosinec naopak začátkem (a v konci měsíce pak vrcholem) sezóny hlavní. U většinového hotelnictví však adventní, vánoční a silvestrovská turistika je soustředěna do míst s vánočními trhy a atmosférou, což je v Česku zejména Praha, která tento měsíc konkurovala i samotné Vídni.