
Pražské služby připravily stroje pro zimní údržbu, uklízet může také až 300 lidí
31. října 2024 18:24
Z vozů, které v létě čistily metropoli, se zjednodušeně řečeno takřka přes noc staly sypače s pluhy. Technici společnosti sundali letní nástavbu a místo ní namontovali zimní na posypový materiál a sněhové radlice. „Veškerou techniku i vybavení jsme museli upravit před nástupem zimní sezony, ta začíná 1. listopadu a končí posledním březnem. Do termínu je naše flotila vždy nejen perfektně připravená, ale i odzkoušená,“ sdělil Komarnický.
„I letos pak proběhne ještě v listopadu cvičný výjezd. Během něho provedeme simulované sypání a také si krátce vyzkoušíme pluhování tak, aby nedošlo k poškození radlice. Přestože jde o běžnou praxi, často se nad tím lidé dodnes pozastavují,“ pokračoval.
Pracovníci PSAS mají v rámci zimní údržby komunikací podobné povinnosti jako po zbytek roku. Zajišťují čistotu a pořádek v některých částech města, pečují o svěřenou zeleň, vyvážejí určené odpadkové koše, obsluhují dopravní značení a provádějí různé jiné činnosti.
„V závislosti na počasí, přesněji na pokynech Technické správy komunikací hlavního města Prahy, která zadává a řídí údržbu z pozice organizátora, se pak starají také o sjízdnost silnic, schůdnost chodníků či stezek a plní další související povinnosti, stanovené smlouvou,“ sdělil Komarnický.
„Důležité je ale zdůraznit, že jsme jen jedním z dodavatelů služeb zimní údržby. Kromě našich spolupracovníků a strojů uvidíte po městě i jiné firmy, řízené přímo Technickou správou komunikací. Proto prosíme veřejnost, aby se s připomínkami obracela rovnou na kolegy z TSK, kteří nás všechny budou organizovat a zodpovídat za celek,“ sdělil ředitel závodu Úklid a čištění komunikací František Hodan.
S přestavbami vozů začaly Pražské služby před více než 20 lety. Tento proces se postupně zjednodušoval a zdokonaloval, dnes už jde o naprostou samozřejmost. Přestavba jednoho takového vozu zabere třem až čtyřem pracovníkům jen zhruba dvě hodiny času. Modularita nástaveb umožňuje efektivní celoroční využití vozového parku, zároveň ulehčuje pravidelné posezónní kontroly techniky a významně snižuje náklady na provádění zimních prací.
TSK má ve správě na území metropole 2398 kilometrů silnic a přibližně 3092 takzvaných nemotorových komunikací, kam patří mimo jiné chodníky. Zimní údržba vyjde ročně na více než 500 milionů korun.