Pražské střední školy upozorňují na problematická témata ve školství
26. června 2014 13:19
Důvodem je mimo jiné i demografická struktura hlavního města, která ho odlišuje od většiny regionů v České republice. Ministerstvo školství však ke všem školám přistupuje stejně. Praha a také ostatní velká či universitní města však žádají specifický přístup.
Výrazné problémy se studiem se čím dál častěji objevují u žáků maturitních oborů středních škol. Někteří z nich ze školy odejdou ještě během studia nebo neuspějí u maturitních zkoušek. Jedním z hlavních faktorů je podle pedagogických odborníků nedostatečná motivace žáků, kterou způsobuje několik faktorů. Patří mezi ně například převyšující počet míst v maturitních oborech nad počtem zájemců o studium nebo přijímání studentů pouze podle výsledků jejich prospěchu v posledním ročníku základní školy.
U maturitních zkoušek letos neuspělo celkem 18,7 % studentů (loni 18,2%). Při současné síti škol, kdy se na maturitní obor dostane téměř každý žák deváté třídy a skoro každý maturant zase na nějakou vysokou školu, může většina škol podle odborníků jen těžko dosahovat výborných výsledků.
Školy také trápí nedostatek školních psychologů. Rozvojový program na jejich podporu vyčlenil finanční prostředky na poloviční úvazek psychologa pro necelých 26 škol, což zdaleka nepokryje poptávku.
Tyto a další faktory je potřeba v co nejkratší době řešit. Zástupci asociací středních škol společně s radní hl. m. Prahy proto chtějí touto cestou apelovat na ministra školství Marcela Chládka s tím, aby se začal vážně zabývat situací škol a neopomíjel tyto konkrétní požadavky. Jedině tímto způsobem budou školy schopny zajistit kvalitní výuku, pedagogy a úspěšné studenty.