Dnes Úterý - jasno -7°C
Zítra Středa - jasno -8°C
Úterý 18. 2. 2025
Svátek má Gizela
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Pražský dopravní podnik vypsal zakázku na dodání až 180 trolejbusů
Trolejbusová linka 58 mezi Palmovkou a Miškovicemi. Zdroj foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Pražský dopravní podnik vypsal zakázku na dodání až 180 trolejbusů

Pražský dopravní podnik (DPP) vyhlásil veřejnou zakázku na dodavatele dalších, celkem až 180 nízkopodlažních bateriových trolejbusů, z toho 90 kloubových a 90 typu Standard. S vítězným uchazečem DPP uzavře rámcovou smlouvu na pět let. Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky činí 3,465 miliardy korun. DPP se bude ucházet o příspěvek na nákup těchto vozidel z připravovaných dotačních titulů Evropské unie. Informoval o tom vedoucí tiskového odboru DPP Daniel Šabík.

V lednu DPP uzavřel rámcovou pětiletou smlouvu za 1,1 miliardy korun bez DPH s tureckou společností Bozankaya, která Praze dodá až 70 nízkopodlažních trolejbusů. Aktuálně vyhlášená soutěž souvisí s plánovanou elektrifikací dalších autobusových linek v metropoli. V hlavní městě jezdí nyní dvě trolejbusové linky, a to na letiště a z Palmovky do Miškovic, další tratě se budují či plánují. Trolejbusy budou jezdit místo dieselových autobusů.

Předmětem veřejné zakázky je kromě nákupu až 180 trolejbusů také pořízení až 180 náhradních trakčních baterií, 35 hardware a software sad pro diagnostiku vozů, 20 přenosných nabíječek a náhradních dílů.

„Elektrifikace autobusových linek nabrala v poslední době nebývale rychlé tempo a je tak potřeba zásadně rozšířit vozový park. Od loňského roku už se můžete projet trolejbusem Palmovky do Miškovic nebo z Veleslavína na letiště. Novou linku budujeme ze Smíchova k Waltrovce a letos plánujeme zahájit další dvě – z Karlova náměstí na Strahov a z Hradčanské na Bořislavku,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP. Celkem už podle něj bylo schváleno 15 projektů na elektrifikaci autobusových linek.

Rámcová smlouva s vítězným uchazečem umožní DPP dle jeho provozních potřeb objednávat vozidla na pokrytí dopravní obslužnosti na postupně se rozšiřující trolejbusové síti v závislosti na realizaci jednotlivých projektů elektrifikace vybraných autobusových linek v Praze. Jinými slovy, není nutné nakonec odebrat 180 vozů, pokud nebudou potřeba.

Konstrukční rychlost nabízených trolejbusů by podle Šabíka měla být minimálně 70 km/h. Všechna vozidla musí dle pravidel soutěže umět rekuperovat energii vzniklou bržděním při jízdě. Garantovaný dojezd trolejbusů při jízdě na energii uloženou v trakčních bateriích musí být minimálně 15 kilometrů, a to po celou dobu životnosti trakčních akumulátorů. Požadavkem DPP je životnost trakčních akumulátorů minimálně 10 let nebo 600 tisíc kilometrů podle toho, co nastane dříve.

„Trolejbusy budou standardně vybaveny celovozovou klimatizací, odbavovacím a informačním systém podle Standardů kvality PID, zařízením pro počítání cestujících a kamerovým systémem s možností záznamu. Pro každý pátý zakoupený trolejbus DPP požaduje vybavení vozidla zařízením na postřik trolejí proti námraze,“ popsal Šabík.

V rámci jedné závazné objednávky si DPP může dle svých potřeb objednat jeden až dvacet trolejbusů. Požadovaný termín jejich dodání je pak do 12 měsíců od uzavření prováděcí smlouvy.

Předložené nabídky bude DPP vyhodnocovat v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek podle ekonomické výhodnosti, a to na základě tří hodnotících kritérií.

„Hlavním kritériem s váhou 50 procent bude celková nabídková cena za celý předmět plnění, tj. vozidla včetně příslušenství. Dalšími dílčími kritérii jsou délka záruky na trolejbus s váhou 30 procent a zkušenosti dodavatele s váhou 20 procent,“ dodal Šabík.

Trolejbusy byly v minulosti důležitou součástí pražského systému veřejné dopravy. První linka se objevila v polovině 30. let, Pražané a návštěvníci města trolejbusy využívali do podzimu 1972. Plný provoz první novodobé trolejbusové linky na Palmovce začal před rokem.


Autor: Jan Puci

Srážka metra s člověkem ve stanici Karlovo náměstí přerušila provoz v části linky B

Včera ve 22:53

Kvůli srážce metra s člověkem se v pondělí večer po jednadvacáté hodině zhruba na hodinu zastavil provoz části linky B mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Florenc. Hasiči ze soupravy evakuovali zhruba 100 cestujících. Sraženého člověka vyprostili a předali do péče záchranářů. Provoz podzemky byl...

Obyvatelé Prahy 4 mohou do konce měsíce posílat náměty, jak zlepšit městskou část

Včera v 08:42

Obyvatelé Prahy 4 mohou do 28. února posílat v rámci tzv. participativního rozpočtování náměty týkající se regenerace a kultivace veřejného prostoru a oprav chodníků a komunikací.  V hlasování od 25. dubna do 9. května potom sami vyberou projekty, které Praha...

Seznamte se se záměry Správy železnic v oblasti Hrdlořez

Včera v 08:20

Budoucnost parku Smetanka v souvislosti s modernizací železnice mezi Libní a Malešicemi byla tématem veřejných setkání zástupců Správy železnic, radnice Prahy 9 a obyvatel devítky v loňském roce. Veřejná prezentace výstupů z nich se uskuteční ve čtvrtek 27. února od 18 hodin v zasedací místnosti...

Desítky lidí protestovaly v centru Prahy proti vládě

16. února 2025 v 17:50

Několik desítek lidí protestovalo v sobotu od 16 hodin na Staroměstském náměstí v centru metropole proti vládě premiéra Petra Fialy (ODS). Demonstranti kritizovali především korespondenční volbu, kterou budou moci Češi v zahraničí nově využívat při sněmovních i evropských volbách či volbě...

Kontaktní místo pro bydlení Prahy 1 slaví rok úspěšného provozu

16. února 2025 v 10:01

Kontaktní místo, otevřené v únoru 2024 ve spolupráci Prahy 1 a magistrátu, se za první rok stalo klíčovou podporou pro obyvatele v bytové nouzi. Od července do prosince 2024 využilo jeho služby 225 klientů, zejména senioři, samoživitelky a osaměle žijící lidé.

Další články
Nahoru