
Pražské služby otestovaly v centru elektrický samosběrný vůz
4. června 2023 13:58
Přechod na bateriový pohon u menších vozů a techniky už probíhá. Elektrifikace samosběrů však představuje samostatnou výzvu. Tyto stroje totiž plní nezastupitelnou roli při čištění a údržbě silnic. „Testování posunulo úvahy o elektrifikaci vyšší hmotnostní kategorie vozů. Technicky vzato jde o logickou evoluci komunální techniky. Její elektrifikace začala u malé techniky, pokračovala chodníkovými zametacími vozy, osobními automobily a vyvrcholí u velkých nákladních vozů. Testování potvrzuje naši snahu plnit závazky plynoucí z Klimatického plánu hl. m. Prahy 2020–30,“ říká František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací.
Takovýto samosběr by skutečně nebyl prvním elektrickým vozem v arzenálu společnosti. Pražské služby začaly s elektrifikací před lety, když nakupily 25 elektrických vysavačů Glutton. Ty o několik let později doplnily chodníkové zametací stroje Bucher Citycat 2020 ev a Green machines, které brázdí ulice metropole od roku 2018.
Primárně pro historické centrum metropole a blízké okolí, říká mluvčí společnosti Alexandr Komarnický a dodává: „Lokální emise jsou palčivým problémem měst, proto je potřeba využívat všechny cesty k jejich snižování. To bateriové stroje umožňují. Bonusem je i výrazně nižší hluková zátěž.“
Z toho důvodu baterie pomalu vytlačují fosilní paliva i v pracovním arzenálu. Společnost má 13 plotostřihů, 10 elektrických motorových pil, 10 fukarů a 13 křovinořezů. „Za zmínku stojí i náš inovativní přístup k rozšiřování vozového parku o elektrokola, elektrické skútry a samozřejmě o elektromobily. Ty se objevují ve vybraných provozech. Zaměstnanci tak mají možnost lépe kontrolovat čistotu ulic,“ pokračuje ředitel František Hodan.
Vyšší pořizovací cenu kompenzují nižší provozní náklady. A to až o 75 procent jak potvrdil provoz stávající elektrické flotily. „V dalších letech počítáme s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, úklid stanovišť separovaného odpadu a další postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel, pohybujících se zejména v centru metropole,“ dodává mluvčí společnosti Alexandr Komarnický.
Pražské služby jsou podle něj v tuzemsku lídrem v elektrifikaci svého vozového parku. Praha se tak řadí po bok Barcelony, Říma, Paříže nebo Amsterdamu, kde totožné bateriové stroje již pracují a pomáhají bojovat s klimatickou změnou. Ekologická verze tohoto typu stroje by mohla být v budoucnu žádoucí.
RAVO 5 eSeries v kostce:
• rychlost až 40 km/h
• nosnost až 4900 kg
• konstantní přítlak kartáčů, který prodlužuje jejich životnost
• hydraulické přední odpružení s automatickým vyrovnáváním
• ergonomická kabina, nastavitelné prvky, centrální zamykání
• inteligentní datový řídicí systém Horizon
• systém kontroly pevných částic PM2,5 a PM10
• výsyp nečistoty přímo do kontejneru
• efektivní čištění chodníků a nečistoty u krajů obrubníků
• odstraňování plevelů šetrně k životnímu prostředí
• systém recyklace vody snižuje emise prachu
• ideální pro rychlé čištění nádob nebo městského mobiliáře
• ideální pro vysávání listí a pro vyprazdňování odpadkových košů
• tichý balíček snižuje hladinu hluku RAVO 5 iSeries o 15 %
Testování zametacího samosběrného stroje RAVO 5 eSeries probíhalo ve dnech 15. až 19. května v historickém centru hlavního města.