Pražský okruh vedoucí Suchdolem či Černým Mostem dostal na zastupitelstvu zelenou
11. září 2014 15:26
Zásady rozvoje jsou nástrojem územního plánování na úrovni kraje, které mimo jiné vymezují trasy silnic, dálnic nebo železničních koridorů.
Podle někdejšího ministra životního prostředí Martina Bursíka byla v 60. letech doprava na patnáctině dnešního stavu. Na zastupitelstvu upozornil na studii Ředitelství silnic a dálnic z letošního července, podle které je okruh vedoucí přes Suchdol o 80 % dražší, než by byla regionální varianta, která by vedla opravdu kolem Prahy.
Slezák: Středočeši jinou variantu nepřipustí
Zastupitel Jan Slezák (ČSSD) reagoval, že „Středočeši to mají v rukách“ a jinou variantu nepřipustí. Hovořit by se podle jeho slov mělo i o Újezdě nad Lesy nebo Běchovicích, kde by se tvořily obrovské kolony vozidel právě při alternativní variantě. A kde se tvoří už dnes. Podle zastupitele Milana Urbana (TOP 09) je „hlasitá menšina proti návrhu“, kdežto „tichá většina pro“.
Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) uvedl, že o okruhu se jedná již patnáct let a stále nic. „To je zločin,“ řekl. Naopak podle starosty Ďáblic Miloše Růžičky by se mělo o okruhu hlasovat, až když bude připraven.
Bývalý radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ) v této souvislosti kritizoval také to, že návrh obsahuje i rozšíření letiště o paralelní dráhu. Starosta Londýna Boris Johnson to podle jeho slov v hlavním městě Velké Británie kvůli zdraví obyvatel odmítl – na rozdíl od pražského primátora.
Přišli nespokojení starostové
Proti přijetí zásad se dnes postavilo několik starostů a obyvatel městských částí, kteří nesouhlasí s trasou obchvatu. Na základě jejich odporu platnost původních zásad zrušil Nejvyšší správní soud.
Zastupitelstvo aktualizaci zásad územního rozvoje, zahrnující jak paralelní letištní dráhu, tak okruh přes Suchdol, Dolní Chabry, Ďáblice, Počernice, Čakovice, Satalice, Běchovice, Černý Most a další obytné lokality, schválilo. Navzdory kritice. Návrh nepodpořili jen komunisté, kteří se zdrželi hlasování, a zastupitelka Iveta Borská (TOP 09), která byla proti.
Praha se podle primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) v aktualizovaných zásadách s výtkami vypořádala. „Zastupitelstvo nyní nerozhoduje o tom, za kolik peněz se bude okruh stavět, ale o srovnání dvou stavebních dokumentací," řekl při diskusi.