Dnes Pátek - zatazeno 15°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 15°C
Pátek 30. 9. 2022
Svátek má Jeroným
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Pražský slon už není modrý, příměstský vlak CityElefant má nový kabát
Zmodernizovaný vlak v novém nátěru, stejném, jaký mají už i některé tramvaje a autobusy. Foto: se svolením organizace Ropid

Pražský slon už není modrý, příměstský vlak CityElefant má nový kabát

První modernizovaná patrová elektrická vlaková jednotka CityElefant v novém barevném schématu Pražské integrované dopravy (PID) vyjíždí do pravidelného provozu na pražské a středočeské páteřní linky S. Včera byla představena na hlavním nádraží. Zatímco doposud byly oblíbené vlaky v modro-červené barvě, v novém schématu není červená tak výrazná a modrou barvu nahradila šedá. 

„Novým lakem v rámci modernizací CityElefantů pokračuje naše snaha o sjednocení vzhledu vozidel PID. Jelikož je železnice páteří dopravy pro spojení Prahy a Středočeského kraje, je logické, že nový jednotný design budou používat také vlaky. První vlaštovkou je modernizovaná jednotka CityElefant, která prošla kromě obnovy laku také dalšími vylepšeními pro větší pohodlí cestujících,“ uvedl náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Třívozových dvoupodlažních jednotek řady 471 (CityElefant) jezdí v Praze a Středočeském kraji celkem 70, z toho již kompletní modernizací interiéru zahrnující například přečalounění sedaček a doplnění zásuvek 230 V pro napájení cestovní elektroniky jako jsou mobilní telefony, notebooky nebo tablety či úpravou dveří, prošlo 25 z nich. Všechny jednotky jsou pak vybaveny palubní Wi-Fi sítí.

„Po tramvajích a autobusech se nový vizuál aplikuje také na železnici, a to zejména na páteřní vlakové linky v podobě modernizované jednotky CityElefant. Podstatnější než nový nátěr je však doplnění dobíjecích zásuvek, Wi-Fi nebo nového čalounění sedadel,“ doplňuje radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).

„Kroky objednatelů dopravy sjednotit vizuální styl vozidel vnímáme pozitivně. Cestující si díky tomu při svých cestách jednoduše uvědomí, že vlaky jsou nedílným a z hlediska celé pražské aglomerace zároveň i páteřním dopravním prostředkem. Nový nátěr plánujeme použít na všechny nové vlaky v rámci PID,“ říká za České dráhy ředitel Oblastního centra obchodu Střed Jakub Goliáš.

S aplikací nového vzhledu vozidel PID se podle Petra Tomčíka, ředitele organizace Ropid, která plánuje a organizuje veřejnou dopravu v Praze a okolí, počítá u nových jednopodlažních elektrických jednotek určených primárně pro linku S4 do Kralup nad Vltavou a také u vlaků pro nově vysoutěžené městské linky S49 a S61. „Do nového kabátu bychom chtěli obléct i všechny starší vlaky, které budou procházet celovozovou obnovou laku,“ řekl.

V příštích letech budou jednotky CityElefant vybaveny také nejmodernějším evropským zabezpečovacím zařízením ETCS, které bude od 1. ledna 2025 povinné na prvních tratích v okolí Prahy.

Tyto vlaky jsou nasazovány na páteřní linky S1, S2, S4, S7, S9 a S22. Všechny pražské CityElefanty najedou denně v průměru téměř 32 000 kilometrů.

Podle ředitele organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje Zdeňka Šponara se u nátěrů nejedná o mimořádný náklad, protože jsou aplikovány v rámci velké technické údržby soupravy, která je spojena s obnovou laku.


Autor: Jan Puci
Další články
Nahoru