
Pražský slon už není modrý, příměstský vlak CityElefant má nový kabát
30. dubna 2022 08:54
„Novým lakem v rámci modernizací CityElefantů pokračuje naše snaha o sjednocení vzhledu vozidel PID. Jelikož je železnice páteří dopravy pro spojení Prahy a Středočeského kraje, je logické, že nový jednotný design budou používat také vlaky. První vlaštovkou je modernizovaná jednotka CityElefant, která prošla kromě obnovy laku také dalšími vylepšeními pro větší pohodlí cestujících,“ uvedl náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Třívozových dvoupodlažních jednotek řady 471 (CityElefant) jezdí v Praze a Středočeském kraji celkem 70, z toho již kompletní modernizací interiéru zahrnující například přečalounění sedaček a doplnění zásuvek 230 V pro napájení cestovní elektroniky jako jsou mobilní telefony, notebooky nebo tablety či úpravou dveří, prošlo 25 z nich. Všechny jednotky jsou pak vybaveny palubní Wi-Fi sítí.

„Kroky objednatelů dopravy sjednotit vizuální styl vozidel vnímáme pozitivně. Cestující si díky tomu při svých cestách jednoduše uvědomí, že vlaky jsou nedílným a z hlediska celé pražské aglomerace zároveň i páteřním dopravním prostředkem. Nový nátěr plánujeme použít na všechny nové vlaky v rámci PID,“ říká za České dráhy ředitel Oblastního centra obchodu Střed Jakub Goliáš.
S aplikací nového vzhledu vozidel PID se podle Petra Tomčíka, ředitele organizace Ropid, která plánuje a organizuje veřejnou dopravu v Praze a okolí, počítá u nových jednopodlažních elektrických jednotek určených primárně pro linku S4 do Kralup nad Vltavou a také u vlaků pro nově vysoutěžené městské linky S49 a S61. „Do nového kabátu bychom chtěli obléct i všechny starší vlaky, které budou procházet celovozovou obnovou laku,“ řekl.
V příštích letech budou jednotky CityElefant vybaveny také nejmodernějším evropským zabezpečovacím zařízením ETCS, které bude od 1. ledna 2025 povinné na prvních tratích v okolí Prahy.
Tyto vlaky jsou nasazovány na páteřní linky S1, S2, S4, S7, S9 a S22. Všechny pražské CityElefanty najedou denně v průměru téměř 32 000 kilometrů.
Podle ředitele organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje Zdeňka Šponara se u nátěrů nejedná o mimořádný náklad, protože jsou aplikovány v rámci velké technické údržby soupravy, která je spojena s obnovou laku.