
Pražský dopravní podnik nakoupí až 140 kloubových hybridních autobusů
13. dubna 2023 12:52
DPP ve veřejné zakázce na nákup až 140 kloubových městských hybridních autobusů obdržel nabídky od tří firem, kromě vítězné, také od společností SOLARIS Czech a SOR Libchavy. Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky byla 2,017 miliard korun, vítězná nabídková cena činila 1,549 miliardy korun. Pokud by DPP naplno využil uzavřenou rámcovou smlouvu a odebral všech 140 vozidel, ušetřil by až 468 milionů korun oproti předpokládané ceně.
„Předpokládám, že rámcovou smlouvu na hybridní kloubové autobusy využijeme naplno. Platí do dubna 2028, výrobce nám podle ní autobusy dodá do devíti měsíců od podpisu prováděcí smlouvy na námi objednaný počet vozů. Předpokládáme, že již letos objednáme první hybridní autobusy pro obnovu vozového parku na příští rok, v průběhu roku 2024 by se měly objevit v Praze a poprvé vyjet do běžného provozu s cestujícími,“ sdělil Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.
Hybridní autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M jsou podle údajů informací od DPP plně nízkopodlažní, třínápravové, se čtyřmi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní kapacitou 130 cestujících, z toho 35 míst pro sedící.Vysoutěžené autobusy splňují definici částečně čistého vozidla dle Směrnice Evropského parlamentu i definici nízkoemisního vozidla podle Zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících.
Kromě spalovacího motoru jsou autobusy vybaveny automatickou převodovkou s elektromotorem, který funguje zároveň jako generátor energie, pomáhá například při rozjíždění vozidla nebo slouží pro rekuperaci energie při brzdění. Autobusy jsou vybaveny také baterií, kterou je možné dobíjet i externě ze zásuvky na principu plug-in. Autobusy se budou vyrábět v závodě Iveco Bus v Annonay ve Francii.
Všechna vysoutěžená vozidla mají celovozovou klimatizaci s topením, jsou vybavena zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou a bočními kamerami. Splňují veškeré Standardy kvality PID, budou samozřejmě vybavena kompletním odbavovacím a informačním systémem pro pražskou MHD a dodávána v novém jednotném designu PID.
Autobusy bude výrobce dodávat s automatickou převodovkou Voith Diwa NXT a motorem Cursor 9 s technologií HI-SCR, která umožňuje vozidlům plnit emisní normy Euro 6, step E bez použití systému EGR (bez cirkulace spalin). Výrobce garantuje u vysoutěžených autobusů životnost 12 let, záruka na všechna vozidla je 5 let.Základní technické údaje o autobusu Iveco Urbanway Hybrid 18M:
Délka: 18 003 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 165 mm
Rozchod kol: 2 087 mm vpředu / 1 870 mm vzadu
Rozvor: 5 355 mm přední / 6 675 mm zadní
Celková maximální hmotnost: 28 000 kg
Maximální rychlost: 99 km/h
Počet dveří pro nástup a výstup: 4
Nástupní výška hrany dveří: 320/330/330/340 mm
Celkový počet sedadel: 35
Celkový počet cestujících: 130
Výkon spalovacího motoru: 265 kW / 360 hp
Nabíjecí zásuvka: CCS-2
Zdroj: DPP
DPP testuje a nakupuje vozy na alternativní pohon dlouhodobě. Letos v polovině ledna například zahájil provoz elektrobusu, který vyjel ze zastávky Želivského na lince 213. Na začátku ledna začala stavba trolejbusové trati z Palmovky přes Prosek a Letňany do Čakovic. Stavba by měla trvat asi deset měsíců.
Po nové trati bude jezdit trolejbusová linka číslo 58, která nahradí autobusovou linku 140. DPP také otestuje autobus na vodík, informovala ČTK.