Pražský motoráček bude jezdit minimálně dalších pět let
9. ledna 2025 19:22
Čtyřikrát denně o sobotách, nedělích a státních svátcích vyráží z pražského hlavního nádraží přes Smíchov, Žvahov, Jinonice, Cibulku a Stodůlky až do koncové stanice Praha-Zličín už 16. rokem speciální nostalgická vlaková linka s provozem historických motorových vozů.
Jízdy Pražského motoráčku zajišťuje dopravce KŽC Doprava, který se specializuje na provozování nostalgických vlaků. Pravidelně je zde nasazován motorový vůz řady 831 s přezdívkou „kredenc“. Tyto čtyřnápravové vozy vyráběly v letech 1949 až 1951 podniky ČKD Sokolovo Praha a První Brněnská a Královopolská strojírna v Brně a v letech 1952 až 1960 podnik Tatra Studénka. Část z nich pak prošla modernizací spočívající zejména ve výměně spalovacího motoru.
Celkem bylo vyrobeno 238 kusů těchto motorových vozů, které se v pravidelném provozu udržely až do začátku 21. století. V současné době je několik vozů tohoto typu ve vlastnictví různých muzejních železničních spolků, které s nimi zajišťují historické a nostalgické vlaky.
„Motorové vozy řady 830, resp. 831 znamenaly významnou modernizaci poválečného vozidlového parku Československých státních drah. Dva velkoprostorové oddíly poskytují 56 míst k sezení, cestující ocení spouštěcí okna umožňující skvělý výhled na okolí trati,“ popsal Drápal.Motorové vozy s maximální rychlostí 90 km/h byly zpočátku nasazovány i na rychlíkové spoje. A právě jeden ze zachovaných motorových vozů řady 831 z roku 1959 je pravidelně nasazován také na Pražský motoráček. Ve výjimečných případech zde může být nasazen další historický motorový vůz řady 851, známý pod přezdívkou „krokodýl“ pocházející z roku 1968.
Platnost původní smlouvy podle mluvčího skončila s koncem loňského roku. V roce 2023 metropole za provoz linky podle dřívějších informací zaplatila 5,7 milionu korun, zatímco podle nové smlouvy bude letos cena nižší a dosáhne částky 4,1 milionu korun.
„V nové smlouvě totiž nejsou zahrnuty náklady na nutnou větší opravu použitého vozidla, které prošlo velkou prohlídkou již během uplynulého smluvního období," vysvětlil Drápal.
V nejbližší době ale musí vedení Prahy rozhodnout o případném pokračování této smlouvy na dalších pět let. To bude totiž znamenat nutné vícenáklady pro osazení historických motorových vozů evropským zabezpečovačem ETCS, bez nějž nebudou moci na nynější trati tato vozidla jezdit s aktuálním předpokladem po roce 2029.
V Pražském motoráčku platí standardní jízdenky i dlouhodobé kupony pro pražskou MHD, naopak neplatí SMS jízdenky a průkaz na bezplatnou přepravu doprovodu dítěte do tří let.