
Pražský dopravní podnik vypsal zakázku na dodání až 180 trolejbusů
3. února 2025 18:58
V lednu DPP uzavřel rámcovou pětiletou smlouvu za 1,1 miliardy korun bez DPH s tureckou společností Bozankaya, která Praze dodá až 70 nízkopodlažních trolejbusů. Aktuálně vyhlášená soutěž souvisí s plánovanou elektrifikací dalších autobusových linek v metropoli. V hlavní městě jezdí nyní dvě trolejbusové linky, a to na letiště a z Palmovky do Miškovic, další tratě se budují či plánují. Trolejbusy budou jezdit místo dieselových autobusů.
Předmětem veřejné zakázky je kromě nákupu až 180 trolejbusů také pořízení až 180 náhradních trakčních baterií, 35 hardware a software sad pro diagnostiku vozů, 20 přenosných nabíječek a náhradních dílů.
„Elektrifikace autobusových linek nabrala v poslední době nebývale rychlé tempo a je tak potřeba zásadně rozšířit vozový park. Od loňského roku už se můžete projet trolejbusem Palmovky do Miškovic nebo z Veleslavína na letiště. Novou linku budujeme ze Smíchova k Waltrovce a letos plánujeme zahájit další dvě – z Karlova náměstí na Strahov a z Hradčanské na Bořislavku,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP. Celkem už podle něj bylo schváleno 15 projektů na elektrifikaci autobusových linek.
Rámcová smlouva s vítězným uchazečem umožní DPP dle jeho provozních potřeb objednávat vozidla na pokrytí dopravní obslužnosti na postupně se rozšiřující trolejbusové síti v závislosti na realizaci jednotlivých projektů elektrifikace vybraných autobusových linek v Praze. Jinými slovy, není nutné nakonec odebrat 180 vozů, pokud nebudou potřeba.Konstrukční rychlost nabízených trolejbusů by podle Šabíka měla být minimálně 70 km/h. Všechna vozidla musí dle pravidel soutěže umět rekuperovat energii vzniklou bržděním při jízdě. Garantovaný dojezd trolejbusů při jízdě na energii uloženou v trakčních bateriích musí být minimálně 15 kilometrů, a to po celou dobu životnosti trakčních akumulátorů. Požadavkem DPP je životnost trakčních akumulátorů minimálně 10 let nebo 600 tisíc kilometrů podle toho, co nastane dříve.
„Trolejbusy budou standardně vybaveny celovozovou klimatizací, odbavovacím a informačním systém podle Standardů kvality PID, zařízením pro počítání cestujících a kamerovým systémem s možností záznamu. Pro každý pátý zakoupený trolejbus DPP požaduje vybavení vozidla zařízením na postřik trolejí proti námraze,“ popsal Šabík.
V rámci jedné závazné objednávky si DPP může dle svých potřeb objednat jeden až dvacet trolejbusů. Požadovaný termín jejich dodání je pak do 12 měsíců od uzavření prováděcí smlouvy.Předložené nabídky bude DPP vyhodnocovat v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek podle ekonomické výhodnosti, a to na základě tří hodnotících kritérií.
„Hlavním kritériem s váhou 50 procent bude celková nabídková cena za celý předmět plnění, tj. vozidla včetně příslušenství. Dalšími dílčími kritérii jsou délka záruky na trolejbus s váhou 30 procent a zkušenosti dodavatele s váhou 20 procent,“ dodal Šabík.
Trolejbusy byly v minulosti důležitou součástí pražského systému veřejné dopravy. První linka se objevila v polovině 30. let, Pražané a návštěvníci města trolejbusy využívali do podzimu 1972. Plný provoz první novodobé trolejbusové linky na Palmovce začal před rokem.